Byggahus.se

Hitachiskruvdragare som slirar

1. M
    Medlem · Nivå 7
    Vi köpte en Hitachidragare i somras, en DSAL 18v som det då var bra pris på. Jag har tyckt att den hela tiden uppfört sig lite konstigt vid riktigt stor belastning. Även om den är på "borrläget" så att det inte är någon momentinställning så börjar den slira som om det vore momentinställning. Känns som den inte orkar så mycket som den borde. Visst klarar den det mesta men detta kan hända om man ska dra lång karmskruv eller kanske 6x120 i gammalt tätvuxet timmer. Går också få den att orka lite till genom att man håller i momentvredet så det är mot borrläget. Tenderar nämligen hoppa någon halvcentimeter mot momentsintällningsläge när det går tungt. Håller man det så orkar den en anings mer, men börjar ändå att slira sen.

Vi har också en DSAL 14v som vi slitit på några år och varit nöjda med. Den drar ju på borrläget istället tills den slår ifrån. Den börjar alltså inte att slira när den inte orkar längre. Känslan är också att den är starkare än 18-voltaren, fast det ju borde vara tvärtom. Inte kört dem parallellt dock.

Till slut kom jag för någon vecka iväg med 18-voltaren till butiken jag köpte den på för att klaga. De skulle skicka den till Hitachi för koll. Nu har den kommit tillbaka och enligt Hitachi är det tydligen inget fel på den...

Nu undrar jag om ni känner igen problemet? Är det såhär DSAL18 uppför sig - är den inte bättre än så? Eller ska jag försöka klaga vidare?

2. T
    Medlem Nivå 6
    Kan du inte provköra den mot en likadan i butiken där du köpte den? Annars kanske det finns någon här på forumet som har en du kan jämföra med.

Jag skulle nog försöka filma fenomenet (om möjligt) och visa här och för Hitachi. Att den börjar slira i borrläget, eller hoppar över till momentinställning själv för att sedan börja slira, låter inte rätt. Den borde köra tills dess att överbelastningsskyddet går in (om den har något).