Hej!

Tack för ett trevligt forum!

Är oerhört trött på den Svenska prissättningen av bl.a elmaskiner, har därför för avsikt
att köpa Makita LXT kit från USA.

För Er som vet och måhända köpt maskiner i USA, är det samma maskiner och batteri som säljs här i Sverige?

Är det verkligen så enkelt, om köper man en svensk laddare för 1200 kr så funkar den i lika hög utsträckning som om jag köpt batteri och maskiner i Sverige?

Inser naturligtvis att Makita ingalunda skulle lägga ned kostnadskrävande åtgärder för att anpassa respektive maskin för olika marknader.
Kan bara spekulera, utöver förändrade transformatorer så kan de ju faktiskt göra ändringar i mjukvaran i laddare respektive batteri och därmed anpassa de för de olika ländernas spänning, vilket inte skulle vara direkt kostandskrävande.

Har tänkt kontakta Makita i Japan för att få ett definitivt svar på frågan, men har dock emellertid inte lyckats lokalisera någon e-post adress.

Tacksam för svar från någon av Er som verkligen vet.

I princip är det så enkelt (förutom frakt och tull d.v.s.). Kolla även på e-bay UK. Finns en kille som imorterar från USA själv och säljer här i Europa till föredömligt pris.

Om det är EXAKT samma prylar lämnar jag till någon annan att uttala sig om.

ClasseClas
Hej, jag köpte min Makita BDF440 SFE från HUNDT Direkt Online-Shop: Elektrowerkzeuge und Handwerkzeuge i Tyskland. Vad jag förstår så är det samma kärra som säljs i Sverige. Fördelen med att köpa inom EU är att det är bara fraktkostnaden som tillkommer. Jag betalade strax under 3600SEK totalt. Frakten gick på 21EUR.

Om du köper från US så måste du lösa problemet med 100V-laddaren. Sedan tillkommer svensk moms + tull utöver kostnad för frakten.

Om du söker på forumet så hittar du en tråd där ESSVE, svenska gen.agenten, klargjorde via ett mail till en forummedlem i vilka länder olika Makitor tillverkas.

Jag har köpt cirkelsåg från USA och skruvdragare från Tyskland - båda från LXT-serien..
Har sedan jämfört med svensksålda och har inte kunnat hitta någon skillnad..

Förresten - när jag kollar på sågen här framför mig ser jag att mått på den inte är i cm utan i tum, vet inte ifall det är så på de svensksålda men det kanske någon annan kan kolla..?

Till laddaren så kan man köpa en transformator istället för en helt ny laddare.
Hobbex.se - Omformare - 527210 Om du köper set med 45 min laddare
Hobbex.se - OMFORMARE - 740826 Om du köper set med 15 min laddare.

Fördelen om du köper en transformator är att du kan köpa andra maskiner från USA och då har du ju redan en transformator att använda.

Stod och fingrade lite på några maskiner hos bygghandeln. De hade samma modellnummer och såg likadana ut. Så de verkar exakt samma om de heter likadant (mest logiskt oxå).

ClasseClas
Hej!

Stort tack för besvarandet.

Under förutsättning att maskinerna är de samma så föredara jag att köpa Makita LXT kit:et i USA (568$) eftersom de är betydligt billigare än något land i Europa.
I egenskap av egenföretagare så har de tillkommande kostanderna ingen betydelse eftersom jag drar av de i min momsdeklaration. Förvisso är frakten väldigt dyr, men hur som helst är det totalt sett mycket billigare.

Ha det bra!

Får man verkligen dra av momsen när man importerar?

Bezt skrev:
Får man verkligen dra av momsen när man importerar?
Visst får du det, dvs om du har ett företag.

Funderar på att köpa ett LXT600 kit och funderar på det hela med garantin, om man köper importerat så spar man ju en hiskelig massa pengar (ca 30% av priset i sverige) vilket gör att det är attraktivt men å andra sidan har man ingen garanti här.
Är det någon som haft problem med sina grejer? Hur tänker ni vad det gäller detta?

Jag tänker så här:
Ett löst verktyg från ett sånt kit kostar mellan 1000-1500 om man kollar på Tradera, skulle något gå sönder så kan man köpa en ny och man har ändå pengar över eftersom det är sådan enorm prisskillnad.

jag fick mitt Lxt paket för ett par veckor sedan. Beställde paketet samt lite andra grejer från Tools-plus.com i Usa. Efter två dagar fick jag ett brev från Företaget som beklagade att jag hade fått vänta men att det berodde på någon utförsäljning dom haft och att dom var överösta med arbete. han beklagade att jag fått vänta och sa att min order skulle behandlas under dagen. Jag betalade med visa och detta medförde att jag fick gå in på banken och få en kod som dom såg på pengarna som fanns reserverade från företaget. jag skickade koden via mail till samma adress som ursäkten kommit från. efter ett par timmar fick jag en bekräftelse att ordern var skickad från dem, samt ett nummer för att spåra försändelsen.

Två dagar senare fanns paketet på Bromma (Tror jag det var, men i sverige iaf). tredje dagen ringde en tjej från fraktbolaget och berättade att jag fått ett mail med information om hur jag skulle betala in moms samt tullavgift för att kunna få mitt paket. betalade samma dag. Ytterligare Fyra dagar senare ringde det akom dörren och jag fick mina paket, behövde inte ens hämta grejerna! Däremot tog de nästan hundra milen hit från den svenska flygplatsen dubbelt så lång tid som från Usa.

Jag är grymt nöjd, kommer förmodligen aldrig mer att köpa något batteridrivet i Sverige

till er som köpt markita grejorna i USA funkar laddarna till 220volt dom har väl 110volt i usa

De har börjat skilja på några av USA och Eu modellerna. Nya slagskruvdragaren med BL motor heter inte samma sak i Eu som i USA. Det skall dock vara samma maskin.

Mange-81: Det är 110/120v laddare med USA maskinerna så du får bygga om den, skaffa 240/120v trafo eller använda den som bokstöd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.