Byggahus.se

Bosch 18 V - USA

1. SamiHus
    Medlem · Nivå 8
    Hej!
    Om man bortser laddaren är maskiner och batterier från USA/Sverige kompatibla med varandra?

Har laddare och ett par 4Amp batterier och en GDX och en cirkelsåg sedan tidigare. Nu har jag tittat på lite andra maskiner och det finns till rätt bra priser. Även batterier verkar bra mycket billigare.

Tacksam för svar!

2. B
    Medlem Nivå 8
    Om du köper själv i USA kan det vara problem att flyga med batterier. Man får inte checka in pga brandrisken och har man det i handbagaget kan dom slänga det i säkerhetskontrollen.

Jag tar för givet att batterierna är kompatibla men kan inte "lova" något.

3. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Du kan läsa om detta på US Department of Transportation:s hemsida: http://phmsa.dot.gov/safetravel/batteries

Du får alltså ta med dig ett Li-ion batteri i handbagaget förutsatt att det inte överstiger 100 Wh, vilket motsvarar ca 5,5 A vid 18 V. Samma i det incheckade bagaget om det sitter i en "device", vilket en batterimaskin väl får anses vara...

4. A
    Medlem Nivå 5
    Tips: Bryt inte förpackningen. Då går det även bra att ha batterierna incheckade. Det viktiga är att de omöjligt kan kortslutas av misstag så om de ligger i en obruten förpackning ska det inte vara några problem.

5. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
  6. A
    Medlem Nivå 5
    Sådär skulle jag inte våga checka in verktyg - det är riskabelt nog att ha incheckat bagage, man behöver inte skylta med att det finns stöldbegärliga prylar...

7. M
    Medlem · Nivå 10
    Bosch 18V USA är helt kompatibla, har handlat på mig diverse saker och har väl nästan glömt vad jag köpte var vid det här laget. Tyvärr är oftast den amerikanska laddaren dock endast för 110v/60hz och inte så mycket annat elektronik universal

8. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Det är vad jag kallar resväska med klass, brädar Louis Vuitton med hästlängder i min värld:)

• Laddar…
  9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
  10. R
    Medlem · Nivå 18
    Har läst på lite och man har tydligen sänkt gränsen till max 2x 100Wh från USA per person. Så 2st 5Ah 18V batterier skall gå bra. Och det spelar ingen roll om man har dem i checkat eller handbaget. Det finns också lite andra detaljer som att polerna måste vara skyddade osv men det finns bra beskrivet på FAA:s hemsida.

11. R
    Medlem · Nivå 18
    Kollade med en som reser mycket med RC batterier och det är fritt från USA med batterier under 100Wh. 100-300Wh är det max 2st/person. Så det är bara att fylla väskan med batterier! :)