Hittade denna i en fastighet där det lämnats kvar mycket gamla verktyg och delar till vedspisar.

Är det ett verktyg eller är det ett redskap för matlagning?

2015-01-25 16.13.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först tyckte jag det såg ut som någon handvariant av en sådan här maskin.

SEmet_XB_50_sickmaskin.jpg

Men undrar hur f*n det skulle kunna gå till. Så den tanken är nog bara dum.

Går trissorna att stöta emot och från varandra och hur brett är det emellan? Vad var det för andra verktyg som låg i samma hög? Kanske kan finnas ledtrådar...

Jag har svårt att bedöma storleken men jag lägger min gissning på att det är en äldre variant för att krusa örngottsband:)

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
För att få lite perspektiv på storleken så är de "räfflade kolvarna" 60 mm långa och ca 45 mm i diameter i den tjocka änden där dom är fästa i skaftet.
Nu är det rostigt, men nog tycker jag mig se att dom är svetsade på skaftet, således är dom inte möjliga att rotera kring sin axel.

Förövrigt så, ja att krusa örngott är ett förslag, men jag undrar då hur stora var örngottsbanden förr i tiden :wow:

Nej krusa örngottsband är det nog inte, de brukar vara mindre och utformade som en tång som man knoper runt bandet och sedan en skruv manvrider med.

Goteborg skrev:
Går trissorna att stöta emot och från varandra och hur brett är det emellan? Vad var det för andra verktyg som låg i samma hög? Kanske kan finnas ledtrådar...
Ja, förlängningen från trähandtaget till "trissorna" är ganska klena så man kan visst få dom att gå "ihop", men som jag skrev i förra inlägget verkar det inte som dom har gått att rotera.

Ja, vilka verktyg det låg i samma hög vet jag ej. Röjningen var några år tillbaka, och det var inte så att det var i ordnade högar. Tog ca 1,5 månad att bara röja allt "bra att ha" innan totalrenoveringen tog sin början. :D

Ser ut att vara ett bättre begagnat krustadjärn. Ska se om jag hittar någon bild av ett färskare.

Hittade detta vid första försöket:

KM+59233_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
roland53 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.