Verktyg & Maskiner
pär h: Jag har själv ingen påse men ett vacumbord med dummiduk. Jag tror att det är vinyl som används som fönster till kapell på båtar. Har själv funderat på det och skall kolla upp det vid tillfälle. Använder även byggplast, åldersbeständig för div vacumlimmningar
Snailman: Har beställt en ny läser från Kina nu för en dryg femhundring, när den kommer om en månad eller två ska jag göra en operation på leican, hoppas den funkar fram till den nya kommer (fast jag måste sätta för fönstren och stänga dörren för att se laserlinjen om det är soligt utomhus)
cpalm: Lyckas inte luska ut om det är samma papper som till LS-130, men till LS har det iallafall funnits en sortimentkartong med några papper av varje sort. Perfekt om man vill jämföra de olika papperna. Kanske läge att investera i en sådan och testa lite innan du bestämmer dig för vad du behöver?
arvid53: Kan nu säga att det löst sig efter ett antal samtal. Vilket resulterade i att när en förstående personal i kundtjänsten i butiken hörde problemet så ordnade det sig smidigt. Han beställde hem en brytare, och en vecka efter tog jag den gamla tillsammans med kvittot o hämtade den nya. Så nu fungerar den igen. Gäller att vara envis och komma fram till rätt person.
Larsa: Var det min kommentar du avsåg? Mitt släp har fällbara lämmar. Menar bara att svetsat och helgalvad är mycket starkare och rosttåligare än nitad plåt. Lastar förresten virke alltid på lämmarna, tycker det är smidigare och man slipper lägga dem i bilen/surra dem...
FRS: Köp den från Toolab istället, den är ju typ 500:- billigare där.
noshaq: Förstår vad du menar. Då är det som jag tänkte, skönt att få det bekräftat.
Daniel_N: [citat] Hehe, det slipper du. Jag kommer förbi o testar någon dag:)
rayab: Hej. Jag har 3 batterier och alla borde inte vara dåliga. Tack för tippset ska ta en till på det.
thomasx: Det är ett garantiärende, jag har svårt att tro att Paypal lägger sig i det, och definitivt inte kreditkortsbolagen. Det är fyra månader sedan köpet så säljaren har fått betalt för länge sedan. Men jag kan ha fel, gör ett försök och berätta hur det gick :)
heimlaga: I verkstaden har jag småmaskinerna i gamla köksskåp som jag har fått gratis. Mest den gamla sorten av helträ från 50-60-talen. Rejäla skåp som tål vålsam hantering. Elverktygen mår bättre då de är litet skyddade för trädammet i verkstaden och om det är för glest mellan hyllorna sätter jag in fler. Man skall inte slösa pengar i onödan. Man kommer ingen vart på det viset. Det
Urban J A: Hej Tack för svaren. Har nu beställt Makita setet. Det tillkom 10 EUR frakt, men jag tycker fortfarande det verkar vara mycket maskin för pengarna. Slagskruvdragare plus vinsten med två maskiner när man skall förborra och skruva avgjorde.
Jckssn: Ett problem med en mindre grävare i 1,5tons klassen är att dom blir ganska ryckiga i hydrauliken, dessutom om det ska dräneras källare med normaldjup så kommer man få gräva i två etapper för att nå ner tillräckligt djupt. Prismässigt skiljer det inte några astronomiska summor mellan 1,5-1,8tons maskin och 3,5tons maskin. Problemet med större maskin är vid transporter, men ämnar
Matix: Tack skall ni ha. USB laddning finns bevisligen minst två olika sorter. KANON! Tack! 18V till 12V? /M
Vermilion: Ja men tack för tipsen då, nu har jag lite bra info att tänka över.
badtastex: Detta har ju nyligen diskuterats i en annan tråd; https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/258200-speed-square.html Blev faktiskt lite förvånad över att detta ämne kunde röra upp så starka känslor.
Johan Rubank: [citat] Du kan ju alltid höra av dig dit, det skadar aldrig att fråga eftersom valutorna alltid hoppar hit å dit. Ska man handla mer än ett verktyg så kan man ju alltid se om det finns något att göra ;)
penorden: En släde kan man bygga efter Matthias Wandel´s ritningar på woodgears.ca. Det finns många exempel på nätet. Klingskyddet måste man kunna ta av och sätta på lätt. Det har man för både säkerhet och dammavskiljning.
sinuslinus: [citat] Tersakutter är det som används på moderna maskiner. Bara att slå ner kilarna, skjuta ut stålen, skjuta in nya och köra igång maskinen. Det går så smidigt så man kan posta om till gamla stål om man ska köra nåt som sliter hårt. Tyvärr har vi inte det på mitt jobb... 😕
raveper: Skruvade isär en väns makita som vobblade lite väl mycket för att vara ny. Plockade ut en shims bricka som råkat komma med extra och hamnat fel. Efter det slutade vobblandet helt.
gaidin: [citat] Jag skulle vilja formulera om det till "Du får aldrig MER än du betalar för". Lång ifrån alla gånger får man verkligen det man betalar för...
woodrat: [citat] Hejsan , funderar på köp av Trekantsslip eller Deltaslip. Vart du nöjd med Deltexen?
SandmanNet: [citat] Ja, det är lite så jag tänker - nu har jag gjort bort mig en gång och fått fixa det, så nu kan jag göra bort mig flera gånger :)
SBH: [citat] nog för att det finns bultpistollicens men tror inte många privatpersoner har det
Daniel_N: Har nu kört i skarpt läge 4 ggr och är hitills väldigt nöjd. Skenorna är raka och det blir väldigt tight. Inser att det var helt menlöst att skruva fast tvärstagen i den ena sidan, hade definitivt kunnat ha lösningen med bara en skenmutt och M8 handtag på båda sidorna, hade varit snabbare och enklare.
Masses: Jag använde mig av OF1010´ans glidskene mojäng och 2 st 8mm s gängstänger när jag skulle fräsa ut ett stort runt bord
Laggeman: Plockar upp en gammal tråd, jag som en enkel amatör och hemmasnickrare är i behov av en cirkelsåg och hittade denna på K-rauta för 20% off endast idag, och då jag ska dit i ett annat ärende så funderade jag på att plocka upp en sådan. "Ryobi RWS1600-K 1600W inklusive styrskena" Någon som har en åsikt om sågen?