55 339 läst ·
70 svar
55k läst
70 svar
Ska köpa cirkelsåg med styrskena, vad välja?
Jag har lagt in ett massivt furugolv, 45mm, 25cm brett. Dock måste jag snygga till kanten för att kunna lägga in fris runt om. Så det är ganska viktigt att det blir bra...
Nåja, som sagt får prova lite imorgon och se hur det går.
Återkommer!
Nåja, som sagt får prova lite imorgon och se hur det går.
Återkommer!
Hejsan,
jaha nu har jag sågat till golvet. Byggde en jigg, enligt vad som diskuterats tidigare, smällde dessutom på med en rejäl tjock tejp direkt på stycket. Sedan var det bara att såga. Nja, en ny klinga satte jag på också.
Snittet blev väldigt fint så man klara sig utan en Festool... Nästan...
jaha nu har jag sågat till golvet. Byggde en jigg, enligt vad som diskuterats tidigare, smällde dessutom på med en rejäl tjock tejp direkt på stycket. Sedan var det bara att såga. Nja, en ny klinga satte jag på också.
Snittet blev väldigt fint så man klara sig utan en Festool... Nästan...
Väcker upp en gammal tråd då jag har en liknande fråga: Jag har en Bosch GKS65GCE som är en kraftig och gedigen såg. Problemet är att det är extremt svårt att såga rakt efter en linje. Alltså behöver jag en sågskena.
Frågan är hur lång man behöver? För att kunna såga en byggskiva på längden måste man ha 2.5 meter. Ska man köpa flera korta längder eller få långa?
Frågan är hur lång man behöver? För att kunna såga en byggskiva på längden måste man ha 2.5 meter. Ska man köpa flera korta längder eller få långa?
Har 2 st 1.4 meters med skarvar. Fungerar helt ok men inte perfekt... Jag har i alla fall fått sätta ihop och ta isär dessa skenor väldigt ofta. Min idé just nu är att köpa en 3m och kapa en 1,4 till ca 0,8m, det tror jag blir en optimal kombination... Vad säger ni andra?
Jag tog en masonitskiva och slog på en rak list på den. Sågen mot listen och kapa bort 'överflödig' masonit. Sen var det bara att lägga den nysågade kanten på linjen och såga med sågen.
Ett par tips:
Listen skall vara rak
Listen får inte vara så hög att motorn slår i
Listen skall vara så bred att den går att tvinga fast, utan att tvingarna slår i motorn, så att skenan ligger på plats under sågningen
Ett par tips:
Listen skall vara rak
Listen får inte vara så hög att motorn slår i
Listen skall vara så bred att den går att tvinga fast, utan att tvingarna slår i motorn, så att skenan ligger på plats under sågningen
Skenan ska vara ca 20 cm längre än byggskivorna (beroende på såg och sågdjup då förstås), detta för att du behöver start och stoppsträcka. Annars så rekommenderar jag en 3,0 m, en 1,5 m (Festool/Makita 1,4) och en 0,8. Så har du alltid en skena för varje arbetsmoment.
Plockar upp en gammal tråd, jag som en enkel amatör och hemmasnickrare är i behov av en cirkelsåg och hittade denna på K-rauta för 20% off endast idag, och då jag ska dit i ett annat ärende så funderade jag på att plocka upp en sådan. "Ryobi RWS1600-K 1600W inklusive styrskena"
Någon som har en åsikt om sågen?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/cirkelsåg-ryobi-rws1600-k-1600w-inklusive-styrskena
Någon som har en åsikt om sågen?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/cirkelsåg-ryobi-rws1600-k-1600w-inklusive-styrskena
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden