Y
Testar och ser ifall vi har pallgaffelexperter här. ;)

Sugen på beställa pallgafflar till min gamle traktor men har beslutsångest vilken längd jag ska välja.
Ska lyfta lite pallar inne och ute, någon vedsäck, pall på kärra. Samt lyfta/flytta ris.

Frågade den aktuella säljaren vad som såldes mest utav vilket var 1200 och 1600.
- 1600 är för långt.

Frågan är mer om jag ska ta 1200 eller kanske 13-1400cm.

120-130 räcker gott o väl. Finns ingen anledning till längre. Tänk på om du skaffar längre än 120 att gafflarna sticket ut utanför pallen. Dvs större risk att köra sönder väggar o liknande om du skall ställa saker mot en. Kör själv truck på en industri, så har vanan med 240 långa. Smidigt vid lastning o lossning. Men kastefekten vid vändning osv är enormt mycket större

När jag sommarjobbade på lager så hade vi 120-gafflar normalt sett, de gånger det behövdes hade vi förlängningsgafflar som man skjöt på.

1600 är väl för att kunna lyfta två pall från långsidan?
Enda anledningen till att ha längre än 1200 är väl om du har pallar med mycket utstick på. Men å andra sidan, så länge du kör försiktigt klarar du säkert en totallängd på uppåt 2 meter med 1200-gafflar.

Så länge du inte tänker lossa last från andra sidan flaket på en vagn/ lastbil så räcker nog 120cm gafflar.
Du får tänka på att tyngdpunkten flyttar på sig om du har lasten långt ut på gafflarna.
Ju längre gafflar du har på traktorn desto mindre kan du lyfta om lasten är längst ut.
Du kan oftast lyfta 2st pallar på tvären med 120gafflar om du är försiktig och det inte är för ojämt där du kör.

Y
Jo precis.
Det får nog bli 120 gafflar och sen kanske förlängare till dessa inför dom dagar man ska flytta stora rishögar. :)

MrPlow
Yrrol skrev:
Jo precis.
Det får nog bli 120 gafflar och sen kanske förlängare till dessa inför dom dagar man ska flytta stora rishögar. :)
Så har vi gjort och det funkar toppen!

Yrrol skrev:
Jo precis.
En begagnad stengrep till lastaren kanske skulle vara något att transportera ris på.:)

Y
Jo kanske. Har kört det i stora snöskopan och tappar lasset typ varje gång och får psykbryt..

Jag är lite sugen på gafflar + timmergrip. Det känns som rätt käck lösning. gripenarmen var lite dyr dock...

D09
Thomas Nordlinder skrev:
120-130 räcker gott o väl. Finns ingen anledning till längre. Tänk på om du skaffar längre än 120 att gafflarna sticket ut utanför pallen. Dvs större risk att köra sönder väggar o liknande om du skall ställa saker mot en. Kör själv truck på en industri, så har vanan med 240 långa. Smidigt vid lastning o lossning. Men kastefekten vid vändning osv är enormt mycket större
Vi brukar markera halv och helpall på gafflarna på jobbet för att undvika onödiga utstick. En tuschpenna duger gott :)

D09 skrev:
Vi brukar markera halv och helpall på gafflarna på jobbet för att undvika onödiga utstick. En tuschpenna duger gott :)
Det måste vara onödigt att markera helpall på gafflarna om dom bara är 120cm långa.:p
Det är en bra ide annars ..om föraren är ovan så tjänar den mycket tid på att ha en markering på gafflarna istället för att gå ur/ av trucken för att kontrollera utsticket.

D09 skrev:
Beroende på traktor torde det nog vara väldigt svårt att kunna se någon markering på gafflarna...men ett bra tips annars!

Yrrol har en Volvo 500 så han måste hänga ut genom dörren för att se gafflarna så något tuschstreck gör nog ingenskillnad.

Men Yrrol, ta inte för långa gafflar, du kommer att bryta både sten och stubbar och då får man bättre kraft med korta gafflar. Och köp smidda massiva och inte något av kantvikt plåt.

Protte

Y
Massiva är det, men hurvida dom är smidda det vet jag inte. När jag frågade vilka mått dom hade så undvek han frågan och när jag frågade om ett uddamått så sa han ja direkt. hehe Dom bockar väl till något mjukt plattjärn och rundar kanterna.

800

D09
Tips är att ta kontakt med större truckverkstäder. T ex industri

Jag köpte mina gafflar ( lösa dock ) för 500kr och förlängning för 300.

Köpte även ett hydraliskt gaffelpaket för 800 ( från 2012 ) men det sålde jag vidare ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.