Verktyg & Maskiner
Eld: Vad är det för såg? Riv oljepumpen, gör rent överallt och kolla att eventuella backventiler fungerar. Det finns flera helt olika konstruktioner på oljepumpar så utan att veta vad det är för pump kan man inte säga så mycket mer.
LFN: Hej. Jag har tänkt sälja min Stiga Park Compact 14 med 92cm klippaggregat. Årsmodellen är 2011. Inköpt 2012. Det är svårt att veta vad den är värd. Stiga Sverige har ingen beg prislista eller inbyteslista. På Blocket hittar jag ingen motsvarande. De flesta där är äldre än 2008 eller helt nya. Någon som vågar sig på en gissning? När jag köpte den 2012 låg den på 29.995:- inkl
pär h: En liten begagnad svar får man på blocket för samma peng. Och stor sannolikhet mycket bättre.
Daniel_N: [citat] Va? En borrmaskinschuck klarar utan vidare 2850rpm som väl är rätt vanligt för en bänkslip. Däremot är en chuck på kona kanske inte den bästa lösningen för att ta upp de sidokrafter som blir, men funkar det i pelarborren torde det väl kunna funka i bänkslipen. Beror såklart på varvtal också.
Wendigo: Hur många behöver du nita? Kulhammare tror jag du letar efter. Eller varför vill du använda tryckluft?
Stuff: K-rauta har ett paket med två maskiner från makita för 2699:- just nu. Känns prisvärt men jag har inte hunnit klämma på någon av dem än https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/sladdl%C3%B6s-combokit-makita-dlx2022aj-18v
rolcar: Jag har Veritas variant som man skruvar och de funkar super. Banka-varianten är väl mer traditionell om man gillar sånt men då måste man också ha en lämplig hammare nära till hands. Skruvvarianten känns bra om man ska fästa ett arbetsstycke på ett exakt ställe då man vet att det inte rör sig när man spänner åt. Vet inte om det motiverar prisskillnaden men det gjorde det för mig.
F_man: Jag köpte den utan slag när den var nedsatt för ett halvår sen http://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cotech-LXC-DD18-2/40-9504 som "grovdragare" när jag är ute i skogen och drar ihop något. Kan inte klaga på någonting förutom att momentinställningen inte fungerar alls. Men annars är den jäkligt robust (tappad från 2-3m ett par gånger), grymt stark och verkar faktiskt riktigt
valter53: Rustar ett gammalt timmerhus. Det som måste finnas i snickarbyxorna utan att jag känner mig naken är följande. 1. Talmeter, överlägsen mätapparat. 2. Snickarpenna, för att skriva och markera. 3. Morakniv, vässa snickarpennan mm. 4. Liten spårskruvmejsel. att peta med, elkontakter, skarvstycket till sågskenan. 5. Spackelspade, skrapa bort skit och hugga av rotogräs i grusgången när
FreQa: Det blev en blå Bosch GSR 18V-Li med två 4 Ah batterier för straxt under 2000kr! Fann den på lokala Woody-butiken som hade tjejkväll och 20 % på allt! :-) (jo jag skickade sambon, jag fick ju inte ens komma in)
jonmo: Absolut, den har jag kollat igenom tre-fyra gånger. :) Den videons existens gör att jag känner att det över huvud taget är möjligt...
pelpet: Samma som min alltså. Bra, då är vi tre med fungerande stickisar.
Spoz: Här är min "Demel" som kostade 216kr inklusive frakt från Kina. Den kändes helt okej att använda, blev inte överdrivet varm trots hård belastning. Nätkabeln var väldigt mjuk och jag undrade om det verkligen var 0,75mm2. Hela maskinen luktar väldigt mycket, typ "Kinaplast". Bild 1: översikt Bild 2: rost på axeln Bild 3: gummikudde över lagret. För att hålla ute damm från kolen
MathiasS: Nu har jag hunnit köra en hel del och sågen infriar de flesta förväntningar jag hade på den. Jag möbelsnickrar inte utan bygger hus och det är i detta sammanhang jag använt sågen. Mitt huvudsakliga problem var att såga vinkelrätt i tjockare material. Det fungerar utmärkt med denna såg. Om det fungerar bättre än enklare blåa sticksågar tack vare bladstyrningen vet jag inte, men
fn76: Får man vara språkpolis? Finns inget som heter överhandsfräs. Handöverfräs heter det då det syftar till att det är en handhållen överfräs. På samma sätt skulle jag kalla en handhållen borrmaskin för handborrmaskin, inte borrhandsmaskin. För att svara på TS fråga skulle jag säga att om man ska ha en maskin är det en handöverfräs som gäller då du kan använda den till alla
phl: Håller tummarna att fjädern passar med din bandsåg!
SamiHus: [citat] Vet att Jula hade dem för ett par månader sedan, tyckte det var skumt särskilt då deras priser verkade så låga. När jag googlade så dök denna länk upp https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/multiverktyg-029091/ men det verkar slut. Har själv en Fein 350 som jag köpte för typ ett halvår. Är rätt nöjd med
pär h: vet ej om det är lös insats men det är standard M33. Ja den är för upp till diameter på 50 cm och visserligen har jag bara max 46 cm. Men det kanske skulle vara bättre med en lite större chuck har ännu inte riktigt landat. Och på utsidan av svarven kan jag svarva STORA skålar fast då kanske man i alla fall vill köpa en annan. Det var ett litet impulsköp då jag inte riktigt hittat
SBH: [citat] frågat målare hur dom vill ha kanterna. svar: hellre med gipskniv så att det blir lite ojämnt så det greppar bättre
vectrex: Tyckte detta borde föräras med en egen tråd. Jag funderar allvarligt på att försöka mig på att genomföra det som killen i denna tråd har genomfört. Han har nämligen bytt axeln för sågklingan på sin Bosch GTS 10XC till den som sitter på Bosch 4100 (amerikanska motsvarigheten). Detta gör att man kan dels använda sågklingor med 5/8" centrumhål och att man kan köra "dados" upp
favino: Kul med lite info från en IRL upplevelse.. Tycker nog du kunde ha plockat hem justersågen på planet så vi andra kan få kika o jämföra oxå, lite övervikt går väl? Seaton, var det han som ville bli snickare och köpte alla världens verktyg o aldrig använde dem typ för 200 år sedan, eller är det han som byggde en miniatyr "anarkilåda"? Edit: Jag googlade själv, det var han som
Troberg: Kanske 100 kg, med viss rörelse i, men inte så att någon ska gunga i den.
myrstack: Otroligt! Nu blir det trådlyft! Duravithandfat utan hål införskaffat och givetvis ska det in en Vola. Råkar även vara innehavare av samma hålsågsats. Då denna dock inte direkt impar på mig vågar jag inte riktigt hugga i med denna än. Någon mer sen -07 som haft samma utmaning? Hittills borrat ett litet hål genom och som keramik bör så är det givetvis stenhårt och verkar flisa
jonmo: Jag tänkte också procentenheter, och för trä är intervallet 12-20% aningen brett... Nu blev det ingen visning idag, så jag har inte köpt någon mätare.
leby: @Pysslarn, sant. var lite snabb. som sagt 15 år sen som jag köpte min jag betalde då 16800 för den men priset på hyvlar har nog följt den allmänna.... en väldigt bra hyvel är det i alla fall men kanske svår att hitta begagnad. Annars ser jag att ts fått många råd om begagnat vilket ju kan ge mycket för pengarna om man vet vad man gör och har lite tur.
Suhagg: Jag köper 1400 + 800 och tvingarna från Hitachi. Adaptern hade jag redan. Köper man från UK billigast eller vad är rek?