2 444 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bordsåg på hjul ?
Hej har nyligen köpt en bordsåg. Tänkte göra en stabil ställning till den, vet bara inte om man skall ha 2hjul så man lyfter o flyttar den eller 4 st låsbara? tips förslag??
Jag tycker fyra låsbara har fungerat utmärkt på både en GTS10:a (plywoodunderrede med lite verktygsväskor i) och en 250-kilos kombi med både såg och fräs. Man måste givetvis välja hjul efter vikt samt gärna underlag. Har använt hjul med gummibanor till båda maskinerna men till den tyngre skulle jag nog egentligen valt massiva nylonhjul då de rullar bättre mot mitt grova stengolv.
Har ingen åsikt om antalet hjul, men det är viktigt vid 4 hjul att benen är lodräta eller hjulen monteras i våg för att det skall funka att rulla runt den. Har 4 hjul på min dewalt och här pekar benen snett utåt och den är hopplös att rulla runt.
Tack för hjälpen
Det blir 2 fasta o 2 svängbara hjul.
Det enkla svaret är att ett hjul för 50kg i varje hörn räcker.
Det aningen mer komplicerade svaret är att det gäller bara under förutsättningen att tyngden från de 200kg är helt jämt fördelade på maskinens bottenyta. Skulle all vikt sitta i ena hörnet skulle det teoretiskt kunna vara så att du behöver ett för 200kg i den hörnan och sedan kunna klara dig med ett för några få kilo i de andra hörnorna. Nu är båda fallen ytterligheter, men det kanske kan vara värt att satsa på hjul för 75kg i varje hörn för att täcka för en viss ojämnhet i hur vikten är placerad.
Det aningen mer komplicerade svaret är att det gäller bara under förutsättningen att tyngden från de 200kg är helt jämt fördelade på maskinens bottenyta. Skulle all vikt sitta i ena hörnet skulle det teoretiskt kunna vara så att du behöver ett för 200kg i den hörnan och sedan kunna klara dig med ett för några få kilo i de andra hörnorna. Nu är båda fallen ytterligheter, men det kanske kan vara värt att satsa på hjul för 75kg i varje hörn för att täcka för en viss ojämnhet i hur vikten är placerad.
Klicka här för att svara