Hej!
Jag har en arbetskamrat som hävdar att man ska köpa den billigaste vinkelslipen man kan hitta.
Anledningarna ska vara
Vad är era erfarenheter?
Jag har en arbetskamrat som hävdar att man ska köpa den billigaste vinkelslipen man kan hitta.
Anledningarna ska vara
- Att de används i så pass tuffa miljöer att man snabbt kör slut på dem.
- Att det är ett så pass enkelt verktyg att det inte spelar någon roll. Man kan lika gärna välja en billig kinamaskin
Vad är era erfarenheter?
Vad skall du ha den till?
Nja,
Ska man få något som faktiskt fungerar, köp det näst billigaste.
Men det som faktiskt skiljer mellan billigare och dyrare varianter är hur lätt det är att justera splitterskyddet. De dyrare varianternas skydd är lättare att justera och därmed lättare att använda säkert. Men då räcker det nog inte med att köpa den näst billigaste.
Jag köpte en Ferm på Jula för några år sedan. Nu har strömbrytaren gett upp, men det var en 230mm variant.
Ska man få något som faktiskt fungerar, köp det näst billigaste.
Men det som faktiskt skiljer mellan billigare och dyrare varianter är hur lätt det är att justera splitterskyddet. De dyrare varianternas skydd är lättare att justera och därmed lättare att använda säkert. Men då räcker det nog inte med att köpa den näst billigaste.
Jag köpte en Ferm på Jula för några år sedan. Nu har strömbrytaren gett upp, men det var en 230mm variant.
Köp gärna den billigaste Kina-mskinen du hittar men glöm inte att ta på dubbla hörselskydd och asbest-handskar på du slipar. Jag köpte en superbillig maskin som började brinna under pågående arbete, och oljudet var obeskrivligt.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Kickback skydd och som pbengtsson sa, splitterskyddet. Om det inte räcker som motivation så fortsätter du på eget bevåg.
Näst på listan kommer ljudnivå och vibrationer.
125mm maskin borde vara en lagom nivå, brukar vara smidig, men ändå kraft nog.
Näst på listan kommer ljudnivå och vibrationer.
125mm maskin borde vara en lagom nivå, brukar vara smidig, men ändå kraft nog.
din vän kanske använde ett enkelt verktyg i en tuff mijö allt är relativt.
Står man i en tuff miljö, det kapas mycket det dammas mycket och det måste fungera hela tiden, välj en kvalitetsmaskin, oftast har en maskin som kostar 3000kr lager och hölje som håller för det även ergonomin skiljer, och du kan snabbt byta position på kapskivan.
Kanske du bara ska grovakapa något en gång om året, det där hänglåset i källaren eller korta av bulten, ja då duger nog en för 299 kr aldeles utmärkt, eller kankse en för 149 kr skillnaden är ibland ett skedblad tunt.
En kompis har en dyrare och en lite billigare, då har han 2 st en för kap och en för slip när han svetsar och slipper byta rondell.
En annan vän kapade upp sin oljetank med en billig maskin från rusta ingen precision behövdes inte direkt.
Jag själjv ville inte köpa en för dyr men inte köpa den billigaste så jag köpte en dewalt på 50 % rea för 599kr.
Men man får inte glömma en viktig punk även om det är en dyr maskin köp då inte billiga skivor.
Glasögon och hörselskydd ett måste.
Det finns för och nackdelar med dyra och billiga maskiner beror på hur man ser och vänder på det hela.
Så vad hade du tänkt göra med din maskin?
Står man i en tuff miljö, det kapas mycket det dammas mycket och det måste fungera hela tiden, välj en kvalitetsmaskin, oftast har en maskin som kostar 3000kr lager och hölje som håller för det även ergonomin skiljer, och du kan snabbt byta position på kapskivan.
Kanske du bara ska grovakapa något en gång om året, det där hänglåset i källaren eller korta av bulten, ja då duger nog en för 299 kr aldeles utmärkt, eller kankse en för 149 kr skillnaden är ibland ett skedblad tunt.
En kompis har en dyrare och en lite billigare, då har han 2 st en för kap och en för slip när han svetsar och slipper byta rondell.
En annan vän kapade upp sin oljetank med en billig maskin från rusta ingen precision behövdes inte direkt.
Jag själjv ville inte köpa en för dyr men inte köpa den billigaste så jag köpte en dewalt på 50 % rea för 599kr.
Men man får inte glömma en viktig punk även om det är en dyr maskin köp då inte billiga skivor.
Glasögon och hörselskydd ett måste.
Det finns för och nackdelar med dyra och billiga maskiner beror på hur man ser och vänder på det hela.
Så vad hade du tänkt göra med din maskin?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
För det första måste man naturligtvis sköta om sina verktyg för att de ska hålla (speciellt om de används i en tuff miljö.)
För det andra skulle jag aldrig köpa en billig vinkelslip eftersom de saknar för mig viktiga säkerhetsskydd som kickback-skydd och mjukstart. Se t ex http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92031-gjorde-jag-ett-bra-kop.html#post639242 där Daniel_N som vanligt klart och tydligt diskuterar vinkelslipar och säkerhet.
För det andra skulle jag aldrig köpa en billig vinkelslip eftersom de saknar för mig viktiga säkerhetsskydd som kickback-skydd och mjukstart. Se t ex http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/92031-gjorde-jag-ett-bra-kop.html#post639242 där Daniel_N som vanligt klart och tydligt diskuterar vinkelslipar och säkerhet.
Redigerat:
I princip är kontruktionen väldigt enkel, det är en skiva som skall snurra.
Tyvärr har många av de billiga egenskapen att de "wobblar", dvs håller man slipen i en hand så vill den vandra av sig själv i luften. Detta är rejält irreiterande då man jobbar med exakta kap eller i trånga utrymmen.
"märkeskapar" har inte detta beteende då de känns betyligt mer balanserade
Tyvärr har många av de billiga egenskapen att de "wobblar", dvs håller man slipen i en hand så vill den vandra av sig själv i luften. Detta är rejält irreiterande då man jobbar med exakta kap eller i trånga utrymmen.
"märkeskapar" har inte detta beteende då de känns betyligt mer balanserade
Att de wobblar beror på hur väl balanserad maskinen är men även de dyra kan börja wobbla om man sätter dit tyngre skivor. Min maskin hör till den dyra kategorin och den wobblar när jag sätter dit en slipskål för betong, uppenbarligen är den gjord för vanliga kapskivor.
När det gäller vinkelslip så tycker jag att man ska välja bort dom absolut billigaste, senaste gången jag använde en 79:- modell så tog den eld när jag kapade.
Men en vettig märkesmaskin duger ju, jag har en av dom billigare Hitachi modellerna i jobbet och den är kanonbra.
Den har ingen lull-lull elektronik och det klarar man sig ju utan om man använder sig utav någon sorts tankeverksamhet när man kör den.
Men en vettig märkesmaskin duger ju, jag har en av dom billigare Hitachi modellerna i jobbet och den är kanonbra.
Den har ingen lull-lull elektronik och det klarar man sig ju utan om man använder sig utav någon sorts tankeverksamhet när man kör den.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ska man ha något vettigt i maskin väg får man nog upp i iaf 5-600 kr.
Men skivorna är nästan viktigare tycker jag för jag köpte en gång riktigt billiga skivor och det kunde slutat illa för dom släppte ifrån sig stora bitar när man körde dom hårt eller dom högg till.
Men skivorna är nästan viktigare tycker jag för jag köpte en gång riktigt billiga skivor och det kunde slutat illa för dom släppte ifrån sig stora bitar när man körde dom hårt eller dom högg till.
Jag har dålig erfarenhet av billiga vinkelslipar. De rasar efter så kort tid att man får ägna mer tid åt att åka och byta dem på garantin än att använda dem.
Den sista billiga vinkelslipen jag hade gick sönder tre gånger första arbetsdagen. Först gick ett kol, jag bytte kolet, sedan tappade den en av skruvarna som höll ihop växelhuset, jag skruvade åt alla skruvarna. Sedan smälte knappen till spindellåset för att växelhuset blev för varmt, spindellåset låses av sig självt och maskinen brann. Allt detta på en arbetsdag och cirka 10-15 minuters effektiv användning.
Efter detta köpte jag en blå Bosch som jag använt jättemycket i ett antal år utan något som helst problem.
Den sista billiga vinkelslipen jag hade gick sönder tre gånger första arbetsdagen. Först gick ett kol, jag bytte kolet, sedan tappade den en av skruvarna som höll ihop växelhuset, jag skruvade åt alla skruvarna. Sedan smälte knappen till spindellåset för att växelhuset blev för varmt, spindellåset låses av sig självt och maskinen brann. Allt detta på en arbetsdag och cirka 10-15 minuters effektiv användning.
Efter detta köpte jag en blå Bosch som jag använt jättemycket i ett antal år utan något som helst problem.