Hej!

Nu är velandet (nästan) över och det är dags för köp! Valet faller på någon av dessa borrskruvdragare (priser hämtade från prisjakt i skrivande stund):

En jämförelse av dessa skruvdragare finns på prisjakt på denna LÄNK.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE

• Reparationer och renovering på amatörnivå
  • Borrning i trä och porös sten/betong/puts

BORR- & BITSSET

Behöver även borrset och bitsset som klarar av mina användningsområden. Alternativt ett kombinerat sådant. Skulle gärna ta emot tips (gärna länkar till svenska sidor som säljer) på sådana.

För bits tycker jag mig ha förstått att Wera är en bra tillverkare. Hittade t.ex. det här: http://www.toolab.se/produkt/Wera-Bitshallare-Bit-Check-30-Delar – något att ha, eller finns det andra Wera-set som är bättre?

Angående borrset känner jag mig allmänt vilsen och tar gärna emot tips!

Redigerat:
Spontant makitan eller dewalten. Milwaukeen är för tung och aeg:n är kass :) .
Saker jag tittar på när jag köper dragare:
*styrka
*passar greppet min hand
*vikt (lättare = bättre, blir väldigt påfrestande med en tung dragare)
*13mm schuck
*så kort schuck-hus som möjligt, kompakt
*snabbladdare och min 2 batterier
*bälteskrok är ett +
*2 hastigheter

//
M

trojlee skrev:
Spontant makitan eller dewalten. Milwaukeen är för tung och aeg:n är kass :) .
Saker jag tittar på när jag köper dragare:
*styrka
*passar greppet min hand
*vikt (lättare = bättre, blir väldigt påfrestande med en tung dragare)
*13mm schuck
*så kort schuck-hus som möjligt, kompakt
*snabbladdare och min 2 batterier
*bälteskrok är ett +
*2 hastigheter

//
M
Snyggt! Ja, det lutar faktiskt åt Makita eller DeWALT. Känner mig nästan mest sugen på någon av Makitorna!
Vad tror du om Makita DDF kontra DHP?

M
Det är en väldig skillnad att borra i puts kontra betong eller sten. Puts går med en borrskruvdragare men ska du borra mycket i betong (som kanske är bakom din puts) så kommer du bli tokig med en sådan.

Synd att du inte frågade igår, för då skulle jag tipsat om denna auktion:

http://gamla.tradera.com/item/302432/236214669/milwaukee-m12

Jag skulle starkt rekommendera 1,5/2,0 Ah. Maskinen blir mycket smidigare att arbeta med och med två sådana batterier kommer du aldrig behöva vänta på laddaren.

Här har du en mycket bra deal. Proffsmaskin med slagfunktion för 1800 kr inkl. frakt.

Tror dewalten kostar under 2400 på hornbach

Nu har du ju inte ens nämnt Panasonic, men jag gillar deras grejer skarpt!

Kolla DMH:s test här nedan.

[video=youtube;8OGkBgrQUu8]https://www.youtube.com/watch?v=8OGkBgrQUu8[/video]

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Ja, Panasonic har en trogen (och nöjd) användarskara. Att dränka maskinerna som de gör i filmen är däremot inte särskilt smart. De är inte IP-klassade för nedsänkning i vatten.

Har Panasonic någon laddningsindikation på batteripack eller själva maskinerna? Det tycker jag är ett måste (tips till TS!). Att förvara litiumbatterier med låg laddnivå är ett jättebra sätt att ha sönder dem.

Här är ett bra erbjudande på en Panasonicdragare (och du får en ficklampa med på köpet ;))

Redigerat:
M
maah skrev:
Nu har du ju inte ens nämnt Panasonic, men jag gillar deras grejer skarpt!

Kolla DMH:s test här nedan.

[video=youtube;8OGkBgrQUu8]https://www.youtube.com/watch?v=8OGkBgrQUu8[/video]
Hm.

Undra hur dealen med panasonic ser ut, i all vesäntlighet är det ju en reklamfilm. Inga andra märken testas med samma behandling, inget långtidstest, bara babbel och korta dopp....

Tycker inte att man ska räkna bort Milwaukeen. Jag har BLDD och det är en förbaskat bra maskin med både chuck och växelhus i metall. Något tung, ja men inte överdrivet mycket.

Tanga skrev:
Tycker inte att man ska räkna bort Milwaukeen. Jag har BLDD och det är en förbaskat bra maskin med både chuck och växelhus i metall. Något tung, ja men inte överdrivet mycket.
Chuck i metall utvändigt ser jag mer som en nackdel, har själv både en Makita med plast och en Hitachi med metall, ser ut som den på Milwaukkeen, och skillnaden är att det är mycket bättre grepp i plastchucken när man ska byta verktyg. Nu jobbar jag förvisso nästan alltid i miljöer där det är blött kallt o kladdigt, men man kan bli jäkligt irriterad när man inte med ett enkelt grepp kan lossa chucken.

Men plast går ju sönder: Nä, plasten i kvalitesmaskiner går inte sönder, det är sjukt bra kvalite på chassiena idag, jag har tappat mina maskiner från stegar och saxliftar flera gånger rakt mer i betongen, som mest 7,5 meter, det har inte hänt nån ting.

Polos skrev:
Tror dewalten kostar under 2400 på hornbach
Det var ett bra pris! Hittar den dock inte i deras webbshop utan endast i ett så kallat "projekthäfte". Är det att åka till Sundbyberg eller Botkyrka som gäller om man ska handla hos Hornbach?

Jag har nu varit nere i butik och klämt på både DeWALT, Makita och AEG. Upplever att DeWALT ligger lite bättre i handen än Makitan och att AEG känns något klumpig för min fattning. Har börjat lockas alltmer av möjligheten att kunna utöka "maskinparken" vid behov. För detta känns Makita som ett bra alternativ eftersom de säljer många nakna maskiner.

Ser när jag söker i gamla trådar som behandlar liknande frågor att det är populärt med kit som innehåller borrskruvdragare samt slagskruvdragare. Är det något att satsa på för mina ändamål (se originalpost), eller bör jag satsa på en kombi, som går bra att både skruva och borra i lite hårdare material? Jag tilltalas av tanken om att ha en maskin istället för två maskiner med snarlik funktion.

Vilken Makita-maskin är egentligen bäst för mina behov? De jag framförallt är intresserad av:
  • DHP480 (borrskruvdragare med slag- och hammarfunktion)
  • DDF480 (borrskruvdragare med samma spec. som ovan fast utan slag- och hammarfunktion)
  • DTD146 (om det nu kan vara aktuellt med två maskiner)
Har även kikat på DHP456/DDF456 som verkar ligga i ungefär samma klass som 480-modellerna, men ett litet kliv ned.

Jag antar att de "heavy duty drills" som listas här är lite väl tilltagna för mig? "General purpose drills" känns mer lämpligt?

Hur är det om man beställer från UK? Måste jag skaffa en adapter då, eller har de samma kontakter som vi har i Sverige?

Många frågor nu...

bolist har ju en "budget" Hitachi för 990:- just nu. Ganska prisvärt. Jag har inte djuplodat i makitas
maskinpark så jag kan inte uttala mig om dessa maskiner:)
/
M

Köpte en DDF480 för ett tag sedan som jag är riktigt nöjd med, tillräckligt med kraft och hyfsat låg vikt. Skippade modellen med slag då den är 1/2 kg tyngre, och i min mening är borrskruvdragare ändå kass om man skall borra i betong, sånt har man borrhammare till.
Köpte en naken sån här http://www.makita.se/tool/15207/DHR241Z.html för betongjobben, är en himmelsvid skillnad mot min gamla Makita dragare som hade slagfunktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.