Hej!
Söker efter denna typ av vinkelhake?
Vet inte vad den heter på svenska eller engelska.
För mig är det en trekantslinjal...

Så upplys mig var köper jag den och vad heter den. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
vet bara att den finns i amerika.
speedsquare heter den

en variant är "the swanson speedsquare"

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Då vet jag, då blir det ebay

Vet att det finns en del trådar om det här på byggahus. Prova att söka på namned SBH gav dig, vet att en av trådarna hade länk till en eller ett par affärer.

Under 100 spänn:
triangular-rule-silver
Har ingen erfarenhet av att beställa därifrån.
Verkar svårt att hitta i affär dock...

De flesta av de där har bara tum-skalor. Försök hitta en med metriska skalor.

hempularen skrev:
De flesta av de där har bara tum-skalor. Försök hitta en med metriska skalor.
Sant, såg inte det...

Var på International Tool i Fort Lauderdale i vintras. Av bara farten åkte en sådan vinkel som Hempularen länkar till ned i korgen.

Den kan duga till altansnickeri men annars skulle jag styra klart från den. Inget under av precision. Woodpeckers grejer däremot...där är det precision från början till slut.

Jag har swansons metriska som jag köpte på amazon. Praktisk men som nämnts ovan är det inget för finsnickare.

Woodpeckers' Carpenters Square finns att köpa hos www.woodworkersworkshop.co.uk . Men den är inte billigt, är den inte..och jag tror den finns också med metrisk gradering

Vad är det som är så fantastisk med denna modellen som slår en vanlig Hultafors?

Den är väldigt bra att rita upp girar med då man finsnickrar eller monterar någon riktiga avancerad gammaldags snickarglädje där man måste tänka och rita innan man sågar girarna.
Annars vet jag inte vad jag skulle ha den till på ett vanligt bygge....men det handlar ju i grunden om tycke och smak.

På min står det Fred C.Breul Tool Works Bridgeport Conn Patented 1921. Den blir använd så pass sällan så den håller säkert några generationer till.

prototypen skrev:
Vad är det som är så fantastisk med denna modellen som slår en vanlig Hultafors?
Nu har jag inte använt just denna modell, men i mina ögon har trekantiga vinklar två fördelar: dels är de tåligare för stryk, dels kan de själv ligga uppe på arbetsstycket, vilket en klassisk vinkelhake inte kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.