Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
De flesta av de där har bara tum-skalor. Försök hitta en med metriska skalor.
Var på International Tool i Fort Lauderdale i vintras. Av bara farten åkte en sådan vinkel som Hempularen länkar till ned i korgen.
Den kan duga till altansnickeri men annars skulle jag styra klart från den. Inget under av precision. Woodpeckers grejer däremot...där är det precision från början till slut.
Den kan duga till altansnickeri men annars skulle jag styra klart från den. Inget under av precision. Woodpeckers grejer däremot...där är det precision från början till slut.
Woodpeckers' Carpenters Square finns att köpa hos www.woodworkersworkshop.co.uk . Men den är inte billigt, är den inte..och jag tror den finns också med metrisk gradering
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad är det som är så fantastisk med denna modellen som slår en vanlig Hultafors?
Den är väldigt bra att rita upp girar med då man finsnickrar eller monterar någon riktiga avancerad gammaldags snickarglädje där man måste tänka och rita innan man sågar girarna.
Annars vet jag inte vad jag skulle ha den till på ett vanligt bygge....men det handlar ju i grunden om tycke och smak.
På min står det Fred C.Breul Tool Works Bridgeport Conn Patented 1921. Den blir använd så pass sällan så den håller säkert några generationer till.
Annars vet jag inte vad jag skulle ha den till på ett vanligt bygge....men det handlar ju i grunden om tycke och smak.
På min står det Fred C.Breul Tool Works Bridgeport Conn Patented 1921. Den blir använd så pass sällan så den håller säkert några generationer till.
Nu har jag inte använt just denna modell, men i mina ögon har trekantiga vinklar två fördelar: dels är de tåligare för stryk, dels kan de själv ligga uppe på arbetsstycket, vilket en klassisk vinkelhake inte kan.prototypen skrev:
Detta har ju nyligen diskuterats i en annan tråd;
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/258200-speed-square.html
Blev faktiskt lite förvånad över att detta ämne kunde röra upp så starka känslor.
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/258200-speed-square.html
Blev faktiskt lite förvånad över att detta ämne kunde röra upp så starka känslor.
Klicka här för att svara