Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Hejsan.
Jag skall fräsa ut ett större antal ringar ur 30mm björkplywood och funderar lite på vilken typ av stål jag skall använda. Att jag skall ha en notfräs fattar jag men skulle vilja ha lite råd om diameter, raka eller spiralformade skär, positiv eller negativ. Jag har kört ett test med 6 mm notfräs med raka skär men det bränner en hel del. Till saken hör att innerdiametern på ringen är så liten så jag måste köra med Makitas RT0700, så det finns ju inte effekt i överflöd
Jag testade även att göra en mall i MDF, grovsåga med sticksåg och sedan trimma kanterna på fräsbordet med en kant/mallfräs. Funkar men det tar lång tid och känns inte helt safe, samt att resultatet inte blev helt hundra.
Någon som sitter inne på erfarenhet.
Fredrik
Jag skall fräsa ut ett större antal ringar ur 30mm björkplywood och funderar lite på vilken typ av stål jag skall använda. Att jag skall ha en notfräs fattar jag men skulle vilja ha lite råd om diameter, raka eller spiralformade skär, positiv eller negativ. Jag har kört ett test med 6 mm notfräs med raka skär men det bränner en hel del. Till saken hör att innerdiametern på ringen är så liten så jag måste köra med Makitas RT0700, så det finns ju inte effekt i överflöd
Jag testade även att göra en mall i MDF, grovsåga med sticksåg och sedan trimma kanterna på fräsbordet med en kant/mallfräs. Funkar men det tar lång tid och känns inte helt safe, samt att resultatet inte blev helt hundra.
Någon som sitter inne på erfarenhet.
Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
10 st till att börja med. De skall sitta som dekoration på en vägg, inte jag som ansvarar för det, så alla sidor förutom den som sitter mot väggen syns. Ritning finns inte men måtten är ytterdiameter ca 250mm, inner 180mm.
Fredrik
Fredrik
Jag fräste betydligt mindre innerdiameter än så med min Festool OF1010 i vintras, det var i 30mm massiv ek. Det kräver att du bygger en egen jigg dock. Jag gjorde så att jag sticksågade (hade ingen bandsåg då) ut med ett par mm marginal på utsidan, Sen fräste jag ytterkanten ren mha cirkeljiggen och ett 20mm notfrässtål, jag tog det nog i 3 omgångar vill jag minnas.
Innerdiametern på mina var 120mm (tror jag), dessa fräste jag genom att först fräsa en mall i MDF (med hjälp av cirkeljiggen), sen använde jag mallen och ett kopierstål för att fräsa ur innerdiametern. I mitt fall så skulle insidan bara försänkas ca 15 mm jämfört med utsidan så jag kunde inte såga först.
Det var bottendelen till nedanstående ljuslyktor jag tillverkade i ek och bytte ut originalet mot, blev riktigt snyggt.
Innerdiametern på mina var 120mm (tror jag), dessa fräste jag genom att först fräsa en mall i MDF (med hjälp av cirkeljiggen), sen använde jag mallen och ett kopierstål för att fräsa ur innerdiametern. I mitt fall så skulle insidan bara försänkas ca 15 mm jämfört med utsidan så jag kunde inte såga först.
Det var bottendelen till nedanstående ljuslyktor jag tillverkade i ek och bytte ut originalet mot, blev riktigt snyggt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Det verkar ju vara en bra idé för att motverka att det bränner så mycket, i alla fall på yttersidan. Men stor är bottenplattan på fräsen, för du kan väl inte fräsa en mindre diameter än det, eller har du en jig där man kan få in centrumpinnen under plattan?
Fredrik
Fredrik
Ja, exakt så, centrumpinnen hamnar under plattan. Det begränsar ju hur djupt du kan fräsa, men i mitt fall räckte det och blev över ändå. Jag byggde jiggen av 12mm björkplywood. Tror det finns någon tråd här där någon visar en sådan design, fick ide´n därifrån.amatörfixaren skrev:
Det måste ju vara enklare att inte köra med cirkelanhållet utan istället köra mallfrässtål eller kopierring. Då kan du använda en fräs med mycket kräm.
Sedan är ju tricket för att inte det ska bränna att man kör i omgångar, lite i taget.
Sedan är ju tricket för att inte det ska bränna att man kör i omgångar, lite i taget.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Ok, jag har byggt en jig men lyckades inte riktigt klura ut hur man skulle kunna få till en sådan design. Skall kolla på det. Tack så mycket.vectrex skrev:
Men om jag återvänder till ursprungsplanerna, vilken typ av stål är lämpligast. Med tipset på jig ovan är jag kanske inte bunden till babyfräsen.
Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Ja det kanske det är. Som jag skrev så testade jag med mall och mallstål på fräsbordet men det kändes lite läskigt, kan ju hugga rätt bra. Skall kanske testa metoden utan fräsbord istället köraGOF 1600 med mallstål.jonmo skrev:
Tack
Fredrik
Det här är en funktionell och enkel design. Jag byggde en på 10 minuter:
http://www.swedishwoodworking.com/tips-tricks/circle-jig-for-festool-of1010-router/
http://www.swedishwoodworking.com/tips-tricks/circle-jig-for-festool-of1010-router/
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
I Bilstereosamanhang så kör vi mycket med http://jaspertools.com/ när vi skall göra uttag för högtalare och adapterringar. Finns bla hos http://shop.seastreamsgarage.se/ovrigt-haltagning-c-63_98.html
Kanske det skulle funka bra även till detta
För att inte bränna gäller det hatt inte stanna upp och inta ta mycket varje gång.
Kanske det skulle funka bra även till detta
För att inte bränna gäller det hatt inte stanna upp och inta ta mycket varje gång.
Redigerat:
Klicka här för att svara