3 095 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
1/2 tum frässtål eller 8mm chuck?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Hej! Jag gick och gjorde bort mig lite för en stund sedan. Jag har länge velat ha ett fräsbord och då det är lite tunt med sådana på den svenska marknaden så hittade jag ett gjort av Bosch på amerikanska Amazon. Så jag beställde fräsbord och fräs (Bosch 1617EVSPK) i ett paket och priset var sjukt bra.
När jag fick hem den insåg jag hur korkat det var, eftersom den bara klarar 110V, så jag fick lov att köpa en volt-transformator så helt plötsligt var priset inte så himla bra längre. Suck.
Nästa problem var att med fräsen följde en 1/2 tum och en 1/4 tums chuck, och jag har bara 8mm frässtål. Då jag ville komma igång och använda grejerna snabbt så beställde jag via Amazon en uppsättning frässtål på 1/2 tum, men inser nu efter en stund att så kan jag ju inte hålla på.
Så, det finns en 8mm chuck för Bosch via Amazon men den skickas inte till Sverige. Engelska Amazon har en som jag antar är samma som jag funderar på att beställa.
Det andra alternativet är ju att bara köpa 1/2 tums stål, men jag vet inte vart man får tag på det? Köper ni 1/2-tums stål? I så fall vart?
När jag fick hem den insåg jag hur korkat det var, eftersom den bara klarar 110V, så jag fick lov att köpa en volt-transformator så helt plötsligt var priset inte så himla bra längre. Suck.
Nästa problem var att med fräsen följde en 1/2 tum och en 1/4 tums chuck, och jag har bara 8mm frässtål. Då jag ville komma igång och använda grejerna snabbt så beställde jag via Amazon en uppsättning frässtål på 1/2 tum, men inser nu efter en stund att så kan jag ju inte hålla på.
Så, det finns en 8mm chuck för Bosch via Amazon men den skickas inte till Sverige. Engelska Amazon har en som jag antar är samma som jag funderar på att beställa.
Det andra alternativet är ju att bara köpa 1/2 tums stål, men jag vet inte vart man får tag på det? Köper ni 1/2-tums stål? I så fall vart?
Jag använder mkt 1/2" (och även 8mm för den delen) och är ett stort fan av 1/2". De är billigar i UK (även om det är dyrare nu med kursen) och mycket kraftigare än 8mm. Nackdelen kan vara att mindre radier/profiler etc kan vara svårt att få tag i till 1/2". Likaså är mindre (diameter) mallfräsar ovanliga.
1/4" tycker jag är väldigt klena ovan använder bara en 1,6mm radiefräs som sitter permanent monterade i en kantfräs.
6, 10 och 12mm samt 3/8" använder jag inte alls.
1/4" tycker jag är väldigt klena ovan använder bara en 1,6mm radiefräs som sitter permanent monterade i en kantfräs.
6, 10 och 12mm samt 3/8" använder jag inte alls.
1/2" och 8 mm så klarar du det mesta så köp hem den där 8mm hylsan. Att som svensk köra 1/2" stål är inte alls ovanligt bland de som snickrar lite mer, stabilare skaft och betydligt större utbud av frässtål, speciellt i större dimensioner.
1/2" stål finns att köpa typ överallt på nätet, ex härifrån som folk brukar folk va nöjda med http://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html. Även alla engelska webshoppar (typ axminster) har gott om 1/2" stål.
1/2" stål finns att köpa typ överallt på nätet, ex härifrån som folk brukar folk va nöjda med http://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html. Även alla engelska webshoppar (typ axminster) har gott om 1/2" stål.
Jo att köpa själva fräsen från nordamerika var kanske inte så lyckat då en volt-transformator och frakt skatt osv äter upp de vintsterna. Men 1/2" frässtål är bra att ha. Köpte själv 1/2 hylsa till min fräs fast den kom med 12 och 8mm hylsa. Både 1/2" och 8mm som sagt är de mest användbara storlekarna.
Du måste väl köpa mera saker från USA nu då att köra från transformatorn så du går på vinst
Du måste väl köpa mera saker från USA nu då att köra från transformatorn så du går på vinst
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Klicka här för att svara
