Ska byta olja i min kompressor för första gången (efter två år).. :o

Kompressorn står i ett ouppvärmt utrymme. Kan vara allt från -30 till +30 grader där.

I instruktionsboken (kompressorn är från Clas Ohlson), står att man ska använda SAE30-olja, men vid temperaturer under +10 grader ska man använda SAE10.

Hade funderingar på att sätta i vanlig motorolja SAE5w40 i stället. Men har nu läst lite på utrikiska sidor, och där står att ventilerna slits och att sådan olja tar upp vatten, vilket inte SAE10/30 gör. Detta ska medföra att kompressorn slits ut snabbare om man kör med vanlig helsyntet motorolja.

Hur ska man göra? Känns ju omständigt att behöva byta olja en gång i halvåret för att köra med SAE30 sommartid och SAE10 vintertid..

Vad händer om du kör SAE10 året om?

Hur ofta kör du tungt? Det är ju egentligen värmen sommartid som kan vara nackdel för sae10 sommartid, men om du inte kört så tungt hade jag kört på det.

Å andra sidan hade jag inte tvekat på en vettig motorolja oavsett, jag tror inte den ev minskade livslängden spelar någon roll i slutändan på vanliga kompresorer.

Ok. Jag använder den mest för att pumpa däck och blåsa rent. Så det är nog inte så värst tungt jobb den får göra.

Jag köpte en flaska kompressorolja på jula idag, men där stod inga SAE-siffror, så jag vet inte riktigt hur bra den är egentligen.

Såg i en annan tråd nån som testat sätta Biltemas kompressorolja i frysen, och den såg ut som riktigt seg sirap..

Jag kör SAE10 i min 3kW-kompressor från DUAB. Den står i oisolerat utrymme där det blir minusgrader. Har aldrig haft något problem med att få igång den när det är kallt. Slitage vet jag inte så mycket om men jag tänker att om jag byter olja regelbundet är det ändå bättre än att hitta den optimala oljan. SAE10 rekommenderades av tomtarna(?) på DUAB.

Helsyntet 0w30 eller 0w40 så startar de även i kyla & ger bra slitage skydd.

Någon som vet hur man bestämmer oljemängden som man borde fylla.

Har en gammal kompressor där jag saknar manual som behöver få oljepåfyllning (om det inte redan är försent). Den gick väldigt "trögt" senast då jag hade kört den väldigt hårt under 20-30 minuter......

Hittar ingen indikering på hur man kollar så att den har rätt oljenivå. Har ingen beteckning på kompressorn just nu så jag får återkomma med den informationen.

Finns det siktglas i gavlen på kompressorn kanske? Eller en sticka i påfyllningshålet?

Men om det är ett stående cylinderblock så ca 1/3 upp på vevhuset. Ivartfall har mina den nivån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.