Jag bytte precis ut "vevstaken" i min Hilti TE-500 AVR eftersom dan hade gått av.
Passade samtidigt på att byta ut kolen till motorn eftersom dessa var nästan slut.
Men det blev inte bra, det är alldeles för kraftig gnistbildning. Motorn går dåligt och kolen slits extremt snabbt. Jag tänkte först att det kunde bli lite dålig kontakt tills dess att kolen format sig efter kollektorn, men det blir aldrig bra. Jag har provat att göra rent kollektorn och sätta tillbaka de gamla kolen, men återigen med kraftig gnistbildning.

Jag förstår att det kan vara svårt att veta vad det beror på utan att ha maskinen i handen. Men någon kanske upplevt samma problem med en annan maskin. Vad kan det bero på? Vad har jag gjort fel?
Fjädrarna som håller kolen på plats verkar vara ok.

C
Hade samma problem med min dammsugare(!). Förmodligen kortslutning i en lindning.

I en av rotor-lindningarna då? Kortslutning hur? Inom själva lindningen då, så att lindningen får alldeles för låg impedans och drar för mycket ström och det ger upphov till gnistbildningen? ***gissar/fantiserar friskt just nu***

Borde ju gå rätt lätt att kolla genom att resistans-mäta alla lindningarna.

Problemet uppstod dock när jag bytte kolen, innan gick ju motorn bra. Jag tycket det känns lite osannolikt att en av lindningarna skulle gått sönder i samband med bytet, men man vet ju aldrig.

C
Ja, precis. Men om du inte hade problem innan du bytte kolen är det ju förstås inte sannolikt att det är samma fel på din bilmaskin. Satte du tillbaka de gamla kolen åt rätt håll? Misstänker att de slits in i en viss riktning så att säga och inte går något vidare bra i motsatta riktningen.

Kolen går inte att sätta åt fel håll för då kommer kopparflätan i vägen för fjädern. Däremot kan jag ju ha kastat om positionen så att det som tidigare satt på höger sida nu sitter på vänster.

Kollade i Hilti's sammaställningsritning. Det verkar vara skillnad på höger/vänster. Jag trodde det var symmetriskt?
Av vilken anledning kan det vara så att kolen är olika?

Jag får prova att byta plats på dem imorgon och se om det gör någon skillnad.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta ett fint sandpapper och slipa av kollektorn så ser du lättare om det är något mekaniskt som sliter ner dina kol. Skillnaden mellan höger och vänster kol är att dom ibland är förslipade efter kollektorns diameter. Och infästningen kan vara osymmetrisk så klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.