11 934 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Billiga motorsågar?
Sida 1 av 2
Jag har tre bryggor i strömmande vatten. Problemet är att vintern kom så fort att jag inte hann ta upp dem innan isen var för tjock, och som det ser ut nu så lär vi väl få den jävligaste vårfloden i mannaminna. Egentligen hade jag tänkt vänta tills isen började släppa, men nu är jag tveksam om det är en bra idé.
Jag funderar därför på att såga upp isen runt dem och sedan lyfta/dra upp dem med baklastaren.
Biltema, Jula och liknande har ju snorbilliga motorsågar (kring en tusenlapp för en bensindriven). Är de något att ha? Jag ska egentligen bara ha dem för detta, och eventuellt enstaka vedkapning, jag tänker inte bli skogshuggare. Räcker de till, eller är de så totalt skit att det inte är lönt?
Jag funderar därför på att såga upp isen runt dem och sedan lyfta/dra upp dem med baklastaren.
Biltema, Jula och liknande har ju snorbilliga motorsågar (kring en tusenlapp för en bensindriven). Är de något att ha? Jag ska egentligen bara ha dem för detta, och eventuellt enstaka vedkapning, jag tänker inte bli skogshuggare. Räcker de till, eller är de så totalt skit att det inte är lönt?
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
En jobbarkompis köpte en Meec för 800:- och har sågat ner en hel del träd på tomten innan de schaktade för grunden, han är nöjd iaf.
Själv hade jag flyt o köpte en Partner för 1100:- när City-gross sålde ut dem...
Själv hade jag flyt o köpte en Partner för 1100:- när City-gross sålde ut dem...
Jag är inte någon större expert på motorsågar, men jag antar att det i alla fall inte är någon större konstruktionsskillnad på kastskyddet mellan billig och dyrare motorsåg.Troberg skrev:
Sen tycker jag att du borde satsa på en enklare motorsåg från någon större tillverkare så att du även kan få tag på reservdelar.
Redigerat:
När det gäller säkerhet och motorsåg så är det framförallt handhavandet som utgör grunden sen finns det ju sågar med med kastskydd även på bakre handtaget. Läs på, skaffa hjälp av någon som kan eller gå och ta motorsågkörkortet. Använd rätt skyddutrustning och var försiktigt så ska det nog gå bra.
Ska du mest såg is och kanske någon gren då och då så funkar säkert den billigaste sågen fin fint men tyvärr ska man nog inte räkna med mycket mer, en bättre såg gör arbete så mycket enklare.
Ska du mest såg is och kanske någon gren då och då så funkar säkert den billigaste sågen fin fint men tyvärr ska man nog inte räkna med mycket mer, en bättre såg gör arbete så mycket enklare.
Jag köpte en Meec på Jula förra våren då jag skulle röja upp lite träd på våran tomt. Jag har hittils fällt ca 30 träd och sågen har fungerat bättre än förväntat. Men då hade jag inga större förväntningar på den, jag köpte den mest för att prova då den kostade mindre än vad det kostade att hyra en finare under en helg. Så till att såga is ska den nog fungera alldeles utmärkt.
Se det såhär istället:
Såg: 8-1000 spänn
Sågskyddsbyxor (ja, du SKA ha dem): 800:-
Stövlar med sågskydd 6-900:-
Bensin 100:-
Kedjeolja 50:-
Rätt mycket pengar för ett kortare jobb, även om sågen i sig är billig.
Känner du olust inför motorsågen så blir den farligare, då du kommer försöka hålla den så långt ifrån dig som möjligt.
Det är nog bättre att be någon granne/bonde/bekant som äger såg (och skyddsutrustning) om hjälp. Kanske kostar några hundra men jobbet blir bättre och säkrare gjort med en som har använt såg förut.
Såg: 8-1000 spänn
Sågskyddsbyxor (ja, du SKA ha dem): 800:-
Stövlar med sågskydd 6-900:-
Bensin 100:-
Kedjeolja 50:-
Rätt mycket pengar för ett kortare jobb, även om sågen i sig är billig.
Känner du olust inför motorsågen så blir den farligare, då du kommer försöka hålla den så långt ifrån dig som möjligt.
Det är nog bättre att be någon granne/bonde/bekant som äger såg (och skyddsutrustning) om hjälp. Kanske kostar några hundra men jobbet blir bättre och säkrare gjort med en som har använt såg förut.
Husqvarna, Jonsered och Partner är olika företag inom samma koncern och med olika produkter.
Rekommenderar _INTE_ att man använder en motorsåg om man är det minsta osäker. Det finns skäl att det finns utbildningar för dem eftersom skadorna kan bli jäkligt trista.
/Kent med utbildning och jobbat som huggare med
Rekommenderar _INTE_ att man använder en motorsåg om man är det minsta osäker. Det finns skäl att det finns utbildningar för dem eftersom skadorna kan bli jäkligt trista.
/Kent med utbildning och jobbat som huggare med
Jag har en billig såg. Kentucky Forestman... Importeras av en kille i Skåne.. Han har även reservdelar och allt till dom.... jag har en med 18" svärd....
www.ba-import.dinstudio.se
www.ba-import.dinstudio.se
Intressant prissättning kan jag tycka....
CItat fr hemsidan ang Kentuckysågen:
"pris 2200:- 1-års garanti, och den som inte är i behov av garanti behöver endast betala 1200:- valet är fritt"
Ja tack, jag betalar gärna 1000 kr i "försäkringspremie" på en vara för 1200 spänn.....
CItat fr hemsidan ang Kentuckysågen:
"pris 2200:- 1-års garanti, och den som inte är i behov av garanti behöver endast betala 1200:- valet är fritt"
Ja tack, jag betalar gärna 1000 kr i "försäkringspremie" på en vara för 1200 spänn.....
Valet är ju inte fritt, inte för säljaren i alla fall.Cheesus skrev:
BA Import känns inte helt seriöst, men det finns såklart folk som handlar där också och sen klagar när det inte funkar som det ska...
vi på hurqvarna tillverkar ilf bla Jonsered och ner till den sämsta kvaliten McCulloch partner ingår med jag själv skulle nog lägga pengar på partner billig och gott om reservdelar på grund av att dom är snarlikast husqvarnas produckter.
Personligen tycker jag inte att det är nåt att diskutera i hans privatimporteri... han är liten på marknaden, säljer ett märke som inte finns i sverige annars, och håller med reservdelar... Klart att han ska tjäna en slant då tycker jag... Som sagt, han har nog sin kundkrets, och jag är en av dom... jag tycker att en så pass stor och kraftig såg är riktigt prisvärd, och det är det som räknas för mig, och det jag använder den till..