Hej, jag börjar känna att det är dags att införskaffa en slipmaskin. Jag tror att som första maskin är det lämpligt att skaffa en excenterslip. Frågan är bara vilken ska man välja?
Jag vill ha en bra allround maskin som fungerar till det mesta. Kanske är det någon annan typ av maskin jag är ute efter?

Jag tänkte lägga runt en tusenlapp på den men är det motiverat för att få något riktigt kan jag lägga till lite.

Mvh Christoffer

• Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Har sneglat lite på pex400. Hur är den att använda, ligger den bra i handen? Vibrerar den mycket eller kan man slipa med den flera timmar i sträck utan att få migrän efteråt?

Har jag rätt i att en excenterslip är rätt slip att börja med och sedan utvidga maskinparken eftersom eller bör jag satsa på någon annan typ?

Excenterslipen är ju bra till det mesta, men den kommer inte in i hörn, då passar det ju bättre med en deltaslip. Om det är mycket som ska avverkas så är en bandslip att föredra.
[EDIT] - om man ska ha en maskin som är allround så kanske någon slipmus skulle vara ett bra alternativ. Kommer ju in i hörn och har en lite bredare yta i bakkant. Men inte för större ytor.

Redigerat:
Jag har Rotex RO90 som arbetshäst, dess rotexläge avverkar kvickt med 80 papper, sen kommer dess triangulära slipplatta in i hörn.
Skyddssargen till runda skivan är toppen, man behöver inte passa så maskinen undviker mötande kanter. Det är bara att låta slipen styras av sargen.

Jag kör knappt alls med RO150an, längre.

RO90 är en maskin jag starkt rekommenderar
https://youtu.be/VQN1M844LEs

Edit: ivrig idiot som jag är så missade jag din 1000kr budget.....

Redigerat:
Om du kan tänka dig att lägga till 600 kr så skulle jag rekommendera Metabo SXE 425. Kolla på nätet hur stor excenterrörelsen är på de olika maskinerna, den är väl så viktig som varvtalet för avverkningen. Metabon har både stor excenterrörelse och små vibrationer. Det finns ju ännu bättre maskiner men de är betydligt dyrare. Typ 3000-5000.

Slipmusar är förkastliga de vibrerar mycket och avverkar ändå dåligt. Som andra slipmaskin är nog annars någon form av hörnslip att rekommendera. Den kommer åt där excenterslipen inte gör det.

En testrapport:
http://www.bosch-professional.com/s...iew/129169/excenterslipen-arbetar-med-bra.pdf

Redigerat:
Metabon verkar också helt klart intressant. Svårt val när man inte kan testa de själv. Får väll se om det dyker upp nån kampanj innom snar framtid som kan hjälpa mig att välja. Annars får det nog bli boschen.
Tack

Christoffer85 skrev:
Har sneglat lite på pex400. Hur är den att använda, ligger den bra i handen? Vibrerar den mycket eller kan man slipa med den flera timmar i sträck utan att få migrän efteråt?

Har jag rätt i att en excenterslip är rätt slip att börja med och sedan utvidga maskinparken eftersom eller bör jag satsa på någon annan typ?
Hej, jag rekommendera PEX 400. Köpte den för något år sedan och har fungerat fint. Har dessutom vunnit endel bäst i test (snabb avverkning, bra vikt, inkoppling av dammsugare, flerhandsgrepp...). Jag har dessutom köpt ett Multiverktyg (julan nedan har möjlighet att koppla in dammsugare) för att komma åt i alla trånga hörn etc (denna jula maskin nedan kommer på klart mer rabbatterat pris ibland så du kan ju vänta med att köpa den om du vill)
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/elektriska-multiverktyg/multiverktyg-010644/

Robert Bosch Excenterslip PEX 400 AE II
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/puts-och-slip/robert-bosch-06033a4001?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=puts--och-slipmaskiner&utm_term=06033a4001

50296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

010644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vilken excenterslip blev det till slut?

Sitter med visakortet i högsta hugg och ska precis beställa en excenterslip för att slipa lite plywood, någon dörr, bordsskivor och liknande. Har en Bosch PSS 250AE & en Bosch PSM 160A men jag tycker att det tar lång tid att slipa större ytor?

Hittade tre modeller som ligger OK i pris. Vilken skulle ni välja och varför?

AEG EX 125 ES (869:-)
1407e4fe8602fa7b2fc09ac801025cd3e50efc97_800x800.gif

Bosch PEX 400 AE (1095:-)
96261c36cb8bb1821e46d1d71a6aee3c_63651_excenterslip-bosch-pex-400-ae-compact_1399021056__361x361.jpg

DeWalt D26453 (1100:-)
18c0327a1037019603c0d76793da888f_26556_125-mm-excenterslip-dewalt-d26453_1374224700__361x361.jpg

Makita BO5031K (1320 :-)
29cae0606033d50e8f625099bf984ff2_50088_excenterslipmaskin-makita-bo5031k_1427267577__361x361.jpg

Jag äger en variant av Makitan du funderar på, modell BO5041. Riktigt nöjd med den. Den har ett avtagbart grepp för andra handen, vilket jag starkt rekommenderar. Blir snabbt tungt att jobba på vertikala ytor med bara en hand.

Toolab säljer den för övrigt till ett lägre pris än det du hittat på 5031.

Det blev en http://www.toolab.se/product/SV13YA-Hitachi-Excenterslip-230W

Stod i valet att köpa online eller att handla lokalt (bor i en liten "stad"). Och jag fick ett helt ok pris på hitachin. Alternativet hade varit en blå bosh men det hade varit för mycket pengar.

Har hittills bara använt den för att slipa fönsterkarmar med och jag tyckte att den avverkade riktigt bra. Tror däremot att jag skulle velat ha en maskin med tvåhandsfattning om jag skulle slipa stora ytor.

Nu blir det varning för hjärtstopp på flera skribenter här :-) men jag vill tipsa om ett alternativ.
Har en skil!!!!!!!! 7450 som fungerar otroligt bra... trots att det är en skil :-)
Har väldigt låg vibration och avverkar bra. pappren sitter kvar på slippappan och har varv reglage. bra dammupptagning och ork (430W)
Pris: ca 750kr

Men så är jag ju inte proffs heller :-) utan bara en entusiastisk hobbypulare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.