11 934 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Billiga motorsågar?
hade jag varit dig, så hade jag absolut åkt/ ringt runt till gårdar där det finns bönder. för en betydligt billigare peng, så hjälper de dig. tror du kommer billigare undan då, än att köpa såg. sedan ur säkerhetsaspekt har de ofta erfarenhet. kastskydd antar jag skall vara lika på både billigare och dyrare. men det handlar om tekniken och erfarenheten. om du ej har erfarenhet, teknik så kan kastskyddet va oväsentligt. jag vet ej vad för erfarenhet du har, kanske du sågat mkt innan? de jag tänker på är att om oerfaren sågar, och hänger sig åt kastskyddet som ngt säkert "skydd" så kan det gå illa. när ja började vid 17 års ålder så höll jag på o kapa halva mitt ansikte. fick ett kast med såget mot det, men hade tur o klarade mig utan skador. därför tänker jag på säkerhetsaspekterna här och tycker att du skall kontakta bonde om du ej är erfaren.
om du har svårt att få tag i bonde kan du alltid kontakta lrf som kan hjälpa dig. (lantmännens riksförbund) eller om ni har maskinringen hos er? finns säkert mer ställen du kan ta kontakt med, men kommer ej på mera. detta alt tror jag skulle vart enklast och billigast för dig. samt att du då kan få upp kontakter för framtida frågor och hjälp.
om du har svårt att få tag i bonde kan du alltid kontakta lrf som kan hjälpa dig. (lantmännens riksförbund) eller om ni har maskinringen hos er? finns säkert mer ställen du kan ta kontakt med, men kommer ej på mera. detta alt tror jag skulle vart enklast och billigast för dig. samt att du då kan få upp kontakter för framtida frågor och hjälp.
Nja, jag kommer troligen att behöva använda motorsåg så småningom ändå, så det är lika bra att lära sig.
Motorsågen är som andra farliga verktyg: Tänk först, tänk en gång till, och gör sedan som du tänkt. Då är den inte så farlig.
Motorsågen är som andra farliga verktyg: Tänk först, tänk en gång till, och gör sedan som du tänkt. Då är den inte så farlig.
jooo så e det. alltid tänka först. o faktum e att vi alla e nybörjare i början.och ger man sig inte in på det, så lär man sig aldrig. om du behöver motorsåg ändå, så tycker jag att du ska satsa på ngn billig skit i början. träna dig på den och ha den till dom ändamålen du skall ha. ska du bara ha den för isen samt såga lite ved nån gång i bland så duger den gott. det finns även begagnade sågar av dyrare märken som säljs. men hade jag vart dig hade ja köpt nån billig ny. och som sagt,, lita inte på kastskyddet,,, akta benen, stå stadigt. tänk efter i varje moment du ska göra, och tänk efter vad olycksfaktorn kan ske. lycka till. blir nog jätte bra i slutänden!
förresten tycker jag du behöver sågarbrallor..... dom e rätt dyra, men ingenting mot att få såget i benet.
Ja man kan köpa en billig motorsåg på Jula eller biltema för att göra lite småjobb då och då. Jag hade köpt en partner motorsåg på Jula för ett par år sen och den la av nu i helgen. antagligen var det på grund av överhettning kolven ändrade form eller kolvväggen ändrat form och då fastnade kolven Så tänk på det kör lugnt annars finns det ingen problem med billiga motorsågar.
Klicka här för att svara