Någon som kan tipsa om en bra slagborrmaskin? Den skall klara av borrning i betong och lättbetong, kommer använda den i lägenheten då och då vid renovering, montera socklar, tavlor mm.

Claes Sörmland
Du ska nog ha en borrhammare för ändamålet.

Julas 1500 W borrhammare har rekommenderats här på forumet så jag köpte den. Underbart lätt att borra i sten med den.

Det räcker bra med en liten batteridriven borrhammare, t.ex en sån Bosch som vi testade här på forumet

Jag håller med om att det är en borrhammare som du ska ha och inte en slagborr.
För hemmabruk fungerar även de billigare borrhammarna oftast väldigt bra så du kan utan större problem välja första bästa exemplar för 500kr. Vet du med dig att du behöver borra mycket i sten och kanske även bila en hel del så är den en annan diskussion men så länge du bara ska borra hål för att hänga upp hyllor och tavlor så duger budgetalternativen utmärkt.

mattiasp skrev:
Det räcker bra med en liten batteridriven borrhammare, t.ex en sån Bosch som vi testade här på forumet
Kan du länka till denna? Är mycket tveksam till batteridriven men om den har testats med bra resultat så kanske man ska testa...

scim skrev:
Jag har 900W varianten från Jula och den duger gott för mina behov som liknar dina. Den är på kampanj nu och kostar 369:- vilket måste anses prisvärt.

[länk]

Jag hade en äldre modell tidigare som jag slet ut efter några år, men det berodde främst på att jag plågade den genom att blanda en massa bruk med den.
Toppen, tack för tipset. En tung maskin men vilka krafter! Och för 369kr absolut prisvärt !

Jag har den lite klenare och dyrare varianten av jula-maskinen. I lättbetong är det som att jobba i smör, både vid borrning och bilning. Däremot bila i betong och sten är lite för tungt för den. Har inte borrat speciellt mycket i betong, men det ska inte vara några problem så länge du inte ska borra hela dagar med den.

Om jag var du skulle jag börjat med jula-maskinen. Om den inte håller eller är för klen, så var det ingen förlust. Satsa på att köpa ordentliga borr till den så kommer du göra livet mycket enklare, de som följde med till min maskin var skit.

De lättbetong jag stött på var det bättre att borra med slagborr eller vanlig borrmaskin. Borrhammare gör för stora hål i lättbetong.
Blåbetong ska man inte ha slag alls. Och glöm vanliga plugg till den. Använd tex Fischer GB.
Men till betong ska du absolut ha borrhammare. Du ska bara montera saker, inte bila eller sätta dit ankarstång och expanderbult (grövre dimensioner) så sikta på en mindre maskin. 1-2J räcker bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.