Är en sväng i Orlando, Florida och funderar på att åka förbi en Rockler. Kan man göra några klipp nu trots att dollarn är så dyr?

Är sugen på en handhyvel men vet inte vad man skall ha som första hyvel. Något annat man borde köpa?

En SawStop bordssåg! Men får nog vissa problem att få med den hem. :)

En blockplane kanske? Nog lättare att få med hem.

Skulle rekommendera dig att gå en sväng i butiken och plocka upp massa skojiga smarta "tillbehör" såsom småpenslar, prylar till att bygga jiggar osv. Typiskt saker man inte hittar hemma på de svenska hyllorna.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag hade nog hellre gått till woodcraft, finns också i Orlando enligt hemsidan. Håller annars med phl, köp sånt som är svårt att hitta hemma och som inte väger bly...exotiskt fanér typ brazilian rosewood, zebrano etc, jiggbyggarkomponenter, frästillbehör osv. Hyvlar verka det väldigt tunt på hos Rockler, bara Stanley enligt hemsidan.

Om jag vore i din situation skulle jag satsa på en bra handhyvel eller flera. Så många som du får hem inpackade mellan kläderna i kappsäcken utan att det blir extrakilon på flyget. Väg kappsäcken före du far och handla enligt det.

Nya Stanleyhyvlar lönar sig inte att köpa. För dålig kvalitet.
Veritas och Lie-Nielsen hyvlar är bra kvalitet och lär vara betydligt billigare på andra sidan Atlanten. Till och med efter att dollarn steg. De borde finnas på Woodcraft skulle jag tro.
Woodcraft brukar också sälja reservbett av hög kvalitet som passar gamla Stanleyhyvlar.

Elverktyg i det där landet går på 100 volt 6 hertz. Om du inte kör dina verktyg hemma med en av de där bensindrivna 110-volts generatorerna som man fick köpa billigt efter krigsslutet så är det meningslöst att titta på någonting elektriskt i USA.
Amerikanerna har ju generellt sett pippi på konstifika grungamojer som enligt marknadsföringen skall göra en bordscirkelsåg eller överhandsfräs till en fantastik industriall specialmaskin.
Tyvärr har en stor det av tillverkarna och tyvärr också många användare kört fast i en världsbild som snurrar kring Delta Unisaw och billighetskopior av den. Delta Unisaw var aningen föråldrad redan på 1930-talet då den började tillverkas som en billighetskopia av en austrailensisk billighetssåg.
Min personliga uppfattning är att 90% av de där prylarna för sågar och fräsar är värdelöst skit avsett att säljas och inte att användas. Bland den resterande 10 procenten finns några rent genialiska uppfinningar som är värda sitt pris många gånger om. Själv skulle jag inte våga riskera mina surt förvärvade slantar med så dåliga odds...... även om man kan göra årtiondets fynd.....

Tyvärr slutade Woodcraft att sälja Veritas hyvlar för några år sedan. Enligt snubben i butiken jag pratade med hade det blivit gnäll när de tog in ett alternativt märke i sortimentet. Men de säljer fortfarande andra saker från Veritas. Det kan tex vara värt att kolla in sågar, strykmått och slipstöd.

WC har ett hyfsat utbud av det som phl nämner. Man kan hitta de flesta småprylar man behöver för jiggar/fixturer, och kortare t-tracks har också packats ner i den incheckade väskan vid några tillfällen.

De har även ok priser/utbud på Bessey, men tyvärr väger ju tvingar en del. Själv har jag mest handlat småtvingar, men de behövs de med.

Om du har Festool-slipar kan det vara värt att handla slippapper på WC. Jag sparade ett fyrsiffrigt belopp när jag köpte "kompletta" uppsättningar av Granat/Rubin2 till min EST150 och RO90 på WC. Sågklingar och andra Festool-tillbehör kan också vara lönt att köpa.

De har även Kreg, tex pocket-hole-grunkan. Anhållet på min bandsåg var inte det bästa, så jag slog till på Kregs alternativ. Tycker det var en vettig investering.

En annan sak som blir prisvärd är Oneidas lilla cyklon (Dust Deputy). Om jag minns rätt tar de runt 40 dollar för den, och även om den väger nästan ingenting blir den dyr att köpa över nätet pga storleken. Visst, den tar upp plats i väskan, men problemet går nästan att trolla bort genom att proppa den full med tex kläder. Jag hade två i väskan...

Tyvärr är det ibland lite sisådär med lagerhållningen i WC-butikerna. De brukar dock kunna få hem grejorna ganska snabbt. Jag har vid några tillfällen mailat min inköpslista till butiken i förväg så de har kunnat se till att prylarna finns för upphämtning. Det har funkat klockrent.

Som du själv är inne på vectrex, kolla priserna på hemsidan i förväg. Dollarkursen ligger ca 30% högre idag än för några år sedan (när jag själv handlade som mest), så det är inte lika fördelaktigt längre.

Tack för tipsen. Åker förbi på tisdag efter att jag lämnat frugan på flygplatsen! Nu ska jag ut och njuta av sol och varmt hav!
IMG_20151023_111319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är olagligt att ta in exotiska träslag i Europa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.