5 265 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Slang till centraldammsugare?
Sida 1 av 2
Ska slänga in installations slang i väggen mellan källaren, mittplan och övervåningen nästa vecka när vår renovering drar igång.
Satt för någon vecka sedan och hittade en nätbutik som sålde flexibel 50mm installations slang men kan nu inte hitta den sidan. Någon som har tips på vart man kan köpa detta.
Alltså vill inte ha fasta rör med massa böjar och skit utan det ska vara smidigt
Mvh
Satt för någon vecka sedan och hittade en nätbutik som sålde flexibel 50mm installations slang men kan nu inte hitta den sidan. Någon som har tips på vart man kan köpa detta.
Alltså vill inte ha fasta rör med massa böjar och skit utan det ska vara smidigt
Mvh
Har du tänkt på att du tappar rätt mycket sugeffekt med slang vs rör? Låter som det kan bli en 5-6m långt vilket är rätt mycket i slangsammanhang, eftersom det tillkommer ytterligare 10-15m på våningsplanet sen.
Redigerat:
Varför ska jag tappa effekt på samma meter slang som rör i samma dimension? Enl canvac får jag samma effekt men vad vet jagcorre skrev:
Jag vill ha installations slang pga att det är bra mycket smidigare än att limma, fippla med böjar och sitta och måtta till osv.
Tyvärr är slangen sjukligt dyr, men fick ett tips på vart man kan köpa samma slang till en spotstyver nu av en ärlig ÅF så ska kolla detta.
Jag har uppfattningen att det är högre luftmotstånd i slang än rör av motsv dimension.
Men om du bara har ett par meter så spelar det väl inte så stor roll. Men 10-15m med lite böjar kan ju börja bli upplevelsebar skillnad.
Men om du bara har ett par meter så spelar det väl inte så stor roll. Men 10-15m med lite böjar kan ju börja bli upplevelsebar skillnad.
Aha där har du en poängcorre skrev:
Det handlar om ca 4 m meter installations längd så borde inte bli så mycket. Slangen ska bara gå från källarn spik rakt upp med 2st uttag
Det är faktiskt en rejäl skillnad i tryckfall mellan en slang och ett rör. För en typisk dammsugarslang med veckad insida jämfört med ett plaströr med slät insida så är det en faktor på ca 3 sämre med slang givet att innerdiametern är samma.memike skrev:Varför ska jag tappa effekt på samma meter slang som rör i samma dimension? Enl canvac får jag samma effekt men vad vet jag
Jag vill ha installations slang pga att det är bra mycket smidigare än att limma, fippla med böjar och sitta och måtta till osv.
Tyvärr är slangen sjukligt dyr, men fick ett tips på vart man kan köpa samma slang till en spotstyver nu av en ärlig ÅF så ska kolla detta.
Alltså 3 meter rör ger samma tryckfall som 1 meter slang, lite grovt räknat.
Kan så vara, men de slangar man använder är ju nästintill släta på insidan. De har bu en plastbeläggning inuti själva slangen som är flexibel.vectrex skrev:Det är faktiskt en rejäl skillnad i tryckfall mellan en slang och ett rör. För en typisk dammsugarslang med veckad insida jämfört med ett plaströr med slät insida så är det en faktor på ca 3 sämre med slang givet att innerdiametern är samma.
Alltså 3 meter rör ger samma tryckfall som 1 meter slang, lite grovt räknat.
Ang delar så behövs inga böjar osv, vid uttagen sätter man en tätring och en rostfri slanglämma som håller ihop det. Typ som när man muffar ihop ett nytt plast avlopp med en gamal gjuten stam och det håller ju 50+ år.
Svårt att tro att de är nästintill släta. Såhär säger flexit (tillverkare av centraldammsugare):memike skrev:Kan så vara, men de slangar man använder är ju nästintill släta på insidan. De har bu en plastbeläggning inuti själva slangen som är flexibel.
Ang delar så behövs inga böjar osv, vid uttagen sätter man en tätring och en rostfri slanglämma som håller ihop det. Typ som när man muffar ihop ett nytt plast avlopp med en gamal gjuten stam och det håller ju 50+ år.
Naturligtvis väldigt förenklat resonemang då det beror på längd på rör respektive slang, men det stödjer resonemanget att slang är betydligt sämre än rör.Flexit skrev:Det är stor skillnad på sugeffekten om man mäter i centraldammsugarens motor (A) eller i dammsugarens munstycke (B). Sugeffekten i munstycket är normalt ca 40 % lägre än i motorn. Det beror på två saker. Det ena är centraldammsugarens rörsystem (C), som reducerar effekten med ca 5 %. Det andra är dammsugarslangen (D), som reducerar effekten med ca 35 %.
Här kan du beräkna tryckfall för olika flöden i olika typer av rör.Notera särskilt parametern, "Materialets råhet" som har mycket stor påverkan på tryckfallet. Sidan är till för rör i olika material och inte en veckad slang, men det stödjer ändå resonemanget.
Det kan säkert skilja lite men enl leverantörerna jag ringt till av både enheten och slangen är den minimal. Enl en leverantör förlorar man mer effekt av böjarna till rören och "T" kopplingarna är den största boven.vectrex skrev:Svårt att tro att de är nästintill släta. Såhär säger flexit (tillverkare av centraldammsugare):
Naturligtvis väldigt förenklat resonemang då det beror på längd på rör respektive slang, men det stödjer resonemanget att slang är betydligt sämre än rör.
Här kan du beräkna tryckfall för olika flöden i olika typer av rör.Notera särskilt parametern, "Materialets råhet" som har mycket stor påverkan på tryckfallet. Sidan är till för rör i olika material och inte en veckad slang, men det stödjer ändå resonemanget.
Ang slangen så finns det slang med helt slät insida då jag själv jobbar som leverantör av en del sådana här produkter, dock inte till dammsugare
Har hittat en slang med slät insida som har samma friktion som ett plaströr i 50mm dimension. Det fina är att man får rakare böjar med slangen och infärgningen är bra mycket smidigare.
Univac rekommenderar även slangen sa dem.
Du skulle inte kunna länka till ovan nämnda slang. Gärna vart man kan köpa den också.memike skrev:Det kan säkert skilja lite men enl leverantörerna jag ringt till av både enheten och slangen är den minimal. Enl en leverantör förlorar man mer effekt av böjarna till rören och "T" kopplingarna är den största boven.
Ang slangen så finns det slang med helt slät insida då jag själv jobbar som leverantör av en del sådana här produkter, dock inte till dammsugare
Har hittat en slang med slät insida som har samma friktion som ett plaströr i 50mm dimension. Det fina är att man får rakare böjar med slangen och infärgningen är bra mycket smidigare.
Univac rekommenderar även slangen sa dem.
Det är inte så att jag misstror dig utan jag är själv intresserad av att köpa sådan slang till mitt projekt för dammutsug till olika maskiner i snickarverkstan.