Hej,

Tänkte lyxa till det med en ny klinga till min klyvsåg (Makita 2704) och beställe en klinga med rätt diameter osv och som det stod "var" till min såg:
http://www.makita.se/accessory/18083/B-08931.html
Men när jag får den (och googlar fram ovanstående sida) står det ju att vinkeln (tandvinkeln?) är 5 grader och det är en bild på en kap och gersåg på kartongen - så då börjar man ju ana oråd ;)
Firman jag köpte den av säger att den passar och att eftersom Makita rekommenderar den är det bara att köra - men vad säger ni innan jag bryter förpackningen?

Vad ska du såga? Den klingan funkar nog bra till allmänt skivkapande (även om jag hellre skulle sett några tänder till) samt att kapa massivträ mot kapanhållet. Den är dock inte, absolut inte, en klyvklinga för massivträ.

Till min 2704 har jag köpt klingor från Freud som fungerar fin-fint.

Hej,

Jag klyver mest massivträ så den åker nog tillbaka, det känns ju inte riktigt som det är en klinga för en klyvsåg ändå?

Ska kolla på klingar från Freud - tack för tipset!

En klinga för att klyva med bör vara 20-22 grader. Vill man klyva rått virke så är 25 grader att föredra.
Så byt den Se om dom har en lika dan fast med 20 gr istället för 5 gr så bör det bli super

Beroende på tjocklek på det man ska klyva så tycker jag dock att 32 tänder är för mkt på en 250mm klyvklinga. ca 18-20 är mer optimalt.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag har faktiskt en helt oanvänd klinga över som eventuellt kan vara av intresse:
IMG_0210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan skicka PM om du är intresserad, jag åker bort nu men är tillbaka på tisdag.

Hallåj, lånar tråden lite...
Har också inhandlat en 2704. Vill beställa en Freud klinga till den. Hittar inte en 260 multi purpose med 30 mm axel. Vart beställer ni era freudklingor och vilken skulle ni rekommendera för vardagligt bruk? För min del blir det mest klyvning av mdf & limträskivor. Funderar också på "dado" set. Någon som provat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.