10 453 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Spånslang till spånsug?
Sida 1 av 2
Jag har köpt mig en begagnad spånsug men är lite osäker på hur man ska tänka gällnade diametern på spånslag/rör. Jag har precis börjat samla på mig verktyg och har en liten verkstad. Jag har bara en såg samt en rikt- och plankombo än så länge, dock finns planer på iaf en bandsåg. Jag kommer bara ha en maskin ingång i taget och kommer skifta spånslangen mellan de olika maskinerna.
Jag har en begagnad LUNA spånsug med en motor på 3 hp. Anslutningsdiameter för spånsuget är 200 mm. Anslutningarna i både sågen och hyveln är 100 mm.
Är det bättre att dra så stor diameter som möjligt så långt som möjligt och sedan gå ner i diameter precis vid maskinen, eller ska man gå ner i diameter precis efter spånsugen och köra 100 mm en längre sträcka? Vad tror nu skulle passa bäst?
Jag har även besvär med hur jag ska lösa filterfrågan, men jag återkommer i en senare tråd med detta.
MVH
Jag har en begagnad LUNA spånsug med en motor på 3 hp. Anslutningsdiameter för spånsuget är 200 mm. Anslutningarna i både sågen och hyveln är 100 mm.
Är det bättre att dra så stor diameter som möjligt så långt som möjligt och sedan gå ner i diameter precis vid maskinen, eller ska man gå ner i diameter precis efter spånsugen och köra 100 mm en längre sträcka? Vad tror nu skulle passa bäst?
Jag har även besvär med hur jag ska lösa filterfrågan, men jag återkommer i en senare tråd med detta.
MVH
Du bör absolut satsa på att gå ner i dimension närmast maskinen, om du dessutom har möjlighet att bygga med rör till huvuddelen så ger det ytterligare förbättrat flöde jämfört med slang.
Som det ser ut nu så har jag tillgång till ett litet utrymme med låg takhöjd. Detta gör att jag måste ha en mobil sug som jag kan putta ut utomhus när den körs, för att sedan ta in den igen. En mycket suboptimal lösning, men tyvärr det enda som går fram tills jag har hittat ett patronfilter med anslutningsdiameter 62 cm och maxhöjd ca 80 cm. Om det är några som har tips ang detta välkomnas detta.
Det förhoppningsvis tillfälliga kravet på mobilitet gör att jag inte kan dra något permanent, annars hade jag gärna dragit grövre rör. Men nu kommer jag behöva ca 6 m slang och det känns ändå som att 100 mm är det mest mångsidiga lösningen om jag inte förlorar FÖR mycket sug.
johanfa: hur ser din lösning ut för att fästa slangen i maskinen, räcker det med att skjuta på slagen eller måste man ha någon form av slangklämma?
Det förhoppningsvis tillfälliga kravet på mobilitet gör att jag inte kan dra något permanent, annars hade jag gärna dragit grövre rör. Men nu kommer jag behöva ca 6 m slang och det känns ändå som att 100 mm är det mest mångsidiga lösningen om jag inte förlorar FÖR mycket sug.
johanfa: hur ser din lösning ut för att fästa slangen i maskinen, räcker det med att skjuta på slagen eller måste man ha någon form av slangklämma?
Anslutningen i sugen är på 200 mm i diameter, anslutningen i maskinerna är 100 mm. Jag måste således gå ner i diameter någon gång. Jag vet att man ska tjäna på att ha större diameter under en längre sträcka för att sedan, så nära maskinen som möjligt, gå ner i slutgiltig diameter. Jag har dock inte helt förstått fysiken bakom detta. Men nu måste jag koppla i och ur den när jag ska använda den, så det är lite extra att ta hänsyn till.
Fysiken bakom är egentligen rätt enkel, det har med friktion och förluster att göra. Oavsett vad som flödar i röret (luft, vatten, diesel...) kommer du ha en friktion mot rörväggen. Faktiskt är det så att flödeshastigheten precis vid rörväggen alltid är noll. Ett litet rör kommer ha mer rörvägg per areaenhet, och därför mer förluster.
Så rent fysikaliskt ska du alltid ha grov slang så långt som möjligt. Om det är praktiskt genomförbart däremot, det säger inte fysiklektionerna så mycket om.
Så rent fysikaliskt ska du alltid ha grov slang så långt som möjligt. Om det är praktiskt genomförbart däremot, det säger inte fysiklektionerna så mycket om.
PatrikJo:
När du beskriver det så så förstår jag till viss del. Men samtidigt förstår jag inte helt varför inte bernoullis princip tillämpas. Det känns som att rör med stor flödesarea borde kunna behålla ett större sammanlagt flöde, men om man går ner i dimension borde man öka sugkraften? Eller jag kanske är helt ute och cyklar...
När du beskriver det så så förstår jag till viss del. Men samtidigt förstår jag inte helt varför inte bernoullis princip tillämpas. Det känns som att rör med stor flödesarea borde kunna behålla ett större sammanlagt flöde, men om man går ner i dimension borde man öka sugkraften? Eller jag kanske är helt ute och cyklar...
Har man större rördiameter minskar flödeshastigheten för en given fläkt. Minskad flödeshastighet gör att storleken på partiklar som kan transporteras minskar.
Om man går ner i dimension får man alltså högre hastighet på luften, och den upplevda sugeffekten ökar nog, men maskinens förmåga att bygga undertryck ökar inte, man får "bättre" uppsamling från en mindra area.
Om man går ner i dimension får man alltså högre hastighet på luften, och den upplevda sugeffekten ökar nog, men maskinens förmåga att bygga undertryck ökar inte, man får "bättre" uppsamling från en mindra area.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Låg flödeshastighet är inte vad som gör att du fångar mindre partiklar, det är mängden luft som flyttas (volym) som gör det. Lägre flödeshastighet är bara sidoeffekten av att öka diametern på rören, för att bibehålla samma flödeshastighet behövs en större fläkt och motor. Men det är inte alls sagt vi måste behålla samma flödeshastighet, vi tappar hellre den för mera volym, upp till en viss gräns.
Vi vill ha den optimala balansen mellan hastighet och volym, så mycket volym som möjligt och så hög flödeshastighet att damm, spån och bitar far igenom rören och inte lämnar i rören p.g.a. för svagt sug.
Eftersom din sug är dimensionerad för 200mm låter den stark. Om möjligt, förstora uttagen till maskinerna till 160mm och kör med ett sådant. Det går också att ha en 160mm slang med y-rör på slutet som delas i två mindre slangar, så suger man typ två ställen, under bordet på sågen och från klingskyddet. T.ex. såhär:
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/images/Tablesaw.gif
Eller såhär för en bandsåg:
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/images/Bandsaw.gif
Vi vill ha den optimala balansen mellan hastighet och volym, så mycket volym som möjligt och så hög flödeshastighet att damm, spån och bitar far igenom rören och inte lämnar i rören p.g.a. för svagt sug.
Eftersom din sug är dimensionerad för 200mm låter den stark. Om möjligt, förstora uttagen till maskinerna till 160mm och kör med ett sådant. Det går också att ha en 160mm slang med y-rör på slutet som delas i två mindre slangar, så suger man typ två ställen, under bordet på sågen och från klingskyddet. T.ex. såhär:
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/images/Tablesaw.gif
Eller såhär för en bandsåg:
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/images/Bandsaw.gif
Självklart! Då förstår jag.
Eftersom jag nu måste ha en temporär lösning nu när sugen måste kunna flyttas tänker jag satsa på 100 mm slang för enkelhets skull. Jag har beställt 6 m så får vi se hur det går.
Men när jag sedan fixar en mer permanent lösning ska jag se till att ha grövre rör, minst 160 kanske 200 om jag kan för att sedan gå ner i dimension strax innan maskinen. Verkar smidigt som många gör att ha rör i taket och "drops" med ca 2 m 100 mm slang.
Tack för all hjälp!
Eftersom jag nu måste ha en temporär lösning nu när sugen måste kunna flyttas tänker jag satsa på 100 mm slang för enkelhets skull. Jag har beställt 6 m så får vi se hur det går.
Men när jag sedan fixar en mer permanent lösning ska jag se till att ha grövre rör, minst 160 kanske 200 om jag kan för att sedan gå ner i dimension strax innan maskinen. Verkar smidigt som många gör att ha rör i taket och "drops" med ca 2 m 100 mm slang.
Tack för all hjälp!
Redigerat:
noshaq Jag tycker inte du behöver fästa slangen med slangklämma... det känns som det skulle bli väldigt osmidigt att byta mellan maskinerna då... bara trä på slangen på den aktuella maskinens anslutning..
funkar bra för mig