24 289 läst ·
27 svar
24k läst
27 svar
Hur göra 40 mm hål i plåt?
Hålsåg av bra sort eller stegborr eller en kombo av dom båda, dvs man tar upp till 36 med hålsågen och fräser sista med julgranen.
Skärolja är överskattat det räcker med ett hål i korken på en PET så kyler man bara med vanligt vatten.
Kör man med hålsågen så är offerbit nödvändigt på undersidan
Skärolja är överskattat det räcker med ett hål i korken på en PET så kyler man bara med vanligt vatten.
Kör man med hålsågen så är offerbit nödvändigt på undersidan
En bra hålsåg (jag föredrar Starret eller Bacho) och skärvätska (inte nödvändigt men underlättar och sparar hålsågen), tänk på att ta en maskin som är hyfsat lågvarvig för att inte riskera att bränna såg eller maskin.. Nu verkar det visserligen inte vara rostfritt du ska jobba med och då blir det enklare och inte lika tufft för varken maskin eller verktyg.
Hmmm! Eftersom vi inte har sett någon bild på vad som skall göras hål i så kan man bara spekulera i vad som är runt/välvt....
Om du behöver ett hål i en termos så sitter det högst upp, en form av kork!
Om du vill vara innovativ och göra en egen saftmaja så finns det ritningar på nätet eller så blir det billigare att köpa en färdig!
Om man nu leker med tanken att man vill koka sitt eget batterivatten innan man renar det med aktivt kol, så kan det behövas en form av kokar... kastrull, har man ingen spis/spisplatta att koka sitt vatten på så går det alldeles utmärkt att såga hål i "kastrullen" och sätta in en elpatron/värmare eller vad man nu vill koka sitt vatten med, dessa kan behöva en diameter på runt 40 mm.
Det finns färdigt batterivatten att köpa på många ställen idag så man behöver inte göra det själv, batterivattnet alltså!
Om ni tycker att det blev ett jädrans tjat om batterivatten så är jag dalmas, batterivatten har vi vana att göra själva här, kan vara långt till "macken" eller så är det kul att göra det själv, vattnet alltså!
Kram och god jul till alla b(r)yggare/batterivatten fanatiker och er andra som gör lite som ni själva vill!
Om du behöver ett hål i en termos så sitter det högst upp, en form av kork!
Om du vill vara innovativ och göra en egen saftmaja så finns det ritningar på nätet eller så blir det billigare att köpa en färdig!
Om man nu leker med tanken att man vill koka sitt eget batterivatten innan man renar det med aktivt kol, så kan det behövas en form av kokar... kastrull, har man ingen spis/spisplatta att koka sitt vatten på så går det alldeles utmärkt att såga hål i "kastrullen" och sätta in en elpatron/värmare eller vad man nu vill koka sitt vatten med, dessa kan behöva en diameter på runt 40 mm.
Det finns färdigt batterivatten att köpa på många ställen idag så man behöver inte göra det själv, batterivattnet alltså!
Om ni tycker att det blev ett jädrans tjat om batterivatten så är jag dalmas, batterivatten har vi vana att göra själva här, kan vara långt till "macken" eller så är det kul att göra det själv, vattnet alltså!
Kram och god jul till alla b(r)yggare/batterivatten fanatiker och er andra som gör lite som ni själva vill!
Håller med en stegborr borde fungera om man hittar en med rätt storlek..
Annars är det hålstansar, de är dock dyra att köpa, köpte en sådan för att ta hål i datorlådor för länge sedan funkar fint men är som sagt mycket dyra att köpa, lönar sig nog bättre att ta dit en plåtis och göra hålet då..
http://www.bonab.se/orange/standard.html
Annars är det hålstansar, de är dock dyra att köpa, köpte en sådan för att ta hål i datorlådor för länge sedan funkar fint men är som sagt mycket dyra att köpa, lönar sig nog bättre att ta dit en plåtis och göra hålet då..
http://www.bonab.se/orange/standard.html
Eftersom man jobbar med att skära i plåt om dagarna så skulle jag vilja veta vad du ska ha för hål? Är det någon större precision att tala om? Ska du stoppa i ett rör och svetsa runt om? Utsmyckning av något?
Om jag skulle göra det så skulle jag vattenskära alt. laserskära det, snyggt, snabbt och med precision. (Men då jobbar jag ju med det också)
Annars skulle jag satsa på en stenborr då jag tycker det är mer lämpat att borra i tunnplåt.
Om jag skulle göra det så skulle jag vattenskära alt. laserskära det, snyggt, snabbt och med precision. (Men då jobbar jag ju med det också)
Annars skulle jag satsa på en stenborr då jag tycker det är mer lämpat att borra i tunnplåt.
Medlem
· västragötaland
· 26 inlägg
Om det inte är för välvd yta skulle jag använda en hydraulisk punch. Att använda laser är ruskigt effektivt men dom laserskärare man vanligtvis hittar på svenska industrier är för plan plåt eller rör. Men kan kompensera för mindre skevheter 50 mm på den vi har på jobbet. Vill du skära en redan formad detalj så får du använda en mer avancerad maskin tex Trumf 5020. Men en maskintimme på en sån är inte billig!
Redigerat:
Hålsåg funkar till mycket, även på inte plana ytor, bifogar några bilder i ämnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Skön skapelse, inte till en bil väl, huven går väl inte igen, eller........
Protte
Protte
Snygga grejer. Batterivattet var när men inte riktigt. Skulle ta ett hål i en ölbryggarkastrull (faktiskt fullt lagligt att brygga egen öl, gott också) för just värmeelement. Jag körde med nibbler. Eftersom det var investering för en engångshändelse så tänkte jag att en nibbler kan ge större framtida användning än en hålsåg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
