Jag har länge väntat på att köpa mig en handöverfräs. Jag har lånat utav far och svärfar under längre perioder och således använt dem till en del projekt hemma. Båda dem har varit relativt enkla saker, den ena en grön bosch och den andra en äldre sak från biltema. Dem har dock fungerat relativt väl, men är det något jag vill ha bättre så är det spånhantering vilken har varit katastrofal (obefintlig) på de båda. Bättre byggkvalité och allmän känsla/finish skattas också högt!
Jag har dock svårt att bestämma mig för vilken. Jag har Bosch sänksåg och 2 olika FSN skenor (2100 och en 1000mm). Möjlighet att kunna köra fräsen på någon av de skenorna känns önskvärt.
Det står egentligen och väger mellan 3 eller 4 olika.
Festool OF 1010, verkar bra men med en halvbra "spånhuv". Kanske för klen? Kan man köra den på Bosch skenor mha FSN OFA? Väger minst av de jag väljer mellan, 2,7kg!
Bosch GMF 1600 CE, denna verkar bra på de flesta sätt, det enda är om den är onödigt stor och tung? Jag tvivlar på att jag kommer ha behov av 1/2" frässtål, men svårt att veta för en relativ nybörjare.
Bosch GOF 1600 CE, Samma som ovan, men utan den fasta basen. Är således lite billigare, undrar när man har nytta av den fasta basen, är det inte samma sak (nästan) som att låsa den sänkbara basen i höjd?
Bosch GOF 1250 CE, Denna lutar det nog mest åt just nu, enda nackdelen som jag ser det är om jag behöver kunna fräsa med 1/2" frässtål. Väger 2,2 kg mindre än de två storebröderna ovan men 900gram mer än Feston, 3,6kg.
Råd och synpunkter önskas!
Jag har dock svårt att bestämma mig för vilken. Jag har Bosch sänksåg och 2 olika FSN skenor (2100 och en 1000mm). Möjlighet att kunna köra fräsen på någon av de skenorna känns önskvärt.
Festool OF 1010, verkar bra men med en halvbra "spånhuv". Kanske för klen? Kan man köra den på Bosch skenor mha FSN OFA? Väger minst av de jag väljer mellan, 2,7kg!
Bosch GMF 1600 CE, denna verkar bra på de flesta sätt, det enda är om den är onödigt stor och tung? Jag tvivlar på att jag kommer ha behov av 1/2" frässtål, men svårt att veta för en relativ nybörjare.
Bosch GOF 1600 CE, Samma som ovan, men utan den fasta basen. Är således lite billigare, undrar när man har nytta av den fasta basen, är det inte samma sak (nästan) som att låsa den sänkbara basen i höjd?
Bosch GOF 1250 CE, Denna lutar det nog mest åt just nu, enda nackdelen som jag ser det är om jag behöver kunna fräsa med 1/2" frässtål. Väger 2,2 kg mindre än de två storebröderna ovan men 900gram mer än Feston, 3,6kg.
FSN-OFA är ju bara en platta med en massa hål som passar de olika Bosch-fräsarna så jag tror nog att du relativt enkelt kan fixa så att andra fräsar än de som supportas fungerar. Festool OF1010 står listad som kompatibel.
Jag köpte GMF 1600 mest för att den fasta basen skulle fungera bra i ett fräsbord. Tyvärr var den inte helt idealisk för detta eftersom basen hade svårt att "lyfta" fräsen snarare än att support dess vikt. På mitt exemplar fick jag problem med att den glappade över vilket inte var så lyckat.
Den fasta basen har mycket lägre tyngdpunkt så den gör att fräsen blir enklare att använda för kantfräsning och "finare" jobb. Det skulle dock vara trevligt med ytterligare en fräs som är mindre exempelvis GKF600 eller Festool MFK700 för just kantfräsning men det beror mycket på hur ofta man använder detta.
1/2" frässtål är trevliga eftersom marknaden för annorlunda profiler för exempelvis luckor/dörrer är så mycket större. En 1/2" chuck till GOF/GMF 1600 kan du handla för omkring 350kr. Det som följer med är en 8mm och 12mm.
Personligen hade jag nog tittat lite mer på Festool om jag börjat om från början, deras produkter känns mer genomtänkta än Boschs. Den bilden baserar jag dock enbart på de verktyg jag använt (MFK700, Domino, Kapex) så jag vet inte om deras fräsar är *bättre* än Boschs. FSN-OFA tycker jag har en del onödigt glapp men jag vet inte om motsvarigheten från Festool är bättre. Har gjort två olika hyllor och där har det linjerat finfint med Boschs grejer så...
Jag köpte GMF 1600 mest för att den fasta basen skulle fungera bra i ett fräsbord. Tyvärr var den inte helt idealisk för detta eftersom basen hade svårt att "lyfta" fräsen snarare än att support dess vikt. På mitt exemplar fick jag problem med att den glappade över vilket inte var så lyckat.
Den fasta basen har mycket lägre tyngdpunkt så den gör att fräsen blir enklare att använda för kantfräsning och "finare" jobb. Det skulle dock vara trevligt med ytterligare en fräs som är mindre exempelvis GKF600 eller Festool MFK700 för just kantfräsning men det beror mycket på hur ofta man använder detta.
1/2" frässtål är trevliga eftersom marknaden för annorlunda profiler för exempelvis luckor/dörrer är så mycket större. En 1/2" chuck till GOF/GMF 1600 kan du handla för omkring 350kr. Det som följer med är en 8mm och 12mm.
Personligen hade jag nog tittat lite mer på Festool om jag börjat om från början, deras produkter känns mer genomtänkta än Boschs. Den bilden baserar jag dock enbart på de verktyg jag använt (MFK700, Domino, Kapex) så jag vet inte om deras fräsar är *bättre* än Boschs. FSN-OFA tycker jag har en del onödigt glapp men jag vet inte om motsvarigheten från Festool är bättre. Har gjort två olika hyllor och där har det linjerat finfint med Boschs grejer så...
Spånhuven på of 1010 är utmärkt. Hade du tänkt dig snickra en del hade jag direkt satsat på två maskiner, en mindre för handfräsning, en för montage i fräsbord. Ett fräsbord är bättre för de allra flesta fräsningarna. I fräsbordet bör du absolut ha möjlighet till både 8mm och 1/2" spännhylsa. Det är naturligtvis en fördel att kunna ha 1/2" även i den handhållna fräsen, men då blir maskinen ofta större och tyngre/klumpigare. Of1010 är en utmärkt fräs för handfräsning men den tar ej 1/2" stål, det gör dock storebror of1400 vilken dock är tyngre och högre. Det finns lite billigare men fortfarande väldigt bra fräsar från DW, tex så är 625 populär i bord.vectrex skrev:Jag har länge väntat på att köpa mig en handöverfräs. Jag har lånat utav far och svärfar under längre perioder och således använt dem till en del projekt hemma. Båda dem har varit relativt enkla saker, den ena en grön bosch och den andra en äldre sak från biltema. Dem har dock fungerat relativt väl, men är det något jag vill ha bättre så är det spånhantering vilken har varit katastrofal (obefintlig) på de båda. Bättre byggkvalité och allmän känsla/finish skattas också högt!
Fruktansvärt svårt val, verkligen! Det mesta talar egentligen för att skaffa feston, det som talar emot är att jag redan har Bosch sänksåg med 2 skenor. Får väl sälja den och skaffa TS55 istället.
Eller så får det bli GOF 1250 CE bara för att. Dålig lär den ju inte vara, men känns bättre att ha likadana lådor i hyllan!
Eller så får det bli GOF 1250 CE bara för att. Dålig lär den ju inte vara, men känns bättre att ha likadana lådor i hyllan!
Spelar det någon roll hur lådorna ser ut? 
Du kan ju köra feston på de skenor du redan har så du har ju inte något att förlora på det. Ser heller ingen anledning att byta ut din sänksåg - eller är det just för lådornas skull?
Du kan ju köra feston på de skenor du redan har så du har ju inte något att förlora på det. Ser heller ingen anledning att byta ut din sänksåg - eller är det just för lådornas skull?
Jag kan bara köra feston på de skenor jag har om jag köper en adapter (FSN OFA) för dryga 700 kr. Känns surt när man med feston får skenadapter till festos skenor.badtastex skrev:
Känns som att systemtänket försvinner när man börjar blanda. Finns det egentligen någon fördel med OF 1010 över GOF 1250? Det står festool på den, men är den bättre?
Och ja, fånig som jag är så spelar det faktiskt lite roll hur lådorna ser ut! Eller åtminstone att dom är likadana!
Jag tolkade det som att du redan hade FSN-OFA, vet inte hur jag fick ihop det så... 
Mina kommentarer är mest baserade på upplevelser från andra Festool-produkter som är smidiga och genomtänkta. Det är nog svårt att hitta folk som har erfarenhet av fräsar från både Bosch och Festool, är man hemmanavändare så köper man nog ett märke.
Det tråkiga med just GMF 1600, förutom mina problem med den fasta basen, är hur besvärligt det är att koppla på olika tillbehör som FSN-OFA och dammhanteringsprylar. Man använder olika skruvar (torx/stjärna) och det är därför ett litet företag varje gång man skall ställa om. FSN-OFA gör dessutom att fräsen hamnar en bra bit ifrån ämnet man vill fräsa i, det gör att man måste ha långa frässtål om man skall kunna fräsa djupt utan att chucken tar i dammkåpan. Vid flera tillfällen har jag fått kompromissa med dammhanteringen för att ens kunna få till fräsningen.
Med detta sagt så vet jag inte om Festools system fungerar annorlunda men de verktyg jag haft kontakt med har ingett en större känsla av genomtanke.
Mina kommentarer är mest baserade på upplevelser från andra Festool-produkter som är smidiga och genomtänkta. Det är nog svårt att hitta folk som har erfarenhet av fräsar från både Bosch och Festool, är man hemmanavändare så köper man nog ett märke.
Det tråkiga med just GMF 1600, förutom mina problem med den fasta basen, är hur besvärligt det är att koppla på olika tillbehör som FSN-OFA och dammhanteringsprylar. Man använder olika skruvar (torx/stjärna) och det är därför ett litet företag varje gång man skall ställa om. FSN-OFA gör dessutom att fräsen hamnar en bra bit ifrån ämnet man vill fräsa i, det gör att man måste ha långa frässtål om man skall kunna fräsa djupt utan att chucken tar i dammkåpan. Vid flera tillfällen har jag fått kompromissa med dammhanteringen för att ens kunna få till fräsningen.
Med detta sagt så vet jag inte om Festools system fungerar annorlunda men de verktyg jag haft kontakt med har ingett en större känsla av genomtanke.
Måste ju säga att detta ser väldigt tilltalande ut:
http://www.youtube.com/watch?v=87tLmHWDn_k
Din beksrivning om krångel med FSN-OFA och dammkåpor låter ju dock inte bra. Jag tilltalas ju av att man ska klara både bord och handfräsning med en maskin.
http://www.youtube.com/watch?v=87tLmHWDn_k
Din beksrivning om krångel med FSN-OFA och dammkåpor låter ju dock inte bra. Jag tilltalas ju av att man ska klara både bord och handfräsning med en maskin.
Sen undrar jag i ärlighetens namn hur ofta man faktiskt har nytta av att köra en fräs på skena? Jag har klarat mig bra utan det hittills, En rätskiva som man tvingar fast och sedan kör mot fungerar väl lika bra?
Absolut, mycket är bra men inte allt. Det var ett stort steg upp från min gamla Ryobi som nu istället sitter i mitt fräsbord.
Det är ju ofta efter man köpt och använt prylarna som man hittar möjliga förbättringar...
Det är ju ofta efter man köpt och använt prylarna som man hittar möjliga förbättringar...
Jag tycker skenan är bättre eftersom den håller i fräsen, kör man mot en rätskiva måste man själv se till att hålla fräsen mot. Dessutom finns ju möjligheten att skaffa skenor (eller göra själv) med hål för 32mm raster så att man kan göra hyllor med hyllbärare och annat.
Jag gillar skarpt ergonomin i min 1010:a, samt att vikten är så låg. Och spånuppsamlingen. Jag jämför då inte med Boschen, men väl med en av de större DeWalterna (kan ha varit 621 eller 625), som jag använde ett tag.vectrex skrev:
För montering i fräsbord finns det väl så att man kan köpa bara självaste maskinen och inte allt annat som hör en fräs till, och på så vis spara lite pengar. Det är ett alternativ jag finner intressant.