Hej!
Jag vill borra ett ca 20mm brett hål ungefär 12cm djupt i en vanlig natursten. Jag har borrat i mjukare sten förut med vanlig pelarborr/ diamantborr men då har hålet dels varit mycket mindre och dels så var stenen mycket mjukare.
Är det någon som har lite koll på vad man ska använda för att lyckas med detta? :)

Vad ska du stoppa den i för maskin? Vilket fäste har den? I princip vilken betongborr som helst löser det hålet.

En vanlig borrhammare+borr.

Jag har en pelarborr och en borrhammare med SDS fäste som har funkat bra.

Ett 20mm SDS-borr då?
Nu vet vi inte vilken finish du vill ha, SDS ger ett lite grovhugget resultat som funkar helt OK för att fästa något eller dra igenom ett rör men vill du ha "stenhuggarfinish" behövs kanske något annat.

Helst så finhugget det bara går. Jag funderar på om man måste förborra med mindre hål då först.

Kärnborr. (vill du inte kosta på dig vattenkylda med rigg så finns lösa med chuckadapter för torrborrning att tillgå)

Okej, då har jag lite mer koll. Tack! :)

Varför inte fortsätta med pelarborrmaskin och diamantborr. Diamant biter bra på natursten.

Sedan undrar jag vad du ska göra, är det någon sorts prydnadsgrej eller ska du ladda med dynamit?

Protte

Haha det är för en prydnad, ni kan vara lugna.

Utan att blinka skulle jag köra med diamant, det blir väldigt fina hål.
Med borrhammare blir det hål.
Ett 20 mm hål i en knytnävsstor sten med borrhammare, risken är stor att stenen spricker.

Protte

Okej, tack för hjälpen :) jag ska skaffa en diamantborr och prova

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.