Har jag riktigt tröga franska skruv t.ex brukar jag slänga ett par nävar i en spann med såpvatten. Det funkar när det är varmt. Går jag inne eller i kylan tar jag en Essveburk lägger skruven i duschar på med såpvatten eller silikonspray. Gör förvånansvärd skillnad med smörj på skruv. Fast mest när det är långa grova skruv som gärna suger sig fast lite.
I ditt fall är det väl värt ett försök, billigare än att köpa ny dragare. Om du inte vill ha en annan och öetar bra ursäkt förstås :)

Man vill väl alltid köpa nya verktyg och maskiner? ;)
Fast mest av allt vill jag skynda på arbetet lite...

Förborrar du ??
Själv skulle jag inte komma på tanken att dra långa skruvar i trä utan att förborra, borren ska ha samma storlek som skruvens kärna eller några tiondelar mindre, sen finns det fett avsett för träskruv, minns inte vad det heter.

Jag drog ihop hela stommen på min altan med 150-200 mm långa skruvar med en 14 volts Makita slagskruvdragare utan några som helst problem trots att maskinen jobbat hårt dagligen yrkesmässigt i 5 år.

Det är bara fördelar med att förborra och smörja, förutom att skruvarna är lättare att skruva i, blir förbandet bättre.

Nä det finns inte tid till att förborra. Vitsen var ju att få arbetet att gå snabbare. En 6 mm borr på 160 mm skulle jag nog snart knäcka ändå. Skruvarna har en viss borrspets så den gör en del av jobbet.

Jag köper inte riktigt ditt resonemang, jag köpte själv självborrande för att det verkade smidigt (drog ihop 95mm virke)

Men för att det skulle dra ihop ordentligt behövde man dra ihop virket med tving först, och sen sätter spåret i spetsen igen ganska fort, spånet den tar bort har ju ingen stans att ta vägen, jämfört med en spiralborr där man tar ut spånet, så när man väl kommer in i det andra virket gör borrspetsen ingen större nytta.

Borrar man då istället hela hålets djup med 5 mm (skruv utan borrspets) eller 6 mm i första virket drar det ihop ordentligt, man sliper momentet med tvingen, och tiden det tar att borra (några sekunder med bra borr) är kortare än totaltiden om man inte borrar alls.

Jag har haft sönder många borrar i mitt liv, jag har hängt på borr/skruvmaskiner dagligen i snart 30 år, samtliga har jag kört av i nån form av metall, kan inte minnas att jag någonsin kört av en borr i trä.

Det hela kräver ju dock att man äger 2 maskiner, en att borra med och en att skruva med.

Pondus-skruvarna är gängade med två olika stigningar just för att slippa dra ihop virket innan. Det sköter skruven själv.

maxiq skrev:
Pondus-skruvarna är gängade med två olika stigningar just för att slippa dra ihop virket innan. Det sköter skruven själv.
Aha, då återstår bara att köpa en maskin med mer pondus ;)

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Jag hade nog köpt en bra batteridriven maskin istället för en nätansluten maskin. Ryobi är väl inte det jag tänker på när jag tänker "kvalité" direkt...

Jag drog 10mm frallor med mutterdragaren man har för att byta däck. Kanske lite overkill till detta men den lovar jag inte blir överhettad av lite 6,5x160 skruv.

Kostar typ 300kr på Jula.

Jag har dragit franskt med min Ryobi utan problem men de har varit relativt korta och inte så många. Ska testa med min mutterknackare om jag hittar en adapter för bitsen.

DeWalt har en 1/2"-hex adapter.

Tack för tipset! Jag måste nog också hitta bättre bits än de som följer med i kartongen...

Bits som är gjord för slagsruvdragare är troligen att föredra då de inte är lika stumma och slås sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.