Jag har en gammal flakmoped, typ Crescent. Ett av de främre hjullagrena är slut och jag undrar hur jag for loss hjulet och sen lagret? Jag tog loss kåpan som skyddar lagret, jag tog loss låsringarna men sen kommer inte hjulet av axeln. Nån som vet om det är något mer som måste lossas för att trä av hjulet från axeln?

IMG_2400.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2402.JPG
Skapa konto

IMG_2404.JPG
Skapa konto

Har tyvärr aldrig skruvat flakmoped.. men är det möjligen inte trumbroms man ser på den nedersta bilden ?
Iså fall måste du nog få backarna att inte ligga mot trumman för att kunna lossa hjulet.

Som jag minns det delar du på lagren för att ta av hjulet. Konan i det yttre lagret är skruvad på axeltappen. Skruvar du bort den så ramlar kulorna ut och du kan ta av hjulet. Vid montering kladdar du fast kulorna med en klick fett och skruvar dit konan. Konan är vänstergängad på ena sidan.

Den äldre modellen före 75? hade delbara lager som Avemo skriver på nyare sitter det en segersäkring och sedan skall det gå att få av hjulet med milt våld så lagren följer med. Gör rent axeln så lagret har en möjlighet att löpa på axeln.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Sök på raketsports hemsida under forum.Där finns folk som vet hur man gör.

nu fick jag mailsvar från en firma. Denne säger att denna modell har en mutter med två spår? Man tar bort den med mejsel och hammare? Gängar jag av den motsols som vanligt?

Spindlarna kan ju vara bytta, det lättaste är ju att titta vad du har:) Jag tycker mig se en segersäkring på bild två.
Om så är fallet så har du samma typ som mig och om jag jämför din och min bild så tycker jag att det ser ganska likt ut. Jag kan inte minnas att gamla modellen hade segersäkring utan har för mig att det var en låsbricka på den. Men allt detta borde avslöja sig om du gör rent och tittar i hålet.

P7010253.jpg
Skapa konto

Om så är fallet så gör rent och ta en segersäkringstång och plocka bort segersäkringarna (brukar vara två) och plocka bort shimsbricka och lagerbricka och dra ut hela hjulet så här.

P7010254.jpg
Skapa konto

P7010255.jpg
Skapa konto

• Gilla
badtastex
  • Laddar…
Ceson, tack så hemskt mycket för bra respons!
Mopeden är på landet så jag har inte möjlighet att titta på den för stunden. Men det satt två låsringar efter varann på axeln som jag plockade bort. Sen tyckte jag mig inte se något mer än följande lager när jag tittade in i hålet:
https://www.ettansmopeder.se/product/hjullager-flakmoped-1189-mfl-aldre

Hjulet satt dock som bara den iaf....=/
Hur sitter de där brickorna fast?

Redigerat:
Finns det ingen justering till bromsbackarna , om det finns försök att släppa på backarna så dom inte ligger så nära trumman.
Är trumman sliten och det har bildats en kant inuti och backarna ligger väldigt nära är det så gott som omöjligt att få bort trumma och fälg.

Jag får inte ihop det, om du tagit bort två segersäkringar så ska du inte ha den typen av lager du länkar till utan kullager skf 6005 tror jag dom heter.
Brickorna sitter inte fast utan skall löpa på axeln och hållas på plats av innersta segersäkringen. Om du har gamla typen av spindel med lösa lagerringar så har det inte funnits andra reservdelar än kulbanorna på många år så någon kan ju försökt sig på en fullagning och försökt att ersätta en eller båda muttrarna med segersäkringar.
Satt segersäkringarna i spår på axeln?
Jag skulle vilja se en bild in i hålet när du gjort det rent och fint :)

ska ta bild nästa gång men är rätt så säker på att det sitter ett sådant lager som jag länkade till ovan. Supporten på ettansmopeder menar det iaf.

Rolle85 skrev:
nu fick jag mailsvar från en firma. Denne säger att denna modell har en mutter med två spår? Man tar bort den med mejsel och hammare? Gängar jag av den motsols som vanligt?
Så ser det ut på min, mcb 1189.
Innanför sitter det kona och lösa kulor.
Eftersom det är så mycket fett på kan det vara svårt att se spåren så det ser ut som en vanlig bricka.

Ja men då är det väl en justermutter längst in och utanför den en låsmutter?

han sa att de ska sitta ett sådant lager jag länkade till ovan och en mutter med bara två spår framför som man får ta bort med mejsel och hammare?

Jag har aldrig stött på en modell med en mutter som är låst med segersäkring, blev lite förvirrad av att jag fick uppfattningen i inlägg 8 att du såg lagret det borde man inte kunna med det lagret du länkade till:)

Men det är bara att krypa till korset:

Mitt namn är ceson och trots att jag faktiskt gått några år i skola jobbat ca. tio år som reparatör mekat med mopeder till och från sedan slutet av sextiotalet, en hel del av detta på mina öboende släktingars flakor. Så måste jag ändå erkänna att jag är inte smartare än en femteklassare.;)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.