Verktyg & Maskiner
iSnobben: Själv valde jag att köpa en blå Bosch 18V. Väl medveten om att det inte är den effektivaste varianten. Men eftersom jag inte jobbar med den dagligen så gör det mig inget heller. Däremot är det grymt mycket värt för mig att jag inte behöver släpa med mig en sladd så fort jag ska använda den. Det gör att den används ganska flitigt även i trädgården.
p.lundgren: Jag har fått och packat upp hyveln. Frakten från England med TNT var en positiv överraskning, bra bemötande från kundtjänst och föraren. Jag beställde från Axminster den 7 juli och hade paketet hemma den 12, hade jag varit hemma så kunde jag fått det redan den 11. Bra! Hyveln då? Det följde med ett par extra blad, lite "verktyg", manual, reservdelslista samt spånstos. Hyveln var
Simba83: Någon som gjort något bord efter alla år som kan dela med sig av hur ni löst det? Alternativt om det finns något prisvärt bord för en fräs: bosch pof1400 och en cirkelsåg från Hitachi.
TeroM: Var på Mekonomen häromdagen och hittade nedan pryl vid kassadisken. Rätt smidig för 70:-'ish. [bild] Sitter med magnet och [bild] tänder vid kontakt (inget vidare på elektrikermejslar om man inte har lite folie med ...) [bild]
badtastex: Uppdatering! Jag har fått låna ett nytt kit med profil/kontraprofil från en snäll forummedlem och detta kit föll oss bättre i smaken än det kit jag tidigare köpt. Kitet jag lånat är från Rutlands och håller troligen liknande kvalitet som det Yonico jag tidigare använt, det är i alla fall liknande pris på det här kitet. Tog bort så mycket material jag vågade med en 20mm notfräs
jac: Glöm inte Daniels "state of the art" modell: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/261818-att-frasa-i-en-fras.html
snowjim: [citat] Tack, men troligen inte då de ska skruvas fast i bänken ser det ut som.
corre: [citat] Du kan behöva räkna med att köra två kanse tre pass. Viktigt med fräsbiten att du kan slipa upp den själv, helst 2st så de kan vila lite, och slipper avbrott om det körs södnder. En billig 2kWh fräs från biltema ger dig kraften för djupare spår dirket.
DennisCA: Sånadära gamla kompressore har jag märkt är tystare så en orsak att jag vill ha en gammal kompressor. Jag undrar om dom går på lägre varv.
heimlaga: [citat] Nu skall vi komma ihåg att maskinerna i länken är hobbymaskiner som troligen inte tål en jämförelse med de maskiner som finns på marknaden här. Jag tog en gång en närmare titt på den amerikanska ikonen Delta Unisaw. På något vis hade ett exemplar hamnat i Österbotten. Ärligt talat var den ingenting att hurra för. Klent byggd med en ynklig enfasmotor. Om du tittar
prototypen: En MM vrider plattan fram och tillbaka, mitten står still, det är bara i kanten det slipar. En excenterroterande där rör sig hela slippapperet. Protte
PappasHammare: Alla fyra bromstummor har varit demonterade, rengjorda och smörjda så allt rör sig lätt. Det sitter ju en fjäder från detalj 6 och drar denna tillbaka till rätt position. Den är rätt hård. Kan det vara för hårt? Sen slog det mig en tanke, vad händer om bromsbackarna, trummorna är för mycket slitna?
bygga_bo: Bara lite klantigt ;) Brytarens lägen är som sagt inte helt intuitiva ur ett användningsperspektiv (men logiska ur ett konstruktionsperspektiv). Första gången jag slog på min satte jag den i samma läge, men upptäckte det som tur var. Man får ju inte fuska med att läsa i bruksanvisningen... Nu kommer du förmodligen inte upprepa misstaget, men om du ser att lasern blinkar till kort
smilingcopycat: Det Bahco på sistonde även har gjort om i produktionen är att flytta tillverkningen av sina nycklar från Argentina till Taiwan eller kina?? Därmed har kvaliten fullständigt försvunnit, dom nya nycklarna skulle jag kunna köpa till en bebis att leka med på sin höjd. Dom nycklar som tillverkades i Argentina av modell M1952 har varit RIKTIGT bra men som sagt nu är även den guldgruvan
magnlar: Kul idé. Funderade faktiskt på en likadan. Sågade mycket med anslagsskena med extra träbit idag. Funkade rätt bra om stycket är raka från början. Dhs680 är för övrigt en riktig bra cirkelsåg.
frejpz: [citat] Kan säga att jag oftast köper verktyg av god kvalité pga att det är roligare att jobba med och håller bättre, och den sugaren jag länkar till faktiskt fungerar över förväntan! Köp inte biltwma, den är värdelös
tombe691: Har precis fått hem sågen och monterat den men jag upplever ett missljud. Spelade in en liten film, ni som har erfarenhet låter den här som den ska, om inte, vad bör vara första åtgärden? Tänkte kontakta leverantören i morgon, men vill gärna ha lite kött på benen.[video=youtube;81B8_tGoVVk]https://www.youtube.com/watch?v=81B8_tGoVVk[/video]
Johan Gunverth: [citat] Du stackare, som blev offer för statistiken! :D
nanowire: [citat] Jo, håller med om det. När jag köpt tidigare så har det varit en lampa med metallgaller runt isf plast, ganska snygg på ett lite industriellt sätt, så jag satte andra sladdställ på dom(tryckknapp, textilsladd). Det finns också lösa sladdställ men de kostar lite mer och har kortare sladd :thumbdown:
snowjim: Helt rätt, konstigt nog slog tanken mig inte tidigare, ska kolla detta så snart som möjligt men köper ett filter när jag är i stan ändå, det lär ju komma till användning förr eller senare.
krillek: Varmluftpistol eller speedheater cobra och en bra profilskrapa fixar det utan problem även om det självklart tar lite tid!
Raskus: Kom till slutsatsen att det enklaste sättet att ge blandaren nytt liv är att flytta krans och drev närmare varandra. Började banka lös kransen, varpå den givetvis sprack. Inget en svetsglad granne inte kunde fixa dock. Nu ska den återmonteras och testköra efter lite modifiering av själva trumman. [bild]
Eld: Det är en häftig samling men priset är ju helt galet. Snittpris drygt 1700 Kr per skölp för EA Berg...
FreQa: [citat] Ah, tack bra förslag men vilka är bra klingor då? Jag hittade dessa också https://www.toolab.se/kategori/Cirkelsagsklinga-216mm-klinga bra pris på Metaboklingan, både för kap&geren och bordsågen. Vill gärna ha finare snitt än 40-taggaren.
pyro: Min krysslaser är en Bosch gll 3-80. Onödigt overkill för de flesta applikationer, men när jag köpte den var den tredje linjen nödvändig. (Nödvändig är iofs ett starkt ord i sammanhanget men den underlättade jobbet väldigt mycket.) Då skulle jag sätta innertaksplattor med synliga skarvar i ett utrymme vars form skulle kunna liknas vid ett oregelbundet H. För att få ihop det med
goldfish1977: Fram och tillbaka och till slut bestämde jag mig för att beställa en Borrskruvdragare GSR 18 V-EC (årets modell) med 2st 4Ah + ett mindre 2Ah. Slagskruvdragare kommer även tillkomma i verktygsfamiljen, men det får bli längre fram. Närmaste bygget är en trädkoja. Tack för alla tips och att jag fått upp ögonen för slagskruvdragare. :-)
tommib: Inte omöjligt att det är samma som utan DY. För några år sedan var det vanligt att de stora elektronikkedjorna hade "egna" produktnummer på sina TV-apparater för att man inte skulle kunna åberopa prisgaranti. Själva apparaterna var samma. Fråga Bosch.
Strulputten: Jag behöver få den genom en källardörr där dagöppningen är 70 cm. Röjningsbredden är ju 26" d v s lite drygt 66 cm. Men sen ser det ut som det sticker ut delar ytterligare ett par cm på varje sida. Jag har letat men bara hittat bara hittat måttet på röjningsbredden. Det är ju inte direkt säsong för snöslungor, men är det någon som har en och orkar mäta hur bred den är på