Funderar på en dammsugare/spånsug, kommer använda den till mindre maskiner som Bosch GTS 10 XC, Bosch GCM 8, Festool TS 55 mm
Funderat på Boschen och Festoolen i rubriken och vill ha tips på för och nackdelar på dem.
Funderat på Boschen och Festoolen i rubriken och vill ha tips på för och nackdelar på dem.
Boschen tar nog poäng om du använder L-boxxar, som kan fästas på GASen.
Boschen kommer med 5m slang, Festoolen 3,5m, Bosch har 35mm slang mot Festoolens 27mm.
Festoolens slanggömma och sladdvinda (lång sladd) funkar bra. Boschens lösning ser lite mindre genomtänkt ut, men jag antar skenet bedrar, den bör funka!
Är Boschanvändare själv (L-boxxar) men har en CTL26, dock modellen innan AC kom.
Skulle jag nyhandla skulle Boschen vara lockande.
Boschen kommer med 5m slang, Festoolen 3,5m, Bosch har 35mm slang mot Festoolens 27mm.
Festoolens slanggömma och sladdvinda (lång sladd) funkar bra. Boschens lösning ser lite mindre genomtänkt ut, men jag antar skenet bedrar, den bör funka!
Är Boschanvändare själv (L-boxxar) men har en CTL26, dock modellen innan AC kom.
Skulle jag nyhandla skulle Boschen vara lockande.
Jag har en Bosch och är nöjd med den. Jag har dock ingen erfarenhet av Festool så jag kan inte jämföra dessa två. Som Daniel_N skriver så är den inte optimal som spånsug men jag kör min med cyklon mot mina små maskiner bl.a. en XC och tycker det fungerar bra.
Äger Bosch:en och är väldigt nöjd med den, stod i samma val som dig för ca 1 år sen.Micke_vb skrev:
Som de nämns ovan är inte "sladdvinden" så genomtänkt, men de är inget jag stör mig på.
Tror du kommer bli nöjd med vilken av dessa 2 du väljer att köpa. Jag valde Bosch:en pga av att jag redan hade många Bosch maskiner sen innan.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Till de maskiner du tänkt funkar båda. Har en MIDI som har samma motor som ctl26 och som maskinextraktor är de ok men observera att festoolen är horribel som grovdammsugare. Motorn är helt enkelt för klen.
Jag tycker nog att CTL 26-an funkar rätt bra som grovdammsugare.
Men naturligtvis måste man ha en grövre slang än 27-an som föjer med. Just slangarna kan bli en dyrbar affär om man köper på sig Festool original.
Jag har lagt ner en 'förmögenhet' på slangar; dels en antistatisk 36mm, del två CS-slang-sets, det ena för att ansluta min GTS 10 XC och det andra för att ansluta min bordsmonterade fräs både över och under bordet.
Men naturligtvis måste man ha en grövre slang än 27-an som föjer med. Just slangarna kan bli en dyrbar affär om man köper på sig Festool original.
Jag har lagt ner en 'förmögenhet' på slangar; dels en antistatisk 36mm, del två CS-slang-sets, det ena för att ansluta min GTS 10 XC och det andra för att ansluta min bordsmonterade fräs både över och under bordet.
Klicka här för att svara