Gå ej spänna den byta den isåfall?

K
Jag tror att det är meningen att skyddet inte ska gå hela vägen för att undvika att det fastnar och inte skyddar som det ska.

Har en likadan såg och har stött på samma problem. Som tur är sågar man inte i den problematiska vinkel så ofta

gasto skrev:
Gå ej spänna den byta den isåfall?
Jag hade samma problem med en gammal ELU (föregångaren till din såg). Jag provade först att shimsa vid nippeln men efter att tag blev wiren slapp igen så jag gjorde en ny. Borde finnas som reservdel.

Jag brukar dra ut den litet längs skenan och såga ned samtidigt som jag skjuter in den längs skenan. Med den rörelsen förs skyddet undan och fastnar inte på det vis som du beskriver.

En bra såg men den kräver vissa knep.

Ibland fastnar kåpan i ett mellanläge och går inte att få upp helt. Då har någon liten träbit kilat fast i mekanismen.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Den "ska" vara så, för att skydda. Är lika på alla kap/gersågar. Ingen tillverkare tycks ha testat att såga 45 grader med sin såg. Med rakare snitt, trycks skyddet upp av materialet. Men i 45 grader trycks skyddet åt sidan, istället för upp.

Farligt när skydden inte fungerar bra, lätt att göra en tavla när man skall försöka få undan skyddet.
När jag hade Elu och DW brukade jag sätta upp skyddet med en liten träkil när jag gjorde den typen av sågningar. Inget jag rekommenderar men det funkade för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.