25 663 läst ·
37 svar
26k läst
37 svar
Byta hjullager på en flakmoped ?!
Pust och stön. Nu gav sig jag och brorsan på hjulet igen. Det högra hjulet var bra och verkar ha bytt lager någongång i tiden då den hade en mutter utanpå som låste fast lagret så det var helt anorlunda lösning på den sidan så den lät vi vara.
VI bankade med planka bakifrån och efter många om och men så släppte hjulet från axeln! Dock hade de inre lagret skapat banor på axeln och skurit fast så det fick vi helt enkelt bara bort med hjälp av vinkelslip. På det inre lagret saknades flera kulor och på det yttre saknades en kula. Fick ta ett fint sandpapper och slipa axeln fri från ojämnheter. Nu sitter två nya lager på plats och hjulet snurrar fint utan glapp som tidigare. Gött.
tack alla!
VI bankade med planka bakifrån och efter många om och men så släppte hjulet från axeln! Dock hade de inre lagret skapat banor på axeln och skurit fast så det fick vi helt enkelt bara bort med hjälp av vinkelslip. På det inre lagret saknades flera kulor och på det yttre saknades en kula. Fick ta ett fint sandpapper och slipa axeln fri från ojämnheter. Nu sitter två nya lager på plats och hjulet snurrar fint utan glapp som tidigare. Gött.
tack alla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja där ser man, under alla år och alla flakor jag skruvat på så har jag bara stött på två typer av lager och nu skall det tydligen då finnas minst två typer till, tillåt mig tvivla. Det hjulet du nu har åtgärdat sa jag i mitt andra inlägg vad jag trodde det var och som det senare också visade sig vara.
Vad gäller trumbomsen bak så är det inget märkvärdigt ta loss hjulet skruva loss muttern som håller stopparmen plocka bort den och dra ut bromsskölden plocka loss fjädrar som håller ihop beläggen och byt beläggen. Här finns reservdelskataloger att köpa så du kan se hur saker och ting är ihopkomna.
Vad gäller trumbomsen bak så är det inget märkvärdigt ta loss hjulet skruva loss muttern som håller stopparmen plocka bort den och dra ut bromsskölden plocka loss fjädrar som håller ihop beläggen och byt beläggen. Här finns reservdelskataloger att köpa så du kan se hur saker och ting är ihopkomna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara