Fick precis hem min GLL 3-80P från Tyskland, och ska börja med att sätta upp några nya fönster i innerväggen, ca 240cm upp (högt tak). Kikade på Boschs egen teleskophandtag BT 350 som klarade takhöjden, men tyckte priset var lite löjligt, man vill ha strax under 1500:- för en aluminiumstav 
Visst kan man sätta fast BM 1 på väggen mittemot, men har inte lust att skruva i väggen. Vill inte tejpa heller, då färgen kan lossna vid demontering.
Finns det inte ett enklare teleskophandtag till rimligare pris, som jag kan fästa BM 1 på med ett kardborreband eller några buntband. Gogglade lite men det verkar finnas till max ca 2 meter.. :|
Tacksam för förslag & idéer
Visst kan man sätta fast BM 1 på väggen mittemot, men har inte lust att skruva i väggen. Vill inte tejpa heller, då färgen kan lossna vid demontering.
Finns det inte ett enklare teleskophandtag till rimligare pris, som jag kan fästa BM 1 på med ett kardborreband eller några buntband. Gogglade lite men det verkar finnas till max ca 2 meter.. :|
Tacksam för förslag & idéer
Redigerat:
"Bosch - invented for life" ... eller hur var det nu? Jämför TP320 med min 7-8 år gamla Stanley-stötta:
Ganska slående likheter... men Bosch var kanske först med att ringa till fabriken i Kina, eller så uppfann de färgen själva?
Till saken... jag köpte en GLL3-80 för ett tag sedan och valde att testa med den gamla Stanley-pålen istf att beställa en ny på direkten. Det går bra att montera BM-1 på fästet, så inga konstigheter där.
Dock är GLL:en en betydligt tyngre och större pjäs än min gamla laser, vilket förstås innebär att det hela känns lite ostadigare. Det är småstörande att det "gungar" lite när man vrider på höjdratten på BM-1 (som är lite trög). Dock känner jag att det funkar så pass ok att det är svårt att motivera en uppgradering till BT-350 (som jag aldrig har testat, så jag vet inte hur mycket bättre det hade blivit).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska slående likheter... men Bosch var kanske först med att ringa till fabriken i Kina, eller så uppfann de färgen själva?
Till saken... jag köpte en GLL3-80 för ett tag sedan och valde att testa med den gamla Stanley-pålen istf att beställa en ny på direkten. Det går bra att montera BM-1 på fästet, så inga konstigheter där.
Dock är GLL:en en betydligt tyngre och större pjäs än min gamla laser, vilket förstås innebär att det hela känns lite ostadigare. Det är småstörande att det "gungar" lite när man vrider på höjdratten på BM-1 (som är lite trög). Dock känner jag att det funkar så pass ok att det är svårt att motivera en uppgradering till BT-350 (som jag aldrig har testat, så jag vet inte hur mycket bättre det hade blivit).
Tack för din feedback. Ja kan tänka mig att det är samma stav som boschen. Ser väldigt lik ut på bilderna. Tror säkert att BT350 är stabilare, då den ser klart grövre ut. Men lägga 900:- mer för det..Tror inte det.bygga_bo skrev:"Bosch - invented for life" ... eller hur var det nu? Jämför TP320 med min 7-8 år gamla Stanley-stötta:
Hellre lägga pengarna på en bra 3 benstativ som BT250 och ett enklare teleskophandtag.
Jag lyckas inte länka till ett inlägg med mobilen, men titta på inlägg 11 i den här tråden: https://byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/223924-bosch-krysslaserpass-pcl20.html
Jag har som du ser testat båda, och den gröna var jag allt annat än nöjd med, droppen blev när den var nära att kasta min relativt nya 5000-kronorslaser i golvet. Den blåa som jag köpte istället har fått utstå mycket och fungerar fortfarande lika bra. När jag köpte min gick den att hitta för runt en tusenlapp i tyskland.
Jag har som du ser testat båda, och den gröna var jag allt annat än nöjd med, droppen blev när den var nära att kasta min relativt nya 5000-kronorslaser i golvet. Den blåa som jag köpte istället har fått utstå mycket och fungerar fortfarande lika bra. När jag köpte min gick den att hitta för runt en tusenlapp i tyskland.
Var precis på väg att köpa en, men det blir nog inget köp efter ha läst din upplevelse. Nu funderar man om man ska köpa en blå 3 benstativ 250cm ( den har jag nog mer nytta av än en teleskopstång ) och ställa den på stolar så jag får en höjd på strax över 3 meter.pyro skrev:Jag lyckas inte länka till ett inlägg med mobilen, men titta på inlägg 11 i den här tråden: [länk]
Bygga_bo verkar ju ha bra erfarenhet av stanlyn, så det kanske är värt att testa. Annars vet jag inte hur mycket man måste lägga för en vettig teleskopstötta. Ja ske kan vara ett alternativ istället. Sen kan det ju även vara så att båda mina var tillverkade på en måndag och det trots allt är 80% chans att få något tillverkat en annan veckodag.
Har bosch bt 250 stativet, och är gode nöjd med det.magnlar skrev:
Lite dyrt iofs men användbart jäkligt bra att ha när man inte vill smeta fast bm1 på väggen
Stämmer, inget har gått sönder på min stötta.
Som jag skrev ovan känns den lite ostadigt då GLL:en är avsevärt tyngre än lasrarna som förmodligen är tänkta för 320-stöttan. Om pyros fjäder small sönder pga den större belastningen, eller om det bara var otur, vet jag förstås inte. Men det gav helt klart en tankeställare - det hade varit mindre roligt om GLL:en hade brakat i golvet. Dessutom bekräftar pyro att den blå stöttan är bättre med uttrycket "vilken skillnad". Jag tycker som sagt att stöttan jag har idag inte är optimal, även om den får jobbet gjort.
Så, sammantaget... om jag hade stått på ruta ett idag hade jag valt att satsa på den blå stöttan.
Som jag skrev ovan känns den lite ostadigt då GLL:en är avsevärt tyngre än lasrarna som förmodligen är tänkta för 320-stöttan. Om pyros fjäder small sönder pga den större belastningen, eller om det bara var otur, vet jag förstås inte. Men det gav helt klart en tankeställare - det hade varit mindre roligt om GLL:en hade brakat i golvet. Dessutom bekräftar pyro att den blå stöttan är bättre med uttrycket "vilken skillnad". Jag tycker som sagt att stöttan jag har idag inte är optimal, även om den får jobbet gjort.
Så, sammantaget... om jag hade stått på ruta ett idag hade jag valt att satsa på den blå stöttan.
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag har båda och jag råder dig att skippa det gröna rapplet. Klarar som sagt mindre lättare lasrar men med de lite större blir det irriterande vingligt. Jag har även ett större vanligt kamerastativ( Manfrotto) som jag får upp till 210 cm vilket är det som används mest. Känns som om man skulle kunna hitta ett stativ billigare, jag har för mig att det är standardgänga på lasrarna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag skaffade en takstötta från biltema, ganska kraftig sak. Har 2,70 i takhöjd och det klarar den, skaffade ett fäste i Kina, för en kinalasern, så fäste får du sakaffa någon annan stans. Kostar 200 och klarar 2,90 i höjd
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "takstötta"
Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
479 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror att anledningen till min fallerande fjäder var att jag precis som bygga_bo upplevde det som lite ostadigt i kombination med GLL:en. Därför tog jag nog i onödigt mycket när jag pressade det mot taket varpå fjädern utsattes för en onödigt stor påfrestning.
Det enda jag egentligen ångrar var att jag inte betalade för det blåa från början. Tycker väldigt mycket om att arbeta med stötta och har aldrig provat med trefot trots att det finns tillgängligt.
Men episoden när jag nästan fick min GLL på golvet gjorde att jag ser investeringen i den blåa stöttan lite som en försäkring. Det blir väldigt mycket dyrare att köpa en ny laser efter att ett billigt stativ gett upp.
Kanske har något av de andra erkända märkena ett billigare men ändå stabilt alternativ.
Det enda jag egentligen ångrar var att jag inte betalade för det blåa från början. Tycker väldigt mycket om att arbeta med stötta och har aldrig provat med trefot trots att det finns tillgängligt.
Men episoden när jag nästan fick min GLL på golvet gjorde att jag ser investeringen i den blåa stöttan lite som en försäkring. Det blir väldigt mycket dyrare att köpa en ny laser efter att ett billigt stativ gett upp.
Kanske har något av de andra erkända märkena ett billigare men ändå stabilt alternativ.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden