Oj tack................... men det kan hända att grannen har fått den färdig redan i dag. Jag hittade en lämplig stump 100mm automatstål att svarva av och har redan lämnat in den till grannen för svarvning.

Plattan är rund med ungefär 67,8 mm ytterdiameter och gissningsvis 1,5 mm godstjocklek.

Okej, då kanske det redan är överspelat. Men jag hittade faktiskt tre olika; 10, 16 och 30mm. Den för 16 mm har Makita part nummer 344364-5.

Han hade inte hunnit börja svarva då jag fick tag på honom. Vilken tur.

Nu är frågan bara hur vi skall få dina tre ringar från Stockholm till mig.

Jag lämnade just över dom till den svenska posten. Om posten på den finska sidan är lika alert så bör du ha brevet strax före jul :-)

Hoppas de kommer till användning.

Tack

Vi håller tummarna. Posten i Finland brukar ha för vana att skicka utlandspost till svenskspråkiga orter i Finland fram och tillbaka till Sverige en sväng innan de delar ut den men allt brukar komma fram i sinom tid.

Nu har kopierringarna kommit och de passade!

Tack än en gång.

Nu har jag använt handöverfräsen på allvar för första gången. Helt klart en praktisk och användbar maskin som är värd att ha...... fast jag föredrar nog att använda vertikalfräsen när det går.

heimlaga skrev:
Nu har jag använt handöverfräsen på allvar för första gången. Helt klart en praktisk och användbar maskin som är värd att ha...... fast jag föredrar nog att använda vertikalfräsen när det går.
Du ska nog snarare jämföra en handöverfräs med just en överfräs eller en sinkmaskin. En handöverfräs i bord har å andra sidan mer likheter med en vertikalfräs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.