12 262 läst ·
13 svar
12k läst
13 svar
Duger en MEEC stor 250 rikt/plan-hyvel
Har tittat på att skaffa mig en "undanstuvningsbar" rikt och planhyvel. 310 milimeter känns idealiskt, men hittade på Jula en MEEC som är på 250 millimeter. 8000 SEK, 1100 Watt, 150 Kilo.
Efter att ha tittat på den känns den faktiskt riktigt intressant. Men med tanke på att det mesta jag hittat hittills kostar väldigt mycket mer, är jag rädd att den inte håller/är stabil/är noggrann/saknar något jag inte vet man behöver.
Är det någon som har erfarenhet av den här pjäsen eller någon ungefär lika stor annan pjäs i samma prisklass? Gör de ett gott nog jobb? Eller måste man upp i de hiskeliga belopp som Hammer och liknande vill ha för samma typ av verktyg?
--- Mats ---
Efter att ha tittat på den känns den faktiskt riktigt intressant. Men med tanke på att det mesta jag hittat hittills kostar väldigt mycket mer, är jag rädd att den inte håller/är stabil/är noggrann/saknar något jag inte vet man behöver.
Är det någon som har erfarenhet av den här pjäsen eller någon ungefär lika stor annan pjäs i samma prisklass? Gör de ett gott nog jobb? Eller måste man upp i de hiskeliga belopp som Hammer och liknande vill ha för samma typ av verktyg?
--- Mats ---
Det man bör vara skeptiskt till när det gäller Kina maskiner (antar att den är där ifrån) är motorstyrkan och anhållen. Känns de stabila? Annar skulle jag nog rekomendera begagnde maskiner typ Kitty, emcorex, robland 260, moretens RPH330. Dessa borde begagnat ligga inom din budget och är tillverkade i europa och går fortfarande att köpa reservdelar till.
Jag köpte en RPH330 för samma pengar och den är förträfflig. De brukar finnas på blocket lite då och då.
Edit: Och en begagnad hyvel av de fabrikat woodmec nämner kommer att hålla sitt värde, medan kinamaskinen kommer att rasa ordentligt i värde samma sekund du tar den ur butiken.
Edit: Och en begagnad hyvel av de fabrikat woodmec nämner kommer att hålla sitt värde, medan kinamaskinen kommer att rasa ordentligt i värde samma sekund du tar den ur butiken.
Redigerat:
Skall hålla utkik på blocket (redan sökt efter begagnat i Sverige), men var inne på ebay i tyskland och hittade en massa saker där som såg intressanta ut. De verkar ha både större och annorlunda utbud (leverantörer jag känner till är inte med (Hammer), och de har många jag inte hört om som på papper verkar väldigt bra).mattiasp skrev:
Någon som vet något om Holzman och Bernardo eller över huvud taget bra hyvlar från Tyskland?
--- Mats ---
Bernardo är oxå en bra maskin i klass med Robland, åtminstone när det gäller större maskiner. Holzman låter ju onekligen som något tyskt och är säkert inte dåligt heller. Tror det finns återförsäljare för Bernardo i Sverige men kommer inte på vilken just nu. Nya lär Bernardon dock kosta minst lika mycket som Hammer skulle jag gissa.
Begagnat köper jag gärna, och har gjort många gånger förr. Hellre än att vänta länge på blocket brukar jag dock satsa på tyska ebay (stor marknad, bra priser, transporten kostar nästan inte mer till Sverige).phl skrev:
Problemet är när jag som nu kan för lite om det jag vill köpa. Köper man på distans skall man gärna ha ett humm om de märken man väljer bland. Tack till Woodmec för hans tips om Bernardo.
Någon annan som känner till något om de märken som ligger på tyska ebay?
--- Mats ---
Tüska Ebay är alltid trevligt men hittills har jag dragit mig för att köpa större klumpar till maskiner där. Har dock kollat rätt ofta och insett vilket utbud det finns. Har du erfarenhet att ta hem 50+kilosmaskiner från Tyskland?
Detta skulle bli det största jag tagit hem (är faktiskt inte ens säker på hur jag får in den om posten levererar den utanför garaget). Har dock tagit emot paket på 30 kilo halv kubikmeter, och skrymmande paket på 2.5 meters längd, och har bara positiv erfarenhet, så hittar jag någon som är beredd att skicka tror jag det fungerar.phl skrev:
Nedan tabell ger en bild av prissättningen nära Tyskland, även om Sverige gissningsvis kommer att bli lite dyrare. Tabellen kom inte in som den skulle, så den kräver lite tolkning. Första raden med pengar är BRD, andra raden med pengar är Österreich, EU och Schweiz är anfrage.
FRACHTKOSTENTABELLE (BRD ohne Inseln )
GEWICHT BRD Österreich sonstige EU Schweiz
31,5 - 40 kg EUR 22,00 EUR 25,00 auf Anfrage auf Anfrage
41,0 - 70 kg EUR 25,00 EUR 27,00 auf Anfrage auf Anfrage
71,0 -100 kg EUR 35,00 EUR 40,00 auf Anfrage auf Anfrage
101 - 150 kg EUR 43,00 EUR 50,00 auf Anfrage auf Anfrage
151 - 200 kg EUR 50,00 EUR 60,00 auf Anfrage auf Anfrage
201 - 250 kg EUR 57,00 EUR 65,00 auf Anfrage auf Anfrage
251 - 300 kg EUR 62,00 EUR 70,00 auf Anfrage auf Anfrage
Vet faktiskt inte reglerna för deras fraktpriser, bara att dessa priser skyltade en av säljarna med (powerseller). Det jag kan säga är att tysk post verkar i förhållande till svensk post fantastiskt billig när det gäller paket, även från privatpersoner, gissningsvis för att landet är stort och med mycket folk, vilket spiller över till bra villkor för frakt till Sverige.phl skrev:
Men det hjälper inte så länge jag inte vet vad man kan köpa. Einhell? Holzmann? Guede?
--- Mats ---
Klicka här för att svara