S
Hej!
Någon som vet hur man byter oljepumpen på en Partner Formula60 motorsåg?
Gamla pumpen trasig. Köpt ny men kommer inte åt att ta bort "kåpan"
De sprängskisser jag hittat på nätet ger ingen hjälp, man visar inte hur man får bort "plasten"/kåpan över pumpen.
Tacksam för tips.

S
Svarar själv då jag har löst det hela, så kan andra åsså ha nytta av beskrivningen hur man gör.

* Man får lossa 4 skruvar med torx nyckel å ta bort kåpan över svänghjulet på sidan där startsnöret är.
* Lägg på en hylsa på muttern på svänghjulet å ett spärrskaft/handtag å be någon hålla emot.
* På centrifugalkopplingens sida tog jag en mellanstor skiftnyckel å satte in det i utrymmet mellan vikterna i kopplingen. (Detta istället för ett specialverktyg som kan påminna lite om nyckeln man har till vinkelslipen för att byta skiva. Det gick bra med en skrifnyckel som sagt.)
* Med en annan skiftnyckel så tog jag tag i den förstas skaft å vred moturs. Skruven är vänstergängad!
* När det släpper är det bara att skruva loss hela centrifugalkopplingen å sedan kommer man åt pumpen med en stjärnskruvmejsel, Pozidrive skruv.
* Klart.

Försök inte att hålla emot genom att stoppa in något i tändstiftshålet, man riskerar att repa cylindern å sabba nått där. Det tipset fanns på nätet men jag avråder från det. Säkrare å enklare med en hylsa på muttern på svänghjulet.

Själva pumpaxeln är kronhjulsdelen på en snäckskruv. Snäckan är som en fjäderspriral å sitter på vevaxeln. Det följde med en ny i påsen med nya pumpen. "Kuggarna" i gamla pumpen var helt bortslipade, bortnötta.
Det fanns en del grässtrån å annat där som har lagt sig där å sabbat. Lagst sig runt spiralen/snäckan å det förstörde kuggarna i nylonmaterial.

Läge för att kolla sådant då å då.

Så nu vet både ni å jag hur man gör, om nu någon råkar ut för samma fel å skall byta pumpen.

Akta kroppen när ni skall såga. Säkerheten först!

N
Man kan väl lägga snöre igenom tändstiftshålet?Det borde inte repa.

S
Nja......det får bli en massa snören då så man fyller upp utrymmet ovanom kolven en bit före övre dödpunkten. Säkrare med hylsnyckel på axeln.

Nu är sågen klar å provkörd. Nya pumpen funkar okej. Drog runt med startsnöret för att se att det funkar å kommer fram olja inna jag återmonterade centrifugalkopplingen. Kom ihåg att lägga fett på nållagret där!

Se upp med när ni byter lilla spiralen att den monteras rätt å att avståndet blir rätt, dels hela placeringen dels att "gängvarven" är lika runt hela vägen. Den gamla satt helt nerpressat på axeln.

Nu stänger jag av bevakningen på "ärendet"
Tack å hej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.