15 779 läst ·
3 svar
16k läst
3 svar
HSS-G eller Cobalt borr för rostfritt?
Hej,
Jag ska borra upp 6 och 9 mm borr hål(totalt 8 st) i en rostfri köksfläkt. De bor jag hade var ett vanligt Biltema borr sett vilket ska klara metall också. Jag körde inledningsvis på låga varv och började med små borr. Det tog dock en väldig tid och ökade jag hastigheten så började det ryka.
Så jag var ute och köpte hem Bosch HSS-G och Cobalt borr, frågan är vilket man ska använda? Cobalt sa de i butiken man skulle använda till rostfritt men så kostade de också 100 kr / st!!
Så Räcker HSS-G borren eller ska jag köra på Cobalt?
Jag ska borra upp 6 och 9 mm borr hål(totalt 8 st) i en rostfri köksfläkt. De bor jag hade var ett vanligt Biltema borr sett vilket ska klara metall också. Jag körde inledningsvis på låga varv och började med små borr. Det tog dock en väldig tid och ökade jag hastigheten så började det ryka.
Så jag var ute och köpte hem Bosch HSS-G och Cobalt borr, frågan är vilket man ska använda? Cobalt sa de i butiken man skulle använda till rostfritt men så kostade de också 100 kr / st!!
Så Räcker HSS-G borren eller ska jag köra på Cobalt?
Du bör använda någon skärväska eller skärpasta men sen tror jag inte Boschs borr är så mycket bättre heller.
Personligen skulle jag välja riktiga kvalitetsborr från tex. Dormer eller Gühring.
Jag brukar använda Gühring TiN-Tip och en sats med 1,0-10,0mm borde du få för under 500:-...
Personligen skulle jag välja riktiga kvalitetsborr från tex. Dormer eller Gühring.
Jag brukar använda Gühring TiN-Tip och en sats med 1,0-10,0mm borde du få för under 500:-...
Jag antar att du har köpt standard spiralborr för metall, vilket inte är något vidare i så tunn plåt. Skaffa istället ett stegborr av bra kvalitet, relativt högt tryck, lågt varvtal (det ska skära, inte skrapa) samt skärolja.
Tack, körde dock på Cobalt borret och jäklar vilken skillnad!! Borrat tog sig igenom materialet väldigt snabbt. Biltema borren är använda men inte särskilt mycket(2-3 gånger) och enbart i trä, att de skulle vara så mycket mer slitna tvivlar jag på, antar att det handlar om kvalités skillnad. Men så var det också stor prisskillnad, hela borrsettet från Biltema kostade 80 kr och ett Cobalt kostade 99 kr.
Klicka här för att svara