Detta kanske är lite långsökt men jag försöker ändå.

En fjäder i handtaget till en Bosch frys har gått sönder. Bosch har tyvärr slutat tillverka den så hur skaffar jag en ersättare?

Fjädern ser ut så här (vet inte om det räknas som fjäder dock)

Metallfjäder bredvid en skruvmejselsats på en ljus bakgrund, avsedd för ett kylskåpshandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sitter i ett sånt här handtag.

Handtag på en vit Bosch frys, fastsatt på dörrens högra sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Stackare. Han som ritade det där handtaget måste fan varit helt tappad

Jag tror inte att du kan få tag på en sådan "fjäder" hos någon återförsäljare.
Alternativen kan vara att se om du kan hitta liknande skåp på en återvinning eller så ta med fjädern, åk till biltema eller liknande och mät mot handbromsdelarna om det går att köpa en som går att kapa själv.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgas/Avgasfjadrar-MC-4-st-2000020757/
eller den här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...backar/MONTERINGSSATS-BROMSBACKAR-2000024440/

I monteringssatsen finns mycket spännande, kan gå att använda om du har tur.
Mvh P-A

Ps, den första länken tror jag inte på men att kapa en del av något annat i den andra börjar jag tro på, lite beroende av vilken tjocklek som efterfrågas.... tänk utanför boxen
;)

Redigerat:
slacker skrev:
Verkar ju fortfarande gå att få tag i hela handtaget...

[länk]

Enbart fjädern däremot går inte att köpa direkt från bosch.
jo jag såg att handtaget går att köpa men troligtvis vill inte ts köpa ett helt nytt.....
tror jag iaf.

Fjädern kostar 27 kronor. Finns visserligen inte att köpa längre så då kostar den väl mer än 27. Men 479 är lite saftigt.

Finns det inget, inte vet jag "fjäderstål" som man kan böja under uppvärmning eller så?

Skulle det inte funka att köpa pianotråd från en hobbyaffär, böja till och sätta dit?

Vart i landet finns du?
Jag har likadan kyl och frys där plasten på kylen är trasig, men fjädern är intakt

Du har PM.

Nu har jag äntligen fått iväg det på lådan, du borde få den på tisdag

• Gilla
katos
  • Laddar…
Byggahus när det är som bäst! 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.