871 läst ·
2 svar
871 läst
2 svar
För tight låsmutter på ny kantfräs Bosch GKF 600
Hej,
Fick för några dagar sedan hem en Bosch GKF 600 kantfräs. Beställde den tillsammans med 3 olika Cobolt frässtål.
Idag var dags för invigningen.
Upplevde att låsmuttern är alldeles för tight. Om jag använder tång kan jag pressa stålet cirka 1cm. Det räckte för att fräsa idag, men är tveksam till huruvida det verkligen är säkert och att allt står rätt till. När jag tittar på filmer på internet och ser hur folk byter stål så glider den i och ur utan problem. Problemet är detsamma på samtliga 3 frässtål, alla 8mm skaft. Muttern är lika trång om jag skruvar ur muttern helt från maskinen och bara försöker trä på muttern på skaftet; med tång kan jag pressa i den 1cm......
Har jag fått för tight mutter? Ett måndagsex?
Eller gör jag något annat fundamentalt fel?
// Daniel
Fick för några dagar sedan hem en Bosch GKF 600 kantfräs. Beställde den tillsammans med 3 olika Cobolt frässtål.
Idag var dags för invigningen.
Upplevde att låsmuttern är alldeles för tight. Om jag använder tång kan jag pressa stålet cirka 1cm. Det räckte för att fräsa idag, men är tveksam till huruvida det verkligen är säkert och att allt står rätt till. När jag tittar på filmer på internet och ser hur folk byter stål så glider den i och ur utan problem. Problemet är detsamma på samtliga 3 frässtål, alla 8mm skaft. Muttern är lika trång om jag skruvar ur muttern helt från maskinen och bara försöker trä på muttern på skaftet; med tång kan jag pressa i den 1cm......
Har jag fått för tight mutter? Ett måndagsex?
Eller gör jag något annat fundamentalt fel?
// Daniel
Det låter väldigt konstigt. Om du tar loss spännhylsan från muttern, går det lättare då? Behöver mutter eller hylsa rengöras? I vilket fall ska det inte krävas något våld eller tänger, undvik det och hitta felet istället.
Har du någon bild?
Har du någon bild?
Det är tight bara med hylsan.
Får ringa återförsäljaren och förklara problemet och be dem skicka ny mutter.
Kan försöka fixa bild senare
Får ringa återförsäljaren och förklara problemet och be dem skicka ny mutter.
Kan försöka fixa bild senare
Klicka här för att svara