Hej.
Ja som rubriken säger, jag och min fru har köpt hus! Vi har bott i lägenhet innan så jag har inte haft behov av några verktyg, jag lånade hem från jobb (elektriker) om jag behövde borra eller skruva något.

Vi har köpt en villa från -74, 1.5 plan, teglad, uterum och förråd.

Det som ska göras direkt är:
-Byta innertak i vardagsrummet, ca 50kvm
-Riva 2-3m vägg till kök

Det som ska göras senare:
-Trädäck, 20-25kvm
-Staket, 40-50m
-Inreda förråden med osb och gips, bara yttervägg och reglar idag
-Byta kök
-Riva/sätta upp nya innerväggar
-Diverse småprojekt eftersom jag har underbara maskiner som måste användas!

Så nu över till det roliga! :D

Jag har kollat runt ganska mycket här inne, googlat runt, läst och känt på maskiner i butik. Jag har följande maskiner på min önskelista:

Skruvdragare - Bosch GSR 14,4 v-ec
Skruvdragare - Bosch GSR 10,8 v-ec
Kap-/geringsåg - Bosch GCM 8 sjl
Cirkelsåg - Bosch GKS190
Grovdammsugare - Kärcher mv6
Gräsklippare - Bosch Rotak 43Li
Borrhammare - Inte hittat än, troligtvis en Bosch ;)

Vad tror ni inbitna hemmapulare om denna maskinparken?
Jag kommer fortsätta denna tråden med uppdateringar om köpen och renoveringen om det önskas.

Tack :)

Får man fylla på?
Ska du riva behöver du nog en tigersåg.
Stick/pendeltåg
Multisåg.

Kör sedan detta som din verktygstråd och kör en separat för renoveringen

Har några makita 18v-maskiner och helnöjd med dem.

En kompis som också nyligen köpt hus och renoverar köpte ett helt kit från Makita (DLX6025) för strax över 10.000kr
Ett bra startkit, det enda han saknar är en sticksåg.

Jag skulle satsa på 18V och 10.8V samt en sänksåg med skena istället för cirkelsåg. Ska du köpa cirkelsåg så ska du inte satsa på en bosch. De Walt eller Marita isf

• Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
För verktyg man inte använder så ofta går det bra med budgetmaskiner från Biltema eller Jula. Borrhammare, slipmaskiner, elhyvel, multicutter och massa annat.

Y
Har själv deWalt 745 och är och super nöjd. En handöverfräs är och bra att ha.

Nu vet jag inte om det går att citera flera, så svara bara med ert namn istället :)

Nimhed - Tigersåg och multisåg behövs nog ja, tigersågen är även bra i trädgården har jag hört :)

Jimmu - Ska kolla upp det kitet, har bara fått en "hobby" känsla över Makita, är det bra och pålitliga maskiner? Tycker inte att jag behöver 18v skruvdragare iallafall, vi har 14,4v på jobb och den räcker till allt jag har gjort där. EDIT: Kollade upp kitet, såg fint ut, men jag har fastnat för Bosch och deras L-boxar.. Dock smart med samma batteri till alla maskiner, men räcker då 3 batteri? Lär ju använda 2 maskiner samtidigt när man bygger staket och sånt, och då har man bara ett batteri i laddaren..

bYkICr - Varför tycker du 18v behövs? Mm sänksåg med skena har jag kollat på.. Kanske ska tänka över det istället för cirkelsåg..

Fred vom jupiter - Sant, men är allergisk mot budgetmaskiner.. Min kollega säger samma sak dock :P

Yrrol - Som sagt, är inte inne i husägandet än, men känns inte en klyvsåg lite overkill?

Kan ni ta och slänga upp en prioritetlista? Kan ju inte köpa allt samtidigt, och jag har en fru jag måste övertyga också :)

Skruvdragare vet jag att jag behöver direkt iallafall..

Redigerat:
Y
Husägaren87 skrev:
Yrrol - Som sagt, är inte inne i husägandet än, men känns inte en klyvsåg lite overkill?
Njae jag tycker inte det. Det är många gånger ens virke ska ha udda bredder som färdiga butiksbrädor inte har.
Det var ofta jag körde fast för att jag inte kunde klyva.
Man blir så beroende av att virkessäljaren klyver åt än vid inköp - och då ska man planerat rätt,
annars om man ska klyva i efterhand så stannar bygget för att man måste åka någonstans och såga.

Klart man kan handsåga mindre brädor men säg som i kök, där finns det garanterat någon passbit som måste sågas rätt när skåpen är monterade.

Sågen är väldigt populär, men börjar bli gammal så många ställen säljer den till kampanjpris. Får man den för 4500 så tycker jag det är värt det. Fast jag förstår dig också då ni inte ska bygga så mycket.

Jag hade köpt
1. gir/kapsåg - den populära boschen som också säljs billigt numera
2. sänksåg istället för cirkelsåg - med denna klarar man sig länge utan klyvsåg.
3. dyckertpistol av halvvettig kvalite.
4. billig skruvautomatsak inför att sätta nya gipsskivor.
5. en ~400kr multimaster bosch.
6. klyvsåg - populära dewalten.

Och lånat jobbets skruvdragare för det är oftast senaste och dyraste sorten. :p

Alla verktyg är livsviktiga och absolut nödvändiga och den enda prioriteringen som är lämplig är att köpa allt och skjuta upp på husköpet.

I sak håller jag med Yrrol, men man ska inte stira sig blind på maskiner. Att redan från början ha höj och sänkbara bockar, rullbockar, skjutmått osv. räcker väldigt långt.

bYkICr skrev:
Jag skulle satsa på 18V och 10.8V samt en sänksåg med skena istället för cirkelsåg. Ska du köpa cirkelsåg så ska du inte satsa på en bosch. De Walt eller Marita isf
Håller med om 18V och 10,8V, 14,4V är inte så stor skillnad mot 18V.
Sänksåg med skena kommer du uppskatta när skivmaterial ska delas.

Förutom att Bosch cirkelsågar saknar klyvkniv kan jag inte säga nåt negativt om dom.

En bra skruvdragare , sen en kapsåg , sen skulle jag själv ha en bra sticksåg .
Sen beror det på vad man har för projekt i huset ,ett bra vatten pass är aldrig fel att ha
Tex för mej kommer inte en sänksåg med skena på tio i top i min prio

Polos skrev:
En bra skruvdragare , sen en kapsåg , sen skulle jag själv ha en bra sticksåg .
Sen beror det på vad man har för projekt i huset ,ett bra vatten pass är aldrig fel att ha
Tex för mej kommer inte en sänksåg med skena på tio i top i min prio
Instämmer, en bra sticksåg är guld värd, köpte en mest för att när vi flyttade till hus, men den har verkligen kommer till användning. :)

Väljer du 18V kan du köpa till nakna maskiner ganska billig. 14,4V har ett begränsad utbud av maskiner som kan användas med 14,4V batterier. För lättare jobb duger 10,8V bra, 18V maskiner åker fram när 6tum franska skruvar ska dras t.ex. Ska man börja samla på sig maskiner så ska du skaffa bra kap/gersåg, skruvdragare (man kan aldrig ha för många dragare), sänksåg och stickståg. Bra korslaser, vattenpass och vinkelmätare är bra att ha. Men har som mål att lägga 100tkr på din maskinspark så kommer du inte att sakna något :)

Redigerat:
FredrikR skrev:
Håller med om 18V och 10,8V, 14,4V är inte så stor skillnad mot 18V.
Sänksåg med skena kommer du uppskatta när skivmaterial ska delas.

Förutom att Bosch cirkelsågar saknar klyvkniv kan jag inte säga nåt negativt om dom.

alltså finns det inget negativt :)
g.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.