En annan nödlösning kunde vara att försänka vertikalt för fjädern i det lilla blocket mdf som nu håller upp mekanismen och sedan borra ett vertikalt hål längst ut på varje sida av mdfen med försänkt mutter på undersidan. Spänningen ställs sedan genom att skruva ner bultar i hålen som därigenom höjer biten. Inte smidigt men har fördelen att jag kan lämna iväg resten av mekanismen.
Vad tror du om det Heimlaga?

Helicoil borde fungera bra ihop med en ny skruv.

Bult med delvis gängning monterad bredvid en fullt gängad bult, omgiven av metall- och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsteg; efter en akutrunda på loppisar har jag fått tag på en bult i samma dimension och gänga. Problemet är bara att den inte är gängad så långt som stopmuttern behöver sitta.
Min tanke är därför att borra igenom en för en tapp som kan fungera som mothåll för fjäder/bricka istället för muttern. Men vilken diameter törs jag borra med utan att försvaga bulten för mycket? 5-6 mm?

Imponerande ihärdighet med att få sågat dom där stockarna idag :thumbup:

Du behöver väl inte borra så stort att du hamnar på gräsen (som för övrigt är rätt svår att räkna ut utan att veta vilket moment axeln kommer utsättas för). Jag hade borrat typ 4.5mm och satt en 4mm pinne. Behöver ju inte va presspassning eller fjädrande rörpinne eftersom fjädern kommer trycka konstant på pinnen så den lär inte åka iväg av sig själv.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Haha, jag tänkte lika tydligen; borrade 4,5 och satte i en sprint från halsen av en härdad skruv.
Förspände även fjädern ca 5 mm så att bulten ligger djupare i hålet för varje given spänning.
Nu fungerade iaf :D

Tyvärr väntar jag ändå på ett nytt blad från tuffsaws så stockarna får vänta någon dag till. En trasig bladguide har jag redan lagat och bytt mot kullager, det var lätt i jämförelse.
Men jag måste bygga ett nytt anhåll och en ny stocksläde också, lär nog tråka er med det med :p

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.