Är sugen på en hyvelmaskin Makita 2012nb men är lite orolig för spån- och dammupptagningen i mitt garage. Jag kör Festool MIDI för Dewalt bordsåg och allt annat men jag har förstått att en planhyvel producerar betydligt mer spån i större volymer så en vanlig sugare skulle fylla upp fort.
Samtidigt har jag inte möjlighet till en "riktig" spånsug.

Vilka alternativ finns? Har förstått att spånet är grövre från hyveln och potentiellt inte fyller upp ett rum med damm som när man tex kör mdf genom bordssågen. Kan man köpa till Makitas utsugsadapter och rikta ner strömmen av spån in i en sophink eller måste man ha själva suget för att få ut spånet från maskinen?
Eller kan man kanske begränsa spånen till en viss yta?

Kan en cyklon ihop med Midin vara en lösning?
Och lite grövre slang.

Förr klarade sig alla snickerier med en sopborste och en skyffel och en skottkärra.
Kutterspån flyger oftast inte så långt.

Det finns en anledning till att alla snickerier skaffat spånsug.
Kutterspån har en fantastisk förmåga att stocka sig och täppa igen allt. Man på spånmörken på den hyvlade ytan, spånet ligger mot nåt som rör sig och det blir varmgång och det blir även en viss mängd finskan som åker omkring i lokalen.

Kanske en "vanlig" Festoolsug med cyklon då?
Har läst att elektroniken i dammsugaren kan påverkas av statisk elektricitet då och att garantin inte gäller, men hur stor är risken som hobbbysnickare om man tex använder planhyveln kortare stunder?

bax skrev:
Man på spånmörken på den hyvlade ytan, spånet ligger mot nåt som rör sig och det blir varmgång och det blir även en viss mängd finskan som åker omkring i lokalen.
Förstod ingenting av det där, rådgjorde med sambon som är finska men hon begrep inte heller :|

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Ola C skrev:
Förstod ingenting av det där, rådgjorde med sambon som är finska men hon begrep inte heller :|
Det har nog inte något med finska att göra, snarare autokorrekt eller möjligen en "helt vanlig lördagskväll". Jag gissar att han egentligen menade:

Man får spånmärken på den hyvlade ytan, spånet ligger mot något som rör sig och det blir varmgång och det blir även en viss mängd finspån som åker omkring i lokalen.

var i samma sits som dig för ett år sedan... kunde inte köra rikt/planen med festoolsugaren. Och min kinacyklon hjälpte inte då 50mm-slangen inte var grov nog. Då köpte jag en Scheppach HA1000 just för att det inte får plats ngt annat ;) http://www.harald-nyborg.se/scheppach-spansug-ha1000.html

men det är ett evinnerligt tömmande av behållaren samt att den medföljande slangen är totalt värdelös. Så nu är man tillbaka på ruta ett igen.

Är inne på att bita i det sura äpplet och köpa en större spånsug på hjul. Det är klart att det är eländigt att behöva möblera om hela garaget när man ska utföra en operation med hyveln men det är nog verkligheten man lever i.

Men förb.... Autocorrect ☹️️
Jac-correct funkar bättre 😄
Jag minns en bekant som hade en liten scheppach planhyvel som han lät spånet spruta okontrollerat ur. Damm och spån överallt. Han gick med spade och sop och öste i säckar....

Problemet med min hyvel var att det inte gick att planhyvla utan utsug pga att den stockade igen och det blev fula märken på träet.

Jag gjorde en egen spånsug av garagedammsugaren, en "Grovis" och en vägkon. Den till höger på bilden. (Dammsugaren fattas på bilden). Den funkade helt perfekt. Sen fick jag tag i en "riktig" spånsug på närmare håll än jag trodde. Min svärsons farsa hade en Scheppach ståendes i garaget som inte användes. Den till vänster i bilden.

Två olika typer av spånsugssystem i ett verkstadsrum, ett hemmagjort till höger och ett professionellt Scheppach till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammla maskiner före 1920-1930 byggdes utan tanke på spånsug då det började användas runt 1930. Dagens maskiner måste ha det. Annars så blir det för mycket spån liggandes och fastnar på materialet och på valsarna. Klart det går att hyvla utan men man måste blåsa rent och borsta emellanåt vilket är väldigt drygt. Och jJA en hyvel producerar spån OCH fint damm som lägger sig överallt. Men damet syns kanske inte i luften om det inte är sol som lyser genom fönstret då syns det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.