Hej,
Jag har blivit trött på att den manuella sågboxen jag har inte alltid sågar 100% rakt. Så nu funderar jag på en billigare men bra giringsåg.
Generellt verkar folk bli nöjda med giringsågar de köper även när det gäller de lite mindre märkena.
En såg som sticker ut är : Metabo KGS 216 M V2 för 1900 kr, där verkar vara många nöjda med denna sågen och den bör ju råka till att såga lister, reglar och andra plankor?

Men jag har en aning om att det finns goda anledningar till att titta på dyrare maskin också?
Jag har blivit trött på att den manuella sågboxen jag har inte alltid sågar 100% rakt. Så nu funderar jag på en billigare men bra giringsåg.
Generellt verkar folk bli nöjda med giringsågar de köper även när det gäller de lite mindre märkena.
En såg som sticker ut är : Metabo KGS 216 M V2 för 1900 kr, där verkar vara många nöjda med denna sågen och den bör ju råka till att såga lister, reglar och andra plankor?

Men jag har en aning om att det finns goda anledningar till att titta på dyrare maskin också?
Det du skall kolla på är hur stor klinga du har på den. det bestämmer hur tjocka bitar du kan köra osv. även hur mkt vinkel och grovlek där. Den där har en ganska liten klinga(216mm).
Jag har en Ryobi som har 254mm skiva och sen 2000w. Lite dyrare men fasiken så bra.
https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-ryobi-ems254l2c-eldriven.html
Jag har en Ryobi som har 254mm skiva och sen 2000w. Lite dyrare men fasiken så bra.
https://www.bauhaus.se/kap-geringssag-ryobi-ems254l2c-eldriven.html
Ja, jag hade en viss aning om det där med klingen, så gärna större än 216 dåshomakie skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Metabon är en bra såg för pengarna. 254an är såklart bättre eftersom det alltid kommer den dagen när 216 inte räcker till. Men priset på den större drar iväg med en dryg tusenlapp också fast det i övrigt är samma såg, så det handlar om att prioritera hur mycket man är villig att lägga ner. 216 är bra om du inte har nått bra ställe att ha sågen på, den är lätt och smidig att flytta.
Jag har Metabos 216, version 1, är mycket nöjd med den, det har kommit en ny version som jag tror är ännu bättre. Jag gillar faktiskt storleken på min såg och har inget behov av den större modellen. Större och starkare men tyngre och tar mer plats så för min del duger det gott med lillebrorsan. Det är väldigt sällan man behöver såga så grova stolpar. 216 räcker ju till vanliga 45 mm reglar och det duger nog för de flesta.
Det hade ju varit smidigt att kunna flytta sågen, har inget givet ställe där jag kan ha den uppsatt alltid. Hitintills har jag inte behövs såga särskilt kraftiga bräder, de ska så fall vara reglar som är 45x95 men det hade ju gått det med. Sen brukar inte precisionen vara vara 100% på tjockare material och då kan man alltid ta fogsvansen. Jag kan tänka mig ex pålar som man sätter ner i marken eller liknande inte kräver så exakta snitt.
Finns det något annat man bör fundera på? Är laser något att ha? Fick ett prisförslag på en DW777+sågbänk DE7033 för 4000 kr.
Finns det något annat man bör fundera på? Är laser något att ha? Fick ett prisförslag på en DW777+sågbänk DE7033 för 4000 kr.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Laser är trevligt och underlättar men inget måste. Metabon har laser åtminstone 254an, men jag tror den mindre har också.
Har kört på min KGS 216 sedan 2009 och den hänger med ännu. Köpte den för att ha den som byggsåg, precis vad den är anpassad för. Men använder den mer som finsåg vid snickerier idag. Vilket den inte är anpassad för men duger rätt ok till.
Jag har aldrig behövt ställa in vinklarna på den, och efter 7 år av misshandel sågar den fortfarande korrekt.
Jag vet inte hur de nyare modellerna står sig, men jag tror inte att de blivit sämre. Tänk på att det inte är mycket lull lull som mjukstart mm. Men en mekaniskt bra såg till bra peng.
Skulle jag köpa en såg idag skulle det bli en helt annan dyrare såg med bättre precision, mest för att mina behov är annorlunda. Jag skulle då behålla denna som mobil byggsåg vilket den passar utmärkt som.
Jag har aldrig behövt ställa in vinklarna på den, och efter 7 år av misshandel sågar den fortfarande korrekt.
Jag vet inte hur de nyare modellerna står sig, men jag tror inte att de blivit sämre. Tänk på att det inte är mycket lull lull som mjukstart mm. Men en mekaniskt bra såg till bra peng.
Skulle jag köpa en såg idag skulle det bli en helt annan dyrare såg med bättre precision, mest för att mina behov är annorlunda. Jag skulle då behålla denna som mobil byggsåg vilket den passar utmärkt som.