Jag går går en snickerikurs/-cirkel och skall tillverka några smålådor för att ersätta de som är trasiga i mitt lådskåp.
Maskinparken som finns tillgänglig verkar inte funka jättebra, men förhoppningsvis kommer det ändå att funka.

Jag behöver fräsa 2 och 3 mm breda spår i några av delarna, men cirkelledare var osäker på om det finns så små frässtål? Jag undrar därför om det finns det och om ja, vilken typ av frässtål jag skall köpa för att fräsa just spår?

3mm notstål finns, har dock aldrig sett 2mm. Kanske kan du lösa det med en sågklinga? Det finns också skivfräsar i 2 resp 3mm.

Vad ska spåren vara till? Kanske kan du lägga upp någon skiss och så kanske vi kan hitta en lösning som passar de maskiner/verktyg du har.

Mina två minsta notstål är i tum baserade mått, 1/16 resp 3/32. Så visst finns det små notstål. I mm blir det 1.58 resp 2.38. så visst går det att få tag i mindre än 3mm.
Nu är det ju för all del inte just 2mm, men visar på att det finns mindre. Mina två hittade jag hos Axminster när de hade en utförsäljning.
Är måttet 2mm exakt, eller skulle det gå att fräsa i en dimension väldigt nära, t.ex. en av de två jag nämnde ovan? Vad ska spåren användas till? Kanske kan komma runt problemet på något annat sätt.

Jag skulle också rekommendera skivnotfräs om det är möjligt. Jag gissar att det handlar om att fräsa ur spår för lådbottnar och då är dessa perfekta. Att göra spåret med sågklingan i bordssågen kan också fungera bra OMM man vet vad man gör och tänker på säkerheten. Sänksåg kan också fungera och kanske faktiskt är säkrare.

Min erfarenhet är att så små notfräsar som det talas om här inte går att använda över huvud taget även om de av någon outgrundlig anledning trots allt verkar finnas. Allt som är <4 mm går av nästan omgående, även 4 mm är svåra att köra med. ;)

Jag lyckas inte göra en ritning som är läslig, men bifogar några foton:

• Trähylla med tre vågräta fack sett uppifrån mot en rutig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hörnet av en trähylla som visar sammansättningen och träets textur.
    Skapa konto
  • Närbild av ett träsnickeri med synliga lager och sammanfogningsteknik.
    Skapa konto
  • Trähylla med tre fack, liggande på ett rutigt tyg.
    Skapa konto
  • Närbild av trähyllans hörndetaljer och sammanfogningar.
    Skapa konto
  • Närbild av en hörna på en trälåda med synlig fog och metallbeslag.
    Skapa konto
Redigerat:
Spåret i hörnen samt de för botten är ju perfekt för en skivnotfräs, helst i en bordsmonterad fräs. Men det är värre med de andra, då måste det nog till en smal notfräs trots allt. Kör försiktigt i omgångar så du inte knäcker stålet, även detta tycker jag görs bäst i en bordsmonterad fräs.

Ett annat alternativ är ju att såga ut för spåret med handsåg och sedan rensa mellan snitten med en grundhyvel. Hade varit ett perfekt projekt för mig som beställde en sådan här igår: http://hyvlar.se/handhyvlar/grundhyvlar/grundkloss
Det kan möjligen gå att hugga ur spåret med stämjärn också om du är försiktig.

Om inget av detta fungerar så finns ju fortfarande alternativet att göra spåren med bordssåg. För att få en bra botten så krävs det en specialklinga med flata tänder men det kanske blir "bra nog" med den vanliga. Det förutsätter förstås att du har tillgång till en bordssåg där klingan kan sänkas ner tillräckligt och att klyvkniven inte sticker upp ovanför klingan. Klingskyddet skall också vara av SUVA-typ så det inte behöver monteras bort. På mindre sågar så sitter ofta klingskyddet monterat i klyvkniven och då fungerar det inte att spåra.

Daniel_N skrev:
3mm notstål finns, har dock aldrig sett 2mm.
Cobolts notfräsar finns ner till 2 mm.

Det finns små fräsar. Kolla med exempelvis Theofils. Se till att köra långsamt, annars riskerar du att bryta av stålet. Det funkar bra att köra handöverfräs på spår helst eller mot anhåll. Bordssåg kan nog också fungera för de spåren. Alternativt en grundhyvel (router plane på engelska) kanske skulle kunna fungera, eller att du skär med kniv och sedan gör djupare med stämjärn, men det tar nog sin lilla stund..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.