I somras tyckte jag att det var ganska många fina bandsågar ute på Blocket men nu är det mer sparsamt. Mest smått och låg kvalitet. Bifogar en bild från Mebers fabrik. Fanns lite att kika på även om det märktes att dom är drabbade av lågkonjunkturen ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna tråd då den kändes aktuell för mig just nu.
Vill ha en golvstående bandsåg och var och kikade på en Elektra Beckum 450 DB idag. Maskinen var fin men saknade en del grejer och jag tyckte nog att bladstyrningen lämnade en del övrigt att önska. Det var i princip samma styrning som jag har på min gamla Clas Ohlson-såg med offerbitar som går emot bladet på var sida. På just den här sågen var dock den övre styrningen uppdaterad till kullager men den förde ett fasligt liv då bladet stöddes av det bakre lagret.
Hur skall bandagen på sågen kännas? Skall de vara lite gummilika?
Kan man hitta en vettig begagnad såg med modern styrning för 6000-8000kr? Hur är Duabs variant BAS 470 för 9500?
Vill ha en golvstående bandsåg och var och kikade på en Elektra Beckum 450 DB idag. Maskinen var fin men saknade en del grejer och jag tyckte nog att bladstyrningen lämnade en del övrigt att önska. Det var i princip samma styrning som jag har på min gamla Clas Ohlson-såg med offerbitar som går emot bladet på var sida. På just den här sågen var dock den övre styrningen uppdaterad till kullager men den förde ett fasligt liv då bladet stöddes av det bakre lagret.
Kan man hitta en vettig begagnad såg med modern styrning för 6000-8000kr? Hur är Duabs variant BAS 470 för 9500?
Redigerat:
Titta på EJCA m 500 mm hjul, väldigt mycket maskin för pengarna. Enda nackdelen som jag ser det är att de har svårt att spänna upp breda blad, jag kör sällan mer än 12mm i min.badtastex skrev:Lyfter denna tråd då den kändes aktuell för mig just nu.
Finns väl lite på Blocket:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bandsag_for_traarbete_51851326.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Bandsag_51778238.htm?ca=9&w=3 (är sannolikt en Meber)
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bandsag_for_traarbete_51851326.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Bandsag_51778238.htm?ca=9&w=3 (är sannolikt en Meber)
Tack för svar Daniel, det finns dock en besvärande begränsning för mig och det är takhöjden som är strax över 2meter. Därav gissar jag att en 500-maskin är lite för stor - korrekt?
Blir nog mestadels finlir för mig även om det kan vara trevligt att kunna hantera lite stockar av främst fruktträd...
Edit: Den i stockholm känns ganska prisvärd. Är det kullagrade bladstyrningar både uppe och nere på en sådan?
Blir nog mestadels finlir för mig även om det kan vara trevligt att kunna hantera lite stockar av främst fruktträd...
Edit: Den i stockholm känns ganska prisvärd. Är det kullagrade bladstyrningar både uppe och nere på en sådan?
Nu kan jag inte lova att det är en Meber, du får kolla det.
Men dom har bara precis börjat sätta kullagrade bladstyrningar på sina bandsågar så troligen har den inte det.
Men det går ju att byta till kullager. Funderar på att göra det men har inte kommit till skott ännu.
Men dom har bara precis börjat sätta kullagrade bladstyrningar på sina bandsågar så troligen har den inte det.
Men det går ju att byta till kullager. Funderar på att göra det men har inte kommit till skott ännu.
Kikade nyligen på en bandsåg (Elektra Beckum 450) och hade någon form av fullt kullagrad lösning på den övre styrningen. Den lägre var dock "normal" med två släpstål och ett kullager. Dock var kullagret förmodligen förstört för sågbladet hade ätit spår i det. Vad är en sån här såg värd? Blir jag nöjd efter lite fix? Den har ju en 1,5kW motor, ganska stabil ram och ett hyfsat stort aluminiumbord. Verkar dessutom som att man kan få tag på reservdelar till den tack vare att även Metabo brandat den.
Redigerat:
Kullager kan man köpa lätt. Vad den är värd, vet ej. Om du blir nöjd, vet ej
kolla bara så att vitala delar är hela. Plant bord, gummit på hjulen, inga synliga sprickor någonstans, allt funkar som det ska, ta bort bladet från sågen och snurra på hjulen och kolla så att lagerna är ok. Snurra på ett hjul luta handen mot sågens stativ sätt ett finger mot gummit på det snurrande hjulet och känn så att det inte slår. Provsåga. Om allt verkar ok pruta och köp.
pär
kolla bara så att vitala delar är hela. Plant bord, gummit på hjulen, inga synliga sprickor någonstans, allt funkar som det ska, ta bort bladet från sågen och snurra på hjulen och kolla så att lagerna är ok. Snurra på ett hjul luta handen mot sågens stativ sätt ett finger mot gummit på det snurrande hjulet och känn så att det inte slår. Provsåga. Om allt verkar ok pruta och köp.
pär
Tack för tipset.
Det blev en Elektra Beckum Bas 450, känns väl hyfsat rejäl ändå. Behöver lite omsorg i form av kullager och några styrpinnar.Ganska lik sågen du länkar på blocket faktiskt...
En grej som jag blev lite konfunderad av är dock att det krävs ganska bra med spänning spänning på bladet för att den skall tracka bra på det undre hjulet. Vet inte om det beror på att det finns lite glapp i lagren till axeln som det undre hjulet sitter på eller om det är "normalt". När man har ett brett blad i sågen går det väl bra men att ha sådan spänning på ett mindre blad känns kanske inte möjligt...?
Som tur är verkar det finnas justering för båda hjulen på lite större sågar - hade problem med min lilla bandsåg där jag fick shimsa motorn...
Det blev en Elektra Beckum Bas 450, känns väl hyfsat rejäl ändå. Behöver lite omsorg i form av kullager och några styrpinnar.Ganska lik sågen du länkar på blocket faktiskt...
En grej som jag blev lite konfunderad av är dock att det krävs ganska bra med spänning spänning på bladet för att den skall tracka bra på det undre hjulet. Vet inte om det beror på att det finns lite glapp i lagren till axeln som det undre hjulet sitter på eller om det är "normalt". När man har ett brett blad i sågen går det väl bra men att ha sådan spänning på ett mindre blad känns kanske inte möjligt...?
Som tur är verkar det finnas justering för båda hjulen på lite större sågar - hade problem med min lilla bandsåg där jag fick shimsa motorn...
Hur breda blad klarar en Ejca 50 cm att spänna? Är det kanske olika för de olika modellerna BA 50M, MBS 500, BS 500 och allt vad olika Ejcasågar kan heta, vilken modell har/hade du Daniel_N?Daniel_N skrev:
Jag kommer inte riktigt ihåg vad min hette tyvärr. Kanske klarar de moderna mer. Tycker ofta att specarna i manualer etc verkar rätt väl tilltagna angående bredd på bladen.nanowire skrev:
Klicka här för att svara