832 läst ·
5 svar
832 läst
5 svar
Bosch pks66a
Medlem
· Västra götaland
· 35 inlägg
Hej
Jag är ute efter en cirkelsåg runt tusenlappen.
Har googlat lite i cirkelsåg djungeln och läste på råd&rön att bosch pks66a ska vara ett bra köp. Har även läst lite recentioner om den och den verkar vara hyfsat bra för hemmabruk.
Är det nån här som har erfarenhet av den eller rekommenderar ni nånting annat i samma pris och kvalitet klass.
Har googlat lite i cirkelsåg djungeln och läste på råd&rön att bosch pks66a ska vara ett bra köp. Har även läst lite recentioner om den och den verkar vara hyfsat bra för hemmabruk.
Är det nån här som har erfarenhet av den eller rekommenderar ni nånting annat i samma pris och kvalitet klass.
Utan att testat den nämnda sågen tror jag du får en bättre såg om du satsar på tex. den här:ShmakShmak skrev:Hej
https://www.netonnet.se/art/hemhush...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse
Medlem
· Västra götaland
· 35 inlägg
För hundra lapp mer så får jag 600w starkare såg med pks66a. Så min undran är vad grundar du ditt svar på?
Kolla också på Hitachi C6BU2 som det har skrivits mycket gott om här på byggahus. Har haft en AEG KS 66 S med 190 klinga och det blir klumpigt om man inte behöver kapaciteten. Hade inte tittat så mycket på kW, på proffssågarna är den anpassad till klingdiameter, så det brukar inte vara nåt problem.
PKS 66 A: 5,4kg
C6BU2: 3,5kg
PKS 66 A: 5,4kg
C6BU2: 3,5kg
Har sedan ett antal år en PKS 66AF. Har fungerat bra, alla reglage är stabila, har inte haft några problem. Den är stark så det räcker och blir över, och kapaciteten räcker för att kapa/klyva en 45 mm tjock regel med klingan vinklad 45 grader. Men den är också stor och rejält tung. Jag ser den som en byggsåg. Lilla spånlådan blir snabbt full. Den saknar klyvkniv så man får tänka på det (fått kast någon gång). Skenorna som kom med AF-varianten är för korta, gjorde egen längre skena. Har på senare tid sågat en del MDF med den och det dammar (mycket) trots dammsugare inkopplad (gäller nog alla icke sänksågar).
Beroende på hur ens behov ser ut, men idag hade jag nog tittat på en mindre såg. Trodde när jag köpte den att jag behövde kapaciteten men det är sällan jag behövt det sågdjup som 190 mm klinga ger (och i de få fallen har det inte alltid räckt iaf). Har nästan bara Bosch (blått och grönt) av elverktyg (och är mycket nöjd), men får det till trots säga att Hitachis C6BU2 eller C6MEY är fina sågar. Om min PKS66 går sönder (känns osannolikt, den är byggd som en stridsvagn) hade jag tittat på någon av dem. Men de kostar mer än 1000 kr tror jag...
Beroende på hur ens behov ser ut, men idag hade jag nog tittat på en mindre såg. Trodde när jag köpte den att jag behövde kapaciteten men det är sällan jag behövt det sågdjup som 190 mm klinga ger (och i de få fallen har det inte alltid räckt iaf). Har nästan bara Bosch (blått och grönt) av elverktyg (och är mycket nöjd), men får det till trots säga att Hitachis C6BU2 eller C6MEY är fina sågar. Om min PKS66 går sönder (känns osannolikt, den är byggd som en stridsvagn) hade jag tittat på någon av dem. Men de kostar mer än 1000 kr tror jag...
Klicka här för att svara