Hej,

Köpte idag ett frässtål som jag sedan upptäckte hade ett gängat 8 mm skaft. Trodde att alla var "släta" så jag tittade inte så noga när jag köpte det.
Hur som helst, är detta helt olika standarder till höet olika maskiner, eller kan det funka att använda det gängade skaftet på min maskin.
Maskinen i fråga är en grön Bosch POF 1100 AE (handöverfräs) om det säger något.

Har sett gängade skaft av olika modeller, men aldrig 8mm. Är det en invändig gänga? Tror att en bild hade hjälpt väldigt mkt i detta fall.

Här kommer bild!
Svart genomgående bult med mutter och bricka på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett för frässtål med TCT-spets, Router-Bit, 8mm skaft samt streckkod.
Skapa konto

Hmm, ser lite skumt ut. Men skruven sitter väl inte fast i fräskroppen?

Normalt brukar den typen av slitsfräsar monteras på en tillhörande axel, typ såhär:

Slitsfräs monterad på sin axel med mutter fastsatt, ligger på en träyta.
Skapa konto

Aha!
Nej den gick att skriva bort. Då behöver jag alltså ett separat skaft också för att kunna använda den?

Hmm...du menade att den gick att dra loss väl? Kan inte tänka mig att det finns gängor på insidan av slitsfräsen? Det verkar helt knas i så fall.

Ja, det är en sådant skaft du behöver.

Fel forum att slarva med termerna på :)
Det satt en mutter på (skymd av frässtålet på bilden) den skruvade jag bort.
Tack för infon i vilket fall! Jag bytte till en motsvarande med fast skaft istället.
Då har jag lärt mig lite nytt idag!

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara som så att skruven bara är typ embalage för själva notstålet. Man kan köpa dom lösa nämligen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.