3 980 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Valmet SE126450-I bänkborrmaskin
Ja lilla bordet är vridbart och det har en gradskala för lutningen. Steglös lutning med fasta lägen för 0 och 45 och 90 grader.
Din förklaring låter vettig..... någon sorts bord för lutande hål är det nog. Det visar väl sig då jag börjar använda maskinen. I så fall är det bara att tillverka några T-muttrar och börja använda lillbordet.
Din förklaring låter vettig..... någon sorts bord för lutande hål är det nog. Det visar väl sig då jag börjar använda maskinen. I så fall är det bara att tillverka några T-muttrar och börja använda lillbordet.
Det tar i stora bordet och i bultarna som håller fast pelaren i stora bordet.
Visserligen går det ju att lyfta upp lillbordet en bit längs pelaren men med de här gjutjärnsmängderna är det ingen lätt operation att göra så. I synnerhet inte med min rygg.
Visserligen går det ju att lyfta upp lillbordet en bit längs pelaren men med de här gjutjärnsmängderna är det ingen lätt operation att göra så. I synnerhet inte med min rygg.
Om 90 gradersvinkling är en funktion du tror dig komma att använda, kan du inte sätta ett kort distansrör runt pelaren, under extrabordet så det alltid håller sig på fullt vinklingsbar höjd? Du tappar ju lite borrhöjd vid "småvinklade" borrningar och kommer inte kunna hissa borren lika långt ner som nu men det där förstår du på egen hand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden