Ja lilla bordet är vridbart och det har en gradskala för lutningen. Steglös lutning med fasta lägen för 0 och 45 och 90 grader.
Din förklaring låter vettig..... någon sorts bord för lutande hål är det nog. Det visar väl sig då jag börjar använda maskinen. I så fall är det bara att tillverka några T-muttrar och börja använda lillbordet.

Nu har farsgubben installerat elektriska lådan. Nollströmsrelä och motorskydd och nödstopp.

• Gammal pelarborrmaskin med nyinstallerad elektrisk låda med nödstopp och skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det lilla roterbara bordet fungerar så som ni skriver verkar det ju sjukt användbart. Kan du inte prova och göra en liten demonstration av denna über-finess? :)

Det visade sig inte fungera då jag provade. Bordet är nätt och jämt för brett för att man skall kunna ställa det i 90 grader.

heimlaga skrev:
Det visade sig inte fungera då jag provade. Bordet är nätt och jämt för brett för att man skall kunna ställa det i 90 grader.
Förstår inte. För brett för vad då, var kan det ta i?

Det tar i stora bordet och i bultarna som håller fast pelaren i stora bordet.

Visserligen går det ju att lyfta upp lillbordet en bit längs pelaren men med de här gjutjärnsmängderna är det ingen lätt operation att göra så. I synnerhet inte med min rygg.

Om 90 gradersvinkling är en funktion du tror dig komma att använda, kan du inte sätta ett kort distansrör runt pelaren, under extrabordet så det alltid håller sig på fullt vinklingsbar höjd? Du tappar ju lite borrhöjd vid "småvinklade" borrningar och kommer inte kunna hissa borren lika långt ner som nu men det där förstår du på egen hand.

Det där skall jag tänka allvarligt på.......

Om du gör distansen som två halvcirklar förbundna med skruv kan du ju plocka bort det om det behövs :)

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Just nu är två viktigare projekt före i tur men vi får se.

Kan du vrida borrenheten åt höger eller vänster så man får ut den över kanten på foten. Då kan man använda lilla platan som stöd om man vill borra i ändträ på något lite längre.

Det måste ha varit så som tillverkaren tänkte..... om borrhuvudet går att veva upp tillräckligt högt vill säga.....

Jag skall prova i morgon.

BINGO

Då jag svänger borrenheten och lilla bordet bakfram fungerar de som de skall. Tack Pär!

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.