M
Jag har köpt några begagnade sågar varav en Bushman 22" fogsvans. Handtaget är inte så utsmyckat så gissningsvis från 60-70 tal. Någon som vet något om stålets kvalitet?

M
Fick sågarna idag. Bushman har ett tunnare blad än Sandviken.
Fann lite info här om Bushman (http://www.g-mantools.se/sv/om-g-man/historik). Ett företag från Orsa som blev uppköpta och till slut ingick i Sandvik.

Två handhandsågar med olika blad på ett ljust träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker de där ser litet för bra ut för att öva på.

Kan du inte hitta någon slutrostad eller uppnött såg att träna på?.... eller någon halvmodern såg?.... eller så filar du några tänder längs ryggen på en uppnött tandspetshärdad.
Då du har pysslat en stund med någon sådan skräpsåg och lyckats åstadkomma någotsånär jämna tänder på en 10 cm lång sträcka då kan du börja fila de här riktiga sågarna.

M
En krasslig tandspetshärdad är de enda jag har att öva på. Nu hade jag tänkt att den ska filas till "rip cut" (klyvsåg??) så det borde ju vara lite enklare. Det ser i alla fall lätt ut när jag titta på youtube med Paul Sellers.

Vargtandning heter det på svenska....i alla fall på finlandssvenska.
Du skall väl inte fila båda sågarna vargtandade?
Man behöver ju sågar av båda sorterna.

Paul Sellers lär kapa med vargtandade sågar men man får inget vettigt resultat på det viset med våra inhemska mjuka träslag. I alla fall inte utan 40 års träning som han har. Det bara river och flisar.
Därför behöver man ha en vargtandad såg och en kapsåg.

M
Sellers drar en gräns vid ca 10ppi eller mer där han enbart filar vargtand. 9ppi eller färre filar han antingen vargtand eller kap.

Båda är 11ppi, det blir nog en av varje. Bushman köpte jag bara för att den var relativt billig samt oförändrad fraktkostnad.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.